NIVADA GRENCHEN CHRONOMASTER AVIATOR SEA DIVER

Medlem
27. jan. 2015
Sted
Oslo
Hei alle sammen,
i dag vil jeg introdusere en av mine favoritt "vintage" kronografer.
Nivada har laget klokker siden 1920 og i 1930 var det første selskap i Sveits som laget automatisk klokker.
Det er verdt også å nevne at i 50 tallet Nivada laget a vanntett automatisk klokke kalt "Antarctic". Denne klokken ble tatt i bruk av Amerikanske Navy i "Deppe Freeze I" oppdraget i 1955-6 på sydpolen.
Men nå kommer høydepunktet: i 1963 produserte Nivada "Chronomaster" klokka. Denne hadde dykke, fly og krono egenskaper så ble den kalt: Chronomaster Aviator Sea Diver. En klokke for å mestre jorden, luften og sjøen. Rom ble vil bli forlot til Speedmaster ;)

Det fins mange varianter med forskjellige skiver og visere. Den meste populær er sikkert "broad arrow" versjon. Men gjennom årene ble noen forbedringer introdusert: "stik" visere, bedre skiver, osv..

Urverket som opprinnelig ble brukt var en Valjoux 92. Men i senere år ble også brukt Valjoux 23 (osgå brukt av Heur og Rolex), Landeron 210 og 248 og Venus 210.

På mange skiver kan mann finne "Croton" istedenfor enten "Nivada" eller "Nivada Grenchen".
Dette fordi distributøren i USA av Nivada klokker het "The Croton Company".
Også Nivada ble tvunget å endre navn til "Nivada Grenchen" fordi den lignet på Movado.
Grenchen er plassen hvor fabrikken befant seg.

Her kan dere lese mer om Chronomaster'en:
http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographe-nivada-chronomaster_en.html

nivada-chronomaster.jpg

bs-w-208-nivada-chrono-10.jpg

e9a88a41f2a78bde824b93d0c41fd1fe.jpg

Redigert:
Gratulerer med et veldig pent eksemplar @Bestiarara78 :)
Hvor du kom over denne?

Jeg ble kjent for et par år siden med en person som har nicknavn "Master of Speed". Han er en vintage ekspert, særlig krono, og har veldig mye peiling på Speedmaster (han eier en del fete eksemplarer). I tillegg han begynte for noen r siden å dokumentere seg om Nivada krono klokker, særlig Chronomaster aviator sea-diver og driver å lage en tabell med alle versjoner og kombinasjoner (dette blir tilgjengelig i slutten av 2017).
Han har også en blog: http://themasterofspeed.tumblr.com/
Så hvis du kjøper fra han du får også sertifisert at klokka er riktig i alle delene sine.
Dette er en tilleggsverdi på klokka da han er veldig kjent i vintage verden ;)
Seff må mann betale litt ekstra men jeg syns at det er verdt på vintage.

Har hatt en greie for disse en stund. Jeg kjøpte min i 2011, solgte den i fjor. Angrer litt på det. Min var en Croton med Valjoux 7733 (du glemte dette kalibret i beskrivelsen din. :) ). Morsomt du nevner Master of Speed, hvis jeg ikke husker feil ville han kjøpe min, men vi ble ikke enige. Til slutt gikk den til en samler i Italia.

FullSizeRender.jpg

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
@SpaceCowboy det er mange kaliber jeg har ikke nevnt. For eksempel alle derivater av Vx23.

Flott eksemplar du hadde!
Håper vi ser flere av nivada/croton i Norge også. De er flotte Krono som har stor sjarm.

Dyktig kar Matteo aka Speed og Master.
Han kan mye om gamle krono.