Noen som har handlet på urverket.no?

Medlem
10. juni 2008
Sted
Trondheim
Hei

Jeg er ny på forumet og forsåvidt nyfrelst i klokkeverdenen også:) Jeg suger til meg alt jeg kan om kvalitetsklokker, da jeg etterhvert har tenkt å investere i en helt spesiell klokke jeg skal ha forhåpentligvis hvertfall 20 år fremover. Jeg sitter mye på nettet og ser på ulike modeller og priser, og går ofte innom urmakere for å se de aktuelle modellene og stille spørsmål. Og når jeg dumper over http://www.urverket.no blir jeg litt skeptisk. De tilbyr klokker til sterkt reduserte priser, og er det noe jeg har lært her i verden er det at hvis noe fremgår som for godt til å være sant, er det som regel det.
Er det noen her som har erfaring med urverket.no, og evt hva tror dere om siden?

Det var forresten en glede å snuble over dette forumet, siden det er vanskelig å finne diskusjoner og forum om klokker på nettet som er basert på kunnskap og ikke synsing og drittslenging.
Håper på svar!

Hei!

Det har vært en del negative episoder med denne nettsiden og jeg ville styrt unna den om jeg var deg... Har selv noe erfaring med dette nettstedet og kan absolutt ikke anbefale de. Som du selv sier: er det for godt til å være sant, så er det nok det!

TANSTAAFL.

There Aint No Such Thing As A Free Lunch :mrgreen:

(Dog er det land som serverer billigere lunsj enn Norge ...)

Takk for tilbakemelding. Blir nok til at jeg styrer unna. Nesten litt synd, for prisene var uslåelige. hehe

Jeg vil faktisk heller anbefale en privat deal på et brukt ur gjennom Timezone.com eller et annet forum, etter grundig research av selger. Se etter oppskrift i en av mine tidligere poster.

Hei

Jeg kom selv over urverket.no og siden ser jo flott ut og prisene er jo fantastiske. Men en kan jo begynne å lure på hvordan dette er mulig ettersom prisene er langt lavere enn i "butikken". Men når det er sagt...du kan kjøpe klokker til en bra pris når du er ute å reiser. Plasser som Sør-Afrika og Malaysia har hyggelige priser men dette vil blant annet variere med valuta svingninger. Jeg kjøpte en flott IWC Portofino Chronograph da jeg var i Sør-Afrika i mars :)

Kjøpte du den hos en autorisert forhandler da? Jeg er litt skeptisk på å kjøpe i utlandet, de selger jo klokkene billigere, men det florerer jo av kopier, og en god kopi kunne kanskje lurt mitt utrente øye. Jeg har ikke så god peiling at jeg kan stole 100% på at jeg ikke kunne blitt lurt av en kopi...

For å si det sånn...det var stil over butikken jeg kjøpte min IWC i :) Butikken lå i et kjøpesenter og da jeg fant butikken var døren låst. Men det viste seg at den ikke var stengt....det måtte bare komme en vakt å låse opp for meg. Så først låste han opp døren for meg og jeg slapp inn i en sluse. Så når døren ble lukket bak meg kunne døren inn til butikken åpnes. Her var det svære møbler og små bord slik at ekspeditøren kunne sette seg ned med hver kunde og snakke om varene :) Jeg følte meg faktisk litt utafor ettersom jeg kom i en sliten t-skjorte og shorts så jeg tror nok ikke at de forventet et salg. Men når de sa prisen og la til at jeg kunne få 10% avslag slo jeg til med en gang :)

Jøss, d hørtes ut som en butikk med stil ja! Jeg synes det er altfor lite sånt i Norge. Få butikker og ingen som selger brukt. Er markedet i Norge virkelig så lite?

gardkarlsen, gratulerer med en IWC!

Har selv vært i Portugal og Tyskland ++... De sa de kunne gi meg 10% med en gang jeg satt meg ned og prate dem;)
Sier forhandlere i Norge det så tidlig? Neppe... De i utlandet kunne også mer om klokker enn de i Norge. Det er meget synd, synes jeg.

