Jeg eier en tredje generasjons iPad. Skulle jeg kjøpt nytt i dag, hadde jeg valgt iPad igjen.
Dette er til dels fordi jeg bruker flere Apple av sine produkter fra før av - og er dermed litt låst i et økosystem, men også fordi alle andre nettbrett jeg har prøvd har jeg blitt skuffet over. Dårlig performance, dårlig kalibrerte touchskjermer, mindre intuitive brukergrensesnitt osv.
Jeg har til gode å prøve Microsoft sin Surface noe særlig, men siden den bruker katastrofen Windows 8 er den allerede rimelig uaktuell for mitt bruk
Hvorvidt et nettbrett er en fullverdig erstatter til en pc kommer veldig an bruksmønsteret ditt. Hvis du kun driver med "content consumption" hjemme, tror jeg nok et nettbrett kan være nok. Hvis du derimot skal bruke en pc til å produsere noe (grafikk, store dokumenter, programmering o.l.) - er det nok en stund igjen til de er gode nok til å erstatte en pc. Selv om man kobler til et tastatur.
Så hvis du kun skal bruke det til surfing, epost og banktjenester - er jeg personlig ikke tvil om at en iPad er det definitivt beste valget.
Men som med klokker, koker dette ned til smak og behag. Jeg ville anbefalt deg å ta en tur til nærmeste butikk for å få prøvd forskjellige varianter. Man kan lese test etter test, men det som betyr er noe er hvordan du selv opplever det i bruk.
PS: Uavhenging av hva du skulle ende opp med å kjøpe, vil jeg fraråde å kjøpe de billigste nettbrettene. En lav pris tilsvarer dårlige hardware, noe som gjør at selve brukeropplevelsen blir (etter min erfaring) dårligere. Noe som igjen kan føre til at nettbrettet bare blir liggende å støve ned.
PPS: Skulle du gå for iPad, og det ikke haster å få kjøpt før sommerferien, ville jeg vurdert å vente til tidlig høst. Nåværende generasjon av fullsize iPad (fjerde) nærmer seg slutten av en produktsyklus.