Noen som har en Smiths PRS29b?

Jeg eier ikke en slik selv, men jeg har kikket endel på original utgaven, Smiths W10 som du av og til kan få tak i på Ebay. Det ble solgt en nylig for 475 pund, og klokken så ut til å være i bra stand med issue nummer fra British Army fra 1968.

Smiths er forøvrig et spennende merke for anglofile folk som meg selv, med historie knyttet til den britiske Everest ekspedisjon i 1953, og dessuten det siste klokke merket som ble laget i Storbritannia, før det gikk dukken det også :|

Det skal sies at klokken ikke er laget av Smiths. Den er laget av mannen som står bak TimeFactors, Mike (?).

Det skal sies at klokken ikke er laget av Smiths. Den er laget av mannen som står bak TimeFactors, Mike (?).

Eddie Platts. Det er vel slik at han har registrert varemerket i sitt navn etter at det originale "Smiths" la inn årene.

Stemmer det. Han har tatt over rettighetene og laget en reissue, og en meget bra sådan med respekt for originalen. B-utgaven er en litt skjøgete modernisering som har vokst 3mm og fått safirglass og løse baretter. Det er denne jeg gjerne skulle prøvd på hånden. Den har svært lange horn, men jeg vet ikke hvor høyt de ligger i praksis. Er litt redd for LLD-syndrom (den sitter ikke bra på mitt håndledd).

Skulle gjerne hatt en original, og det passer jo bra nå når jeg er frelst på 36mm, men jeg er litt skeptisk til 18mm reim. Det gjør mye for størrelsen, og den fort liten igjen. Men historisk riktig for all del. Kanskje er det den jeg må ha likevel...? ;) Passer i alle fall bra sammen med Explorer i boksen (Hillary/Norgay).

Hadde en som jeg angret veldig på at jeg solgte...Skulle gjerne hatt den nå som jeg anskaffet meg en nato i sort shell cordovan, tror det hadde vært en fantastisk look. Eddie har jo også 29A som er en faithful kopi av den originale på 36mm plexi etc og den er jo endel billigere enn safirversjonen også... Lugsene er lange men ikke for lange synes jeg og jeg har ganske små håndledd.

Noen bilder av min

P1011088.jpg

DSC00190.jpg

Det ble ikke for "firkantet" med nato på altså? Det kommer vel an på natoen også. MOD-natoen gir f.eks mindre firkantet profil enn f.eks Maratac.

De natoene jeg brukte var av den myke typen som mer føles som bomull enn nylon og de var både veldig behagelige og fine å se på. Tror ikke man får en "firkantet" følelse før lugsene stikker utenfor håndleddskanten. Hadde jeg tatt bildet rett på klokka så hadde man sett at remmen hadde fortsatt oppover og nedover håndleddet som fjerner den følelsen.
"Wristshots can be deceiving" -Plato ;)

Skulle gjerne hatt en original, og det passer jo bra nå når jeg er frelst på 36mm, men jeg er litt skeptisk til 18mm reim. Det gjør mye for størrelsen, og den fort liten igjen. Men historisk riktig for all del. Kanskje er det den jeg må ha likevel...? ;) Passer i alle fall bra sammen med Explorer i boksen (Hillary/Norgay).

Les her. Står litt ang str.