Nivå av nøyaktighet mtp sammensetning av dyrere ur

Medlem
16. mai 2011
Sted
Bærum
Vil først si at jeg er en amatør på området innenfor produksjon av klokker mtp materialkostnader, antall ansatte som skal lønnes, lønnsnivå på arbeiderne etc. Betrakt derfor denne posten mer som et spørsmål enn påstand.

Jeg har etter å ha sett endel forumposter med bilder og/eller spørsmål om små kosmetiske "feil" på nye dyrere ur (la oss si >20K NOK) startet å undre på hvor mye "feil" som kan være akseptabelt med tanke på urets pris?

En sak jeg har sett mye av på Rolex-forum (internasjonalt), er at bezel ikke er allignet 100% med urskive (bevegelige bezels). Etter å ha lest det, måtte jeg selvfølgelig sjekke på min egen sub og oppdaget da at den faktisk er off med kanskje 1/5 sekund. Det er jo selvfølgelig litt "slark" mellom hakkene, så dette kan jo justeres ved å småvri, men om jeg kun vrir til klokka 12 uten å tenke på det, er den ca 1/5 sekund off. Oppdaget samtidig at den graverte innerringen heller ikke er allignet 100%. Den graverte krona klokka 12 er vel også ca 1/5 sekund off i forhold til urskive.

Leste også endel om quartzklokker der sekundviserne ikke tikker eksakt over sekundmarkeringene. Dum som jeg var måtte jeg sjekke min Breitling Chrono Colt (superQuartz) og jaggu er ikke den ganske off også (varierer gjennom runden, men på det værste er den nok 1/3 sekund off markeringene).

Har også sett at det er veldig uvanlig at Omega klarer å montere glasset slik at den graverte logoen midt på står i korrekt posisjon.

På en måte kan man "unskylde" dette med at ett hvert ur blir ulikt, men samtidig er min spontane reaksjon at siden fabrikantene ofte skryter over at det tar en halv evighet å sette sammen uret, så burde de vel ta seg tid til å alligne alt til 100% og dobbeltsjekke dette et antall ganger?

Hva slags tanker har dere rundt dette?

Mvh
Christian