Noen med greie på tollforskrifter?

Medlem
11. mai 2009
Sted
Gjøvik
God kveld alle

Jeg har omsider sendt avgårde et ur til USA for relume av skive og hender, en ren reperasjonsjobb altså.
Selve sendingen var grei nok, 150kr ca.

Men for en uke siden kom det et tollkrav på nye 200+kr som jeg ikke helt kan forstå. Jeg har ikke mye forstand på disse forskriftene, men såvidt jeg har forstått skal det ikke kreves toll på en ren rep forsendelse? Det er jo ikke snakk om noen handelsvare. Kun en forsending til / fra.

Synspunkter tas med takk!

Du er vel pliktig å betale mva av prisen på jobben + postens gebyr for å kreve inn mva.

Jo, det kan jeg være enig i.

Jeg burde presisert det i innledningen men; klokka er jo ikke kommet frem en gang. Den forlot Norge for 4-5 dager siden, omtrent samtidig som dette tollkravet på 250kr dukket opp.

Er du sikker på at tollkravet stammer fra den utsendelsen?

De kan av og til (nesten alltid) være treig med å sende disse kravene sine..

Jeg prøver å forstå: du gjør alt etter boken d.v.s at du dokumenterer utsendelsen av uret for å kunne bevise det senere når uret sendes tilbake ( og ikke måtte fortolle et ur du eide fra før).
kan det være at disse kr. 250,- er ikke noe tollkrav men en form for ekspedisjonsgebyr?

Alt er dokumentert, sendelsen er rekommandert.

Det er hevet over enhver tvil at tollkravet er fra denne forsendelsen. Jeg prøver å forstå dette selv :)