Kan forhandlere i Norge finne på å gi deg avslag på pris i det hele tatt? Går det an å prute? Er det noen her som har klart å få ned prisen på en ny klokke hos en forhandler her til lands?

Jeg har da aldri betalt full pris på nye klokker i Norge. 10-15% alt etter hvor dyr klokka er.

topale skrev:
Kan forhandlere i Norge finne på å gi deg avslag på pris i det hele tatt? Går det an å prute? Er det noen her som har klart å få ned prisen på en ny klokke hos en forhandler her til lands?

Når det er snakk om gjenstander som brått koster en del kroner er det som regel alltid mulighet for prisdiskusjon. Dette er de fleste butikkene klar over. Går man frem på en rolig og seriøs måte, er de fleste villige til å gi et brukbart avslag.

Greit å vite:) De butikkene jeg har vært på og sett på klokker og stilt spørsmål har ikke virket særlig prutbare. Men så har jeg ikke vinklet det som at jeg skulle kjøpe noe der og da heller...

Hei,

Fint forum!

Her kommer mitt første innlegg med noen personlige tanker vedr. dette temaet:

Det med å handle finere ur er på en måte et lite "kunstverk" i seg selv.
I utgangspunktet har jo klokkene en veil. pris, og det er ikke egentlig for gitt at man får en rabatt når man handler.
Det er i midlertid et faktum at det ofte likevel opereres med rabatter - og har er vi inne på et litt "hårfint" tema.
- Et tema som er av litt diskre og personlg karakter, som det forstålig nok ikke snakkes eller skrives så mye om.

Jeg kan bare snakke for meg selv her, og har ikke mye erfaring med kjøp av ur i Norge, men derimot i utlandet.
Helt i begynnelsen av min interesse for ur (12-13 år siden) handlet jeg et par-tre ur i Norge, bl.a av Bjerke.
Husker jeg fikk litt rabatt den gangen også.

Det er imidlertid i de senere år, hvor jeg har reist og bodd mye i utlandet,
at jeg tilfeldigvis har kommet inn i mange finere ur-miljøer, og har på denne måten fått gode kontakter i de lokale butikkene.
Jeg blir ofte spesiellt invitert på finere sammenkomster, middager, lanseringer, watch parties o.l. 8)

Snakker her om Asia, med større byer som Singapore, Hong Kong og Bangkok og som de viktigste plasser.
Her ligger Norge (Les: Europa og spesiellt Skandinavia) LANGT etter, og det blir neppe noe endring på dette i nær fremtid.

Det florer med alt fra enklere Omega, Breitling, Sinn ur o.l. til finere saker som JLC, IWC, AP
eller Richard Mille, VC, FP Journe, Tourbillon modeller, Independents osv. osv.
Jeg kan omgås mennesker som har spart vel og lenge for å kjøpe seg noe i 50-100.000kr klassen, og de som ikke engang
løfter på øyenbrynene for å bla opp en million eller to for en fin sak.

Det som er morsomt er at mange av disse som virkelig har penger ofte er svært så jordnære typer,
og går like gjerne i en jeans som dress, og har blitt noen av mine beste bekjentskaper og venner.
Dette er ofte mennesker som egentlig ikke er opptatt av bling, stas eller vise seg frem,
men mer genuint interessert i det tekniske aspektet ved ur-komplikasjonen,
følelsen av å eie noe spesiellt, eller det sosiale samværet.

Heretter blir jeg igjenkjent umiddelbart hvis jeg besøker en av de lokale butikkene jeg har handlet mye i,
og får da spesialbehandling. Kan vel si det slik at rabattallene jeg ser nevnt i denne tråden så langt,
kan man gange opp 2-3 ganger før jeg i det hele tatt vurderer et kjøp heretter.
Dette gjør at den totale følelsen av å kjøpe et ur i "mine" butikker der - blir veldig forskjellig fra det å handle et ur i Norge.

