Nivå av nøyaktighet mtp sammensetning av dyrere ur

Medlem
16. mai 2011
Sted
Bærum
Vil først si at jeg er en amatør på området innenfor produksjon av klokker mtp materialkostnader, antall ansatte som skal lønnes, lønnsnivå på arbeiderne etc. Betrakt derfor denne posten mer som et spørsmål enn påstand.

Jeg har etter å ha sett endel forumposter med bilder og/eller spørsmål om små kosmetiske "feil" på nye dyrere ur (la oss si >20K NOK) startet å undre på hvor mye "feil" som kan være akseptabelt med tanke på urets pris?

En sak jeg har sett mye av på Rolex-forum (internasjonalt), er at bezel ikke er allignet 100% med urskive (bevegelige bezels). Etter å ha lest det, måtte jeg selvfølgelig sjekke på min egen sub og oppdaget da at den faktisk er off med kanskje 1/5 sekund. Det er jo selvfølgelig litt "slark" mellom hakkene, så dette kan jo justeres ved å småvri, men om jeg kun vrir til klokka 12 uten å tenke på det, er den ca 1/5 sekund off. Oppdaget samtidig at den graverte innerringen heller ikke er allignet 100%. Den graverte krona klokka 12 er vel også ca 1/5 sekund off i forhold til urskive.

Leste også endel om quartzklokker der sekundviserne ikke tikker eksakt over sekundmarkeringene. Dum som jeg var måtte jeg sjekke min Breitling Chrono Colt (superQuartz) og jaggu er ikke den ganske off også (varierer gjennom runden, men på det værste er den nok 1/3 sekund off markeringene).

Har også sett at det er veldig uvanlig at Omega klarer å montere glasset slik at den graverte logoen midt på står i korrekt posisjon.

På en måte kan man "unskylde" dette med at ett hvert ur blir ulikt, men samtidig er min spontane reaksjon at siden fabrikantene ofte skryter over at det tar en halv evighet å sette sammen uret, så burde de vel ta seg tid til å alligne alt til 100% og dobbeltsjekke dette et antall ganger?

Hva slags tanker har dere rundt dette?

Mvh
Christian

Samme opplevelsen hadde jeg når jeg sto i butikken og prøvde en PO, null punktet på bezelen sto ikke perfekt på 12. Er kanskje overderevet nøye på det, men hadde aldri klart å titte på klokka uten og irritere meg over det. Så da ble det en annen klokke på meg. Synes det er synd at detaljer ikke er på stell når man faktisk bruker såpass mye penger på et produkt hvor jeg regner med at fortjenesten på hver enhet er relativt høy. Er jo et faktum at man betaler ganske mye for merkenavnet så å spare inn småpenger på snarveier i monteringen er for meg uforstålig. Men er jo oss som forbruker som kan påvirke en forbedring ved å velge ur ut i fra finnish og kvalitet framfor merkenavnet. Er ikke alltid så lett siden Omega og Rolex står høyt i kurs hos oss med over normal interesse for ur, men vi kan i hvertfall passe på å sørge for å få de eksemplarene som er perfekte slik at slurvete ur blir tungsolgte og fabrikkene skjønner at de må jobbe litt for å opprettholde statusen sin.

Min PO har også bezel som ikke er nøyaktig på klokken 12. Jeg ville ikke akseptere det, og klokken har vært mange ganger på service, mest pga. at urverket hadde store problemer med å fungere, det mistet ofte 2 min. om dagen. Jeg fikk nytt urverk, men bezelsentreringen er ikke fikset etter 4 ganger nede hos Omega på service. Som sagt nektet jeg å akseptere denne designfeilen, og nå er klokken inne for å få justert det forhåpentlisvis for siste gang. "Løsningen" fra Omega sin side har hele tiden vært å enten feilsentrere den mot høyre eller venstre. Problemet er nok at kulelagerert eller hva man skal kalle det, ligger skeivt i kassen, og at det ikke er mulig å fikse problemet med å ta av bezelen, for å så sette den på igjen i forsøk på å få den mer nøyaktig. De mente at jeg var i overkant prippen på klokkesjappen, men jeg sa til mitt forsvar at "Ville du akseptert at Mercedes-stjerna på bilen din satt skeivt på panseret fra fabrikken?" ;) De var vel enig i at det hadde vært lite akseptabelt, hehe.

Når jeg kjøper dyre klokker ønsker jeg å kjøpe perfekt design og fantastisk arbeid, da blir jeg ganske prippen når det ikke møter forventningene. Vil tro at flere her inne kan kjenne seg igjen i det?

Men er jo oss som forbruker som kan påvirke en forbedring ved å velge ur ut i fra finnish og kvalitet framfor merkenavnet. Er ikke alltid så lett siden Omega og Rolex står høyt i kurs hos oss med over normal interesse for ur, men vi kan i hvertfall passe på å sørge for å få de eksemplarene som er perfekte slik at slurvete ur blir tungsolgte og fabrikkene skjønner at de må jobbe litt for å opprettholde statusen sin.

Jeg tror vel heller de slipper unna nettopp fordi Omega og Rolex er populært for alle som ikke er så opptatt av ur;)

Kan du fylle ut litt mer ang utsagnet Mogens? Er veldig fornøyd med begge merkene.. Selvom det selvfølgelig finnesmer eksklusive ur.

Ikke noe vondt om verken Rolex eller Omega, men vi må innse at vi (oss som er over middels interessert i klokker) representerer en bortimot ubetydelig del av kjøpegruppen for (kanskje spesielt) disse merkene. Samlet produserer de langt over en million klokker i året og uten at jeg har tall som bekrefter andelen er det ikke noe tvil om at de aller, aller fleste urene går til noen som bare vil ha en fin klokke eller et statussymbol...