Nesten velkledd

Medlem
17. feb. 2013
Hei medsonere!

Nå ser det ut til å bli en *svært* bra kveld på studenthybelen! Middagen er fortært (som bestod av egg og tørt brød siden jeg - selvsagt - sparer til klokke) og pensum er satt i hyllen. Da er det bare å sette seg godt til rette i sofaen kun ikledd bokser, sokker og snus og nyte det som kom i posten i dag (nyter friheten etter alt for mange år i kollektiv)!

Men når det likevel er et så fagsterkt forum som jeg har inntrykk av at det er så må jeg si jeg er spent på, i første omgang, om folk har bestilt denne. Hvis det er tilfellet så lurer jeg på hva folk mener og synes om boken. Personlig synes jeg det er veldig kos å kunne lese om klokker på norsk! Problemet er jo bare at som fersking så sluker jeg jo alt rått. Nå er jeg ikke videre bekymra for vranglære, men lurer på om andre har bladd litt i boken og har noen innspill. Så lurte jeg også på om det finnes annen klokkelitteratur på norsk i bokform (foretrekker papir)?

Fram til jeg har passert 30 posts så forbeholder jeg meg retten til å være semi-hjernedød vedr. hvilket forum man skal poste ting på. Indirekte blir jo dette klokkediskusjon?;)

Det første jeg kommer på er "Klokka og tiden" av Kjell Jørgensen. Tror bla. Urmaker Jacobsen på Lillestrøm har noen eksemplarer av denne til salgs.

Ellers har du Jon Lindstrøms "Jord, ild og tidmåling". Omtale her.

Hei medsonere!

Nå ser det ut til å bli en *svært* bra kveld på studenthybelen! Middagen er fortært (som bestod av egg og tørt brød siden jeg - selvsagt - sparer til klokke) og pensum er satt i hyllen. Da er det bare å sette seg godt til rette i sofaen kun ikledd bokser, sokker og snus og nyte det som kom i posten i dag (nyter friheten etter alt for mange år i kollektiv)!

Men når det likevel er et så fagsterkt forum som jeg har inntrykk av at det er så må jeg si jeg er spent på, i første omgang, om folk har bestilt denne. Hvis det er tilfellet så lurer jeg på hva folk mener og synes om boken. Personlig synes jeg det er veldig kos å kunne lese om klokker på norsk! Problemet er jo bare at som fersking så sluker jeg jo alt rått. Nå er jeg ikke videre bekymra for vranglære, men lurer på om andre har bladd litt i boken og har noen innspill. Så lurte jeg også på om det finnes annen klokkelitteratur på norsk i bokform (foretrekker papir)?

Fram til jeg har passert 30 posts så forbeholder jeg meg retten til å være semi-hjernedød vedr. hvilket forum man skal poste ting på. Indirekte blir jo dette klokkediskusjon?;)

Planlegger å kjøpe denne etterhvert. Er selv forholdsvis fersk i gamet, så tror det for min del vil være super lektyre! Trill gjerne terning når den er ferdiglest :)

Tusen takk @Juice :)

@Bompi jeg er helt solgt, har ikke kommet så langt enda, men kan så langt absolutt anbefales. God miks av ren informasjon, bilder, historie og en liten "dæsj" av egne meninger. Det er litt som tidssonen! Fått et litt annet syn på noen merker og kjenner jeg blir for hver side sikrere og sikrere på at dette er en interesse/hobby jeg kommer til å fortsette med lenge! Kanskje mye kjent for de som er godt kjent i klokkeverden, men som semi-nybegynner er det den perfekte boken. En klar - og meget subjektiv -6'er(fram til side 63 i hvert fall :p)!

-Tom

Redigert av en moderator:
Tusen takk @Juice :)

@Bompi jeg er helt solgt, har ikke kommet så langt enda, men kan så langt absolutt anbefales. God miks av ren informasjon, bilder, historie og en liten "dæsj" av egne meninger. Det er litt som tidssonen! Fått et litt annet syn på noen merker og kjenner jeg blir for hver side sikrere og sikrere på at dette er en interesse/hobby jeg kommer til å fortsette med lenge! Kanskje mye kjent for de som er godt kjent i klokkeverden, men som semi-nybegynner er det den perfekte boken. En klar - og meget subjektiv -6'er(fram til side 63 i hvert fall :p)!

-Tom

Høres meget lovende ut! Spørs om det ikke blir litt shopping til helgen :)

Har lest halve boken nå, og gleder meg til resten :)

Noen plasser går den også i dybden (Speedmaster og NASA, Fifty Fathoms, Hayek og SWATCH). Mange flotte bilder. Liker også at forfatteren skriver sine egne meninger. Den blir mer personlig, noe jeg ikke er vandt med i klokkebøker.

