Noen med erfaring med watchexclusive.eu?

Medlem
31. juli 2024
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har vært på utkikk etter en ny G-Shock (nok en gang).

Jeg har da funnet at denne nettbutikken (watchexclusive.eu) har veldig gode priser iforhold til norske butikker.

Har noen kjøpt fra dette nettstedet, og erfaringer?

Takk på forhånd!

Aldri vært borti butikken, men lurer på om det egentlig er noe særlig billigere om du legger på frakt, norsk moms og fortolling?

I følge nettsiden selv skal man tydeligvis ikke betale moms.

Importavgifter og lokale avgifter

• Bestillinger som sendes utenfor EU kan være underlagt importavgifter og lokale avgifter som pålegges når pakken når destinasjonslandet. Eventuelle tilleggsgebyrer for fortolling må betales av kunden.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Kanskje du ikke skal betale mva/moms til nettstedet, men norske myndigheter har nok et helt annet syn på hvorvidt du skal betale til dem :)

Enkelte land / bedrifter i utlandet kan belaste kjøper for norsk MVA og du skal da ikke betale norsk mva når varen kommer til norge. Hvordan dette gjører opp mellom tollmyndighetene i hvert enkelt land kjenner jeg ikke til. Temu har f.eks en slik avtale.

1737977900532.png

Altså, for å presisere. Følgende står på den aktuelle nettbutikkens nettside:

• Bestillinger som sendes utenfor EU kan være underlagt importavgifter og lokale avgifter som pålegges når pakken når destinasjonslandet. Eventuelle tilleggsgebyrer for fortolling må betales av kunden.

Ja, Norge har moms. Nei, butikken dekker ikke dette og du vil motta et krav på moms og fortolling ved import.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Altså, for å presisere. Følgende står på den aktuelle nettbutikkens nettside:

Ja, Norge har moms. Nei, butikken dekker ikke dette og du vil motta et krav på moms og fortolling ved import.
Mulig vi snakker rundt hverandre. Men en forhandler kan kreve norsk mva ved salg ( hvis de har VOEC avtale ). Dvs hvis du kjøper en vare til 1000 kr så legger den utenlandske forhandleren på 250 kr på faktura for norsk mva. Du betaler da 1250 kr til f.eks Temu. Varen får da ikke ny mva og tollbehandling ved ankomst til Norge. Plan er vel da at Temu sender de 250 kronene til norske tollvesen / norske myndigheter. Om en forhandler har denne avtalen kommer fram på deres nettside, oppsett på faktura ved kjøp.

1737980920751.png

Redigert:
Mulig vi snakker rundt hverandre. Men en forhandler kan kreve norsk mva ved salg ( hvis de har VOEC avtale ). Dvs hvis du kjøper en vare til 1000 kr så legger den utenlandske forhandleren på 250 kr på faktura for norsk mva. Du betaler da 1250 kr til f.eks Temu. Varen får da ikke ny mva og tollbehandling ved ankomst til Norge. Plan er vel da at Temu sender de 250 kronene til norske tollvesen / norske myndigheter. Om en forhandler har denne avtalen kommer fram på deres nettside, oppsett på faktura ved kjøp.

Vis vedlegg 390814

Ja, men den aktuelle nettbutikken er ikke registrert.

Mulig vi snakker rundt hverandre. Men en forhandler kan kreve norsk mva ved salg ( hvis de har VOEC avtale ). Dvs hvis du kjøper en vare til 1000 kr så legger den utenlandske forhandleren på 250 kr på faktura for norsk mva. Du betaler da 1250 kr til f.eks Temu. Varen får da ikke ny mva og tollbehandling ved ankomst til Norge.

-Så skal jeg skynde meg å legge til at det kan skjære seg selv om man har handlet i VOEC-registrert butikk. To ganger har jeg fått momskrav på forsendelser jeg allerede hadde betalt moms på gjennom VOEC. Dette siden avsender har slurvet med å skrive på VOEC-nummeret sitt.

Da hjelper det ingenting at du allerede har betalt moms og kan fremvise dokumentasjon på det; transportøren krever moms (adding insult to injury: På beløpet inkl. momsen du allerede har betalt) før de vil sende pakken videre.

Saksgangen skal da være at du betaler uten å mukke, hvorpå du må kreve opprinnelig moms refundert fra VOEC-butikken - and good luck with that.

Jeg er sikker på at UPS har meg på shitlisten sin etter at jeg måtte gjøre meg høy og mørk og krevde at de heller fikk dra meg for retten for å forklare hvorfor jeg skulle betale moms på en forsendelse jeg kunne dokumentere at jeg allerede hadde betalt. De nøyde seg med å sende meg en link til samme side som var referert lenger oppe, der det står:

1737983380750.png

Som den observante leser vil registrere, står det at du kan få igjen dobbelbetalt moms, men at du MÅ få den igjen fra nettbutikken, siden toll- og avgift ikke har lyst til å knytte forsendelsen din og momsbetalingen fra butikken sammen - så du må betale kravet du får fra norske myndigheter, og så be en stille bønn om at nettbutikken gidder å betale deg tilbake.

• Liker
  • Trist
Reaksjoner: Jon Henrik og DJ41