Net handel i UK.

Medlem
5. juni 2010
Sted
Østfold.
Er AD i England forpliktet til å sende info til tollvesenet i Norge via internett salg?
Er pakken diskret innpakket?

Er AD i England forpliktet til å sende info til tollvesenet i Norge via internett salg?
Er pakken diskret innpakket?

De må fylle ut et skjema som festes som en pakkseddel utenpå pakken. Der skal det fylles ut hva som er i pakken og hvor mye det har kostet. Det skal også krysses av for om det er en gave eller noe du har kjøpt osv. Å skrive noe annet en det som er sant er ulovlig. Men du kan jo bare spørre om de kan sende det som gave. skader jo ikke spørre.

Og ja de sender sikkert ganske diskret

Og hvis ikke selger legger ved faktura, så kan vel posten (eller annen carrier) be om å få oversendt faktura, så de kan betale inn mva på rett beløp før du får utlevert pakken. Det har skjedd for meg på et par solbriller en gang.

Og hvis ikke selger legger ved faktura, så kan vel posten (eller annen carrier) be om å få oversendt faktura, så de kan betale inn mva på rett beløp før du får utlevert pakken. Det har skjedd for meg på et par solbriller en gang.

Det stemmer. Dette skjedde med meg og en Breitling forrige uke :(

Nå hender det faktisk at avsender har krysset av for gave uten at man har bedt om det. Om avsender i tillegg har skrevet ned verdien går pakken rett igjennom. Det har jeg opplevd flere ganger, OGSÅ når verdien har vært over 1000 NOK.

Ellers er det jo flere AD'er som tilbyr seg å levere/sende klokken under påskudd å være en garantireperasjon i retur. Dermed unngås mva-problematikken.

uoppfordret fikk jeg en ny omega fra uk som bøker... ingen moms på bøker selv om den var like dyr som 3 meter med leksikon...

Får man sendt en pakke med oppgitt verdi lavere enn den reelle har man større risiko for tap dersom pakken kommer bort - en befrakter erstatter neppe større verdi enn det som er oppgitt.

Forøvrig er jeg litt overrasket over alle som bekjenner sine utførte eller planlagte avgiftsunndragelser på et åpent forum :)

For min egen del har jeg ingen skrupler med å unndra litt toll og/eller moms all den tid det er AVSENDER som krysser av for gave og /eller setter for lav verdi på pakken.
Den norske stat rævkjører oss med avgifter hinsides all fornuft fra før UTEN at vi får stort igjen for det uansett.

Når det gjelder pakker som kommer bort... vel, jeg har handlet på nett siden det var mulig å handle på nett og har aldri opplevd at pakker har blitt borte, hverken store eller små.

Dessuten vet tollerne om ( utmerket sådan ) alle "smutthull" som finnes... de har ikke kapasitet til å forfølge absolutt alt. De går etter de store fiskene.

Når det gjelder pakker som kommer bort... vel, jeg har handlet på nett siden det var mulig å handle på nett og har aldri opplevd at pakker har blitt borte, hverken store eller små.

Risikoen er nok veldig liten,ja. Jeg har aldri mistet pakker privat, men i firmaet jeg jobber hender det en gang imellom at pakker blir borte og aldri dukker opp. Det skjer imidlertid så skjelden at jeg ikke tar hensyn til det når jeg handler selv. Hvis det skulle skje er det temmelig kjipt om en klokke til 50 000 er sendt som bøker :)

Den norske stat rævkjører oss med avgifter hinsides all fornuft fra før UTEN at vi får stort igjen for det uansett.
Amen.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Hva man gjør med mva får være opp til den enkeltes samvittighet, nerver og generelle forhold til lover og regler her i samfunnet, men jeg opplever det som relativt ugreit at lovbrudd diskuteres åpent på et diskusjonsforum som jeg oppfatter som et sted som skal fremme klokkeglede uansett pris og anskaffelsesmetode.

Ikke at jeg ville gjort det eller noen gang har gjort det osv. men når man selv må sende inn kvitering til tollerne, så kan man redigere denne før man skriver den ut... Det er jo selvagt dokumentforfalskning og det som værre er. Men det er ikke vanskelig og det er fullt mulig.

Også viktig å få med er at om gaveregelen skal gjelde må pakken være sent fra privatperson og ikke firma\butikk.

Det å få den deklarert som bøker er vel det beste? Om pakken er deklarert som bøker til en verdi av 50k så kan man jo få erstattning for denne summen. Værre om den er skrevet ned til 200kroner liksom.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Hva man gjør med mva får være opp til den enkeltes samvittighet, nerver og generelle forhold til lover og regler her i samfunnet, men jeg opplever det som relativt ugreit at lovbrudd diskuteres åpent på et diskusjonsforum som jeg oppfatter som et sted som skal fremme klokkeglede uansett pris og anskaffelsesmetode.

Dobbeltmoral .-) :) :) :) :) :)

Naboen har kjøpt seg en splitter ny helgull Rolex av en type som jeg også har lyst på, men ikke har helt råd til, så nå har jeg bestemt meg for å ta hans.

Er det noen som har erfaring med hvordan man best stjeler en klokke her i landet? Jeg har hørt at det er mulig å vippe ut vinduer hvis man fjerner lister, men vet ikke hvordan man gjør det - noen som har noen råd? Tror han har alarm fra Falken. Noen som vet ca. utrykkstider hos dem?

Vet han har forsikring, så han får jo igjen pengene etterpå - dessuten så bruker han samme forsikringsselskap som meg, og jeg har i løpet av 30 år ALDRI fått en utbetaling fra dem, så jeg synes egentlig bare det er rett og rimelig at de betaler litt tilbake.

Glad for tips.

Ser hva du prøver på her Santos-Dumont. Hva med å heller sende admin en PM enn å starte en tråd på trass? For folk som besøker forumet og ikke er med på internhumoren / sarkasmen så gjør framgangsmåten nok mer skade enn nytte.

Ser hva du prøver på her Santos-Dumont. Hva med å heller sende admin en PM enn å starte en tråd på trass? For folk som besøker forumet og ikke er med på internhumoren / sarkasmen så gjør framgangsmåten nok mer skade enn nytte.

Det tenkte jeg ikke på. Har sendt PM nå. Men jeg synes for så vidt at det er verre med folk som lager tråder om lovbrudd og har tenkt å gjennomføre dem, enn de som gjør det på tull.

Det tenkte jeg ikke på. Har sendt PM nå. Men jeg synes for så vidt at det er verre med folk som lager tråder om lovbrudd og har tenkt å gjennomføre dem, enn de som gjør det på tull.

Jeg startet tråden med 2 legitime og harmløse spørsmål.

At voksne mennesker deler erfaringer leder ikke til kriminalitet. Jeg mistenker at du er statsannsatt og har en over gjennomsnittlig byrde av paranoia.

Hvordan du får vridd dette til at folk her skal gjennomføre lovbrudd er ganske utrolig.