Forlaget skulle kanskje lest gjennom boken før den havnet på trykk, for det er noen skrivefeil her og der, feil bildebeskrivelse etc. Men det er flisespikkeri!

Anbefaler denne boken til alle som liker klokker :D

Denne boken er ikke norsk, men finnes en utgave på norsk:

LXfWuxTioTasgAidxHJK4gOGCHBYBwLy.jpg

Utrolig spennende om hvordan vi for alvor begynte å bli opptatt av presis tidtaking :D

Var på Mamut-utsalget for et par-tre år siden, mulig den kommer igjen?

Den illustrerte lengdegraden - Dava Sobel - Platekompaniet - Bok

ikledd bokser, sokker og snus og nyte det som kom i posten i dag
Too much information here? :cool::cool:
Fram til jeg har passert 30 posts så forbeholder jeg meg retten til å være semi-hjernedød vedr. hvilket forum man skal poste ting på
... jeg forbeholder meg den retten frem til 30 000 posts - så må begynne å skjerpe meg opp litt her snart :)
Men med det sagt så mener jeg at denne boken har en egen tråd :) - tror den druknet langt ned på Side 2 i Klokkediskusjon.

Må få hjem denne i bokhylla med!

Too much information here? :cool::cool:

... jeg forbeholder meg den retten frem til 30 000 posts - så må begynne å skjerpe meg opp litt her snart :)
Men med det sagt så mener jeg at denne boken har en egen tråd :) - tror den druknet langt ned på Side 2 i Klokkediskusjon.

Må få hjem denne i bokhylla med!

Haha, ut av kontekst hørtes det ikke helt heldig ut nei:p Ops, kanskje jeg burde prøve søkefunksjonen neste gang:eek:

Vedr. skrivelefiene @Thomas så irriterte det meg litt i starten. Når jeg leste lengre så ble det på et vis en del av "sjarmen" av boken for min del. Vet ikke helt om jeg kan forklare hvorfor, kanskje fordi det er snakk om en spesiell interesse som vi ikke er så mange som deler, så blir det litt ekstra personlig sjarm at det er noen skrivefeil. Velger å tolke det som at han var så ivirig etter å dele all disse vakre urene og viktige kunnskapene med resten av Norge at han ikke hadde tid til å korrekturlese seg ihjel:D

Sikkert en ypperlig bok, men får jeg buksevann om jeg tenker at den kanskje blir å finne på Mamut-salget etterhvert? :rolleyes:

Vedr. skrivelefiene @Thomas så irriterte det meg litt i starten. Når jeg leste lengre så ble det på et vis en del av "sjarmen" av boken for min del. Vet ikke helt om jeg kan forklare hvorfor, kanskje fordi det er snakk om en spesiell interesse som vi ikke er så mange som deler, så blir det litt ekstra personlig sjarm at det er noen skrivefeil. Velger å tolke det som at han var så ivirig etter å dele all disse vakre urene og viktige kunnskapene med resten av Norge at han ikke hadde tid til å korrekturlese seg ihjel:D

Ja, det er jo flisespikkeri. Men litt morsomt når det er bilde av 114060 men står at det er bilde av Submariner Date. Er som sagt bare halvveis i boka, men har allerede merket flere småfeil. Kanskje det er en test? ;)

@Anders. Det ble også laget en filmatisering som delvis bygger på boka. Denne selges nå på CDON for kun 79,-

Filmen kan absolutt anbefales - boka også selvfølgelig.

Longitude - DVD - Film - CDON.COM

Frode.

Denne boken er ikke norsk, men finnes en utgave på norsk:

LXfWuxTioTasgAidxHJK4gOGCHBYBwLy.jpg

Utrolig spennende om hvordan vi for alvor begynte å bli opptatt av presis tidtaking :D

Var på Mamut-utsalget for et par-tre år siden, mulig den kommer igjen?

Den illustrerte lengdegraden - Dava Sobel - Platekompaniet - Bok

Flott post! Er nå helt sikker på at denne boken må anskaffes som et tilskudd til min veldig ferske interesse for klokker :)

I dag gikk jeg en hyggelig pakke i posten! Nesten Velkledd har kommet!

Jeg gleder meg til å lese den! Litt titting, og dette ser flott ut! Nye gode bilder, og mange detaljer. Som Toyotaeier har jeg havnet inn i gruppen som Citizenbruker! Kult!

Takk for en flott bok, og lykke til videre med salget!

:cool:

6634F1D0-D117-4A55-AD34-A92334C7ACB8-27692-000012329C1AE098_zps499ff6d0.jpg

Litt skuffet over forfatterens valg av Panerai representant, ellers god lesning:)