nei, nei, nei

Medlem
6. sep. 2010
Sted
Oslo
Jeg har vært uheldig å få en ripe i glasset (safir) på GMTen min. Ikke store greiene, men kjenner ripen med neglen. Er det noe å gjøre med det, eller må jeg bare krype til korset og bytte glass?

Noen som vet hva det koster?

Jeg har vært uheldig å få en ripe i glasset (safir) på GMTen min. Ikke store greiene, men kjenner ripen med neglen. Er det noe å gjøre med det, eller må jeg bare krype til korset og bytte glass?

Noen som vet hva det koster?

Her er en måte å gjøre det på! Har ikke prøvd selv så vet ikke hvordan det blir, kanskje det blir ujevnt? ikke vet jeg.
Tror ikke glass er så dyrt heller(1-2000,-? ink arbeid?) men dette er jeg ikke sikker på, bare hørt en pris mellom der tidligere(for samme ur)

Uffda, det var leit. Satt nettopp og pusset på et brilleglass med en ripe i. Det er optikeren som har ansvaret for ripen, og jeg skal få nytt glass. Derfor tok jeg sjansen. Autosol hjelper ikke et dugg. Skal forsøke med smergelpapir/våtslipepapir senere i dag, for deretter å polere opp igjen med Autosol. Skal gi en tilbakemelding på hvordan det går, men jeg har liten tro på at det blir noen suksess.

Edit: Ser i posten over at det finnes en mulig løsning. Dessverre så mangler jeg tålmodighetsgenet som skal til for å gjøre det på den måten, og ville nok heller kjøpt et nytt glass. Bare innkjøp av diamond-paste er jo et lite dagsverk.

Redigert:
Her er en måte å gjøre det på! Har ikke prøvd selv så vet ikke hvordan det blir, kanskje det blir ujevnt? ikke vet jeg.
Tror ikke glass er så dyrt heller(1-2000,-? ink arbeid?) men dette er jeg ikke sikker på, bare hørt en pris mellom der tidligere(for samme ur)

Er det noen som selger diamond paste her i Norge/Oslo?

Kjipt :/ Nytt glass til en 16610 kostet 1.500 på Bjerke mot slutten av 2011.

Diamant paste.... jeg tipper det er det samme som diamantine... Neppe noe tannlege bruker men derimot en urmaker :) Hør med en engros for urmakerutstyr type janson og langerud i nedre slottsgate. Jeg antar at prosjektet er håpløst i praksis og at det å krype til kors og bytte glass er veien å gå. Lykke til.

Diamant paste.... jeg tipper det er det samme som diamantine... Neppe noe tannlege bruker men derimot en urmaker :) Hør med en engros for urmakerutstyr type janson og langerud i nedre slottsgate. Jeg antar at prosjektet er håpløst i praksis og at det å krype til kors og bytte glass er veien å gå. Lykke til.

My bad, googlet "diamantpasta" og fikk opp en del tannlege grossister tror jeg? :confused: :cool:

My bad, googlet "diamantpasta" og fikk opp en del tannlege grossister tror jeg? :confused: :cool:

Jeg bare "tipper" at diamond paste er det samme som diamantine i forskjellig grad. Dette kom jeg først borti som urmakerlærling. Er brukt til f.eks å polere tappene på en aksel, med stor forsiktighet. Slike ting er IKKE noe norsk skole for tannlegeri og den slags vil bruke på tenner... Men tipper at dette ikke hindrer noen å bruke det i land hvor hvite tenner er over middels viktig. Samtidig så har jeg vært lærdeles lite i kosmetikkdelen av faget, så jeg kan ha detti av lasset for lenge siden der :) Men, er noe abrasivt nok til å slipe på safirkrystall (som jeg tipper har en hardhet på bortimot 10 på Moh skala?) så er det rimelig tøft for emaljen. Du har sikkert rett dog.

Uffda, det var leit. Satt nettopp og pusset på et brilleglass med en ripe i. Det er optikeren som har ansvaret for ripen, og jeg skal få nytt glass. Derfor tok jeg sjansen. Autosol hjelper ikke et dugg. Skal forsøke med smergelpapir/våtslipepapir senere i dag, for deretter å polere opp igjen med Autosol. Skal gi en tilbakemelding på hvordan det går, men jeg har liten tro på at det blir noen suksess.

Hvis du pusser/polerer et brilleglass ødeleggere du først herdingen og coatingen, deretter endrer du basekurven på glasset og dermed styrken. Ripen kan bli borte, men du vil se uklart der du har pusset/polert.
Sånn til info:)