Nei, nja, kanskje...vurderer salg av min SM300

Medlem
5. aug. 2013
Sted
Oslo
Har egentlig en del motforestillinger mot slike "hvor mye er den verdt- tråder" og tråder som omhandler verdi generelt, men ser at min SM300, ref 165.024 blir å regne som safe-queen om dagen,da jeg finner den for skjør til å banke rundt. Er veldig glad i den, men på trangt studentbudsjett, føler jeg ofte at jeg ikke kan rettferdiggjøre å la denne ligge i en skuff hele uka. Lurer derfor på hva en realistisk pris på dette eksemplaret kan være? Har lett etter lignende eksemplarer på Chrono24, men der virker prisene å være fra i overkant optimistiske, til hinsidige. Har, med unntak av Watchco, aldri sett en ligge ute for salg i Norge, så dårlig med referanser. Hvis jeg kan få igjen en bra pris på den, vil jeg vurdere å selge, men det må liksom smake mer enn det koster. Har også lenken, som jeg egentlig ikke tror at er original(tidlig speedmasterlenke?), en skranglete sak med referanse 7912. Service ble foretatt for tre år siden.
Nok snakk, her er klokken:

image.jpg

En pent patinert gikk for 50K pluss salær på Kaplans tidligere i år, men dette trenger jo ikke være en peilepinn:) Jeg beholder min iallefall.

• Liker
Reaksjoner: halkla og Mr Davis
Pen klokke!

Watchco-klokkene har vel gått for rundt 20 (da jeg sist så noen til salgt for en god stund siden), tror ikke den orginale var dobbelt så dyr da. Men de er jo verdt det noen vil gi for dem. Du kan jo lufte den for salg til god pris, og se om noen biter på :)

Har du bilde av lenken? Vurderer lenke til min Watchco :)

Pen klokke!

Watchco-klokkene har vel gått for rundt 20 (da jeg sist så noen til salgt for en god stund siden), tror ikke den orginale var dobbelt så dyr da. Men de er jo verdt det noen vil gi for dem. Du kan jo lufte den for salg til god pris, og se om noen biter på :)

Har du bilde av lenken? Vurderer lenke til min Watchco :)
Jeg ville styrt unna lenke, originallenken til SM300 er så spinkel og skranglete at den får de gamle rolexlenkene til å virke som det mest solide man får kjøpt. Jeg ville holdt meg til mesh og vanlige reimer.

Som alltid vil beste pris være den som du og en kjøper kan enes om. Men skal jeg tenke ball-park på din, tipper jeg 40-45'. For meg ser det ut som den har blitt re-luma, antageligvis for lenge siden, da lumen har patina. Kjenner du til historikken her? Hadde den ikke vært re-luma (gitt at jeg har rett), hadde prisen pushet 55, kanskje 60. Så re-lume trekker en del ned dessverre. Og siden samlere ofte har problemer med re-lume, kan det være at du vil få litt problemer med å få 40-45' også.

Hvorfor tror jeg at den er re-luma? Vel, sjekk timesmarkøren kl. 7 f.eks. Ujevne kanter får meg til å bli litt mistenksom, tykkelsen på lumen like så. Ujevne kanter er tydlig andre steder også. Den mangler også hullet nederst på hhv. 6- og 12-markøren. Men på tross av dette har den en verdi som er vesentlig høyere enn en Watchco. Og det er en veldig flott og tiltalende SM300. :)

Som du sier er lenka ikke korrekt, den skal være 1506, 1039 eller 1035. 7912 ble brukt på Speedmastere i perioden 1962-63 (ref. 105.002, 105.003 (Ed White) og 105.012). Du kan kompensere re-lume "verditapet" med et separat salg av lenka, tipper den kan gå for 7-8.000 i god stand.

Dette er slik jeg kjenner markedet fra Watchrecon og eBay (hvor jeg av naturlige årsaker følger med på SM300).

EDIT: Ser ut som viserne er re-luma også. Dette trekker også ned, men siden skiva allerede er re-luma, tror jeg ikke det påvirker mitt guesstimate så mye.

Redigert:
Mange, mange takk for et fantastisk oppklarende innlegg @SpaceCowboy ! Du setter virkelig standarden her inne.
Har dessverre ikke noen historikk på klokken, annet enn at baklokket indikerer at det er en 63-modell. Nummeret på verket starter med 19, hvilket har gjort meg litt skeptisk, da 552 i i de tidligste 165.024, etter det jeg har skjønt starter på 20? Kan dette være en av de første eksemplarene som kom ut, og kan dette også forklare lenken? Har lenge mistenkt re-dial timesmarkører, da jeg også har lagt merke til tykkelsen og noe ujevnheter. Viserne er det lettere å spotte at har blitt gjort noe med. Synes likevel at helhetsinntrykket av klokken er relativt bra, og patinaen er som nevnt absolutt til stede. Kassen er lite polert og klokken går spot on i følge Sutterud.
Hva kommer til eventuelt salg, vingler jeg nok fortsatt frem og tilbake som en full sjømann;)

• Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Mange, mange takk for et fantastisk oppklarende innlegg @SpaceCowboy ! Du setter virkelig standarden her inne.
Har dessverre ikke noen historikk på klokken, annet enn at baklokket indikerer at det er en 63-modell. Nummeret på verket starter med 19, hvilket har gjort meg litt skeptisk, da 552 i i de tidligste 165.024, etter det jeg har skjønt starter på 20? Kan dette være en av de første eksemplarene som kom ut, og kan dette også forklare lenken? Har lenge mistenkt re-dial timesmarkører, da jeg også har lagt merke til tykkelsen og noe ujevnheter. Viserne er det lettere å spotte at har blitt gjort noe med. Synes likevel at helhetsinntrykket av klokken er relativt bra, og patinaen er som nevnt absolutt til stede. Kassen er lite polert og klokken går spot on i følge Sutterud.
Hva kommer til eventuelt salg, vingler jeg nok fortsatt frem og tilbake som en full sjømann;)

Hyggelig at du tar det sånn. Ikke alle liker slike tilbakemeldinger.

Ang. 552: Jeg er ikke kjent med at de skal starte med 20 millioner for 165.024. Høres rart ut, har du en kilde her? Ellers er 19 mill 1962/63 så det er innenfor ift baklokket/kassen slik jeg ser det.

Ang. lenke: Kom denne originalt på skinn-reim, kan urmakeren ha satt på en lenke ved kjøp. Det vet jeg har skjedd bl.a. med min en-eier Speedmaster. Så praksisen er bekreftet her pluss at bl.a. Soleim som var urmaker på den tiden også har sagt dette var noe man ofte gjorde. Så lenka kan være den som satt på ved kjøp. Men SM300 som ble solgt med lenke fra fabrikken fra 62/63 skal originalt ha hatt 1506-lenke slik jeg har forstått det.

Men pen klokke, bare pass på at alle detaljer rundt klokka blir nevnt skulle du selge. Lykke til!