Mitt syn på Norge og norske butikker har derfor endret seg til det "værre" for å si det slik,
og jeg kommer neppe til å handle noe finere klokke i Norge igjen heretter.
Norge og norske forhandlere er rett og slett ikke konkuransedyktige nok.
Dette er selvfølgelig ikke bare butikkene sin skyld, men like mye hele samfunnet/urmiljøet her i Norge,
landets geografiske plassering osv., og en egen diskusjon jeg ikke skal komme nærmere inn på.

Jeg anbefaler uansett til å handle dine klokker fra Autoriserte forhandlere.
Dette har mange fordeler, gir deg en egen trygghet, og det er også disse forhandlerene man
bør støtte med tanke på fremtidig support og oppfølging om noe uforutsett skulle hende med uret.

- Så til slutt, mitt helt personlige syn på det originale spørsmålet - "Nei, jeg hadde ikke handlet på nevnte nettsted, og vil heller ikke anbefale det".

Lykke til! :D

Business Traveler

Meget interesant Businesstraveler.

Jeg er ganske ny i klokkeverdnen og kjenner ikke så godt til priser i Norge i forhold til utlandet. Men det og forventet 20-30% som standard rabatt er vel litt heftig? man leker som regel ikke butikk. At du nyter slik service er vel et produkt av at du har gjort en bra nettverksjobb. og bygget deg opp et bra nettverk og blitt kjent i slike miljøer og butikker. Jeg vil driste meg til å si det at når du får 30% avslag så er det produktplasering. Det er vel ikke fordi at de VIL gi deg avslag, men de KAN gjøre det. og de ser det at du omgås den rette målgruppa. De vet at du er en god kunde og hvis de smører deg med rikelig rabatt så vil du antagelig komme tilbake og bruke enda mer penger. Det har vel tatt deg ganske lang tid og bygge opp et slikt nettverk og posisjon?

Jeg jobber selv i et firma som selger meget exklusive produkter. Og det er desverre slik at førstegangskjøpere ikke nyter like gode rabatter som de som har en lang historie hos oss.

Når det gjelder Norge og luxus produkter så er vi definitivt et uland. Men her har vi oss selv og takke. Hva er luxus i Norge? hytte ved sjøen, hytte på fjellet, båt til å ha på hytta ved sjøen i den rekkefølgen. deretter kommer klokker og diamanter. Vi har ingen trdisjon for å bruke penger på slike produkter og derfor er det heller ingen som tørr satse her. Det er forskjell på å handle en LV veske til 7000 og en cartier klokke til 70.000. Vårt hovedprodukt i firmaet jeg jobber for, har vi ikke solgt til en nordmann på i hvertfall 10 år. Van Cleef and Arpels/London som jeg også kjenner igjennom jobb, så kan heller ikke de erindre at de har hatt merkverdig mange nordmenn/skandinaver innom sin butikk.

beklager litt off topic,

BOT
når det gjelder kjøp av litt dyrere produkter så vil i hvertfall jeg bruke noen ekstra kroner på og handle på et sted jeg vet at service og back up IKKE vil bli noe problem i etterkant av handlen. Ta traktorer f.eks. de som selger best er de som kan levere en servise hvor hjelpen er raskest ute og hjelper bruker. Service er utrolig viktig. i hvertfall i mine øyne.

Det er sant som dere sier, selvfølgelig burde jeg kjøpe et ur hos en autorisert forhandler, når jeg kommer til det skrittet at jeg skal kjøpe klokke. Men jeg er i situasjonen at jeg ikke har veldig mye å rutte med, så prisen har veldig mye å si! Jeg er for tiden sivilarbeider, (de fikk meg til slutt), og skal jobbe et halvår etter dimmitering før jeg begynner på vernepleien. Så noe av pengene jeg tjener når jeg jobber skal brukes til klokke, men budsjettet rekker ikke til de dyreste klokkene for å si det sånn. Ser dere dillemmaet?

Er i ca. samme situasjon som deg. Ikke all verdens å rutte med