Noe for spesielt interesserte!

Den har ligget på Finn en god stund nå. Kanskje ikke så rart... er vel ikke første prioritet for folk flest - selv ikke for oss klokkeinteresserte! Men morsom liten sak det der!

Apropo ikke-bærbare ur, noen som har noe erfaring med JLC Atmos?? Frister veldig å ha en slik i hjemmet :cool:

JLC Atmos frister stort ja.. Service er et problem.. Kun en håndfull urmakere som kan jobbe på dem. Ikke mange i Oslo med andre ord.

Men, det er mulig det er utdatert informasjon..
Har holdt på å kjøpe Atmos ved et par anledninger. Prisen er hyggelig på bruktmarkedet her i norden.

Med tanke på skipskronometer ble det solgt et fra Langhe hos Blomqvist for litt siden. Tror det gikk for rundt 15-20 000.

Jeg tror jeg får klare meg med dette Chronometeret. Gangreserve på pluss/minus 50 timer.

030-3.jpg

Ekte og ekte, fru Blom. Det har i alle fall akseloppheng slik at det kan ligge tilnærmet vannrett om skuta krenger.
Dette eksemplaret var for øvrig å finne i den lokale ADs utstillingsvindu på 60-tallet. Da med et lite påmontert emaljeskilt hvor det sto "Nøyaktig tid". Det har egen knapp for hacking av sekundviser og som bildet viser så har det også en slags låseanordning som sannsynligvis er beregnet for transportbruk.

Edit: Uret går litt i raskeste laget og jeg har avtalt at en urmaker skal ta en service på det. Har neppe vært åpnet siden en eller annen gang på 70-tallet.

Ellers har jeg skrevet litt om uret i tråden "Rariteter og kuriosa" (tror jeg det var)

014-2.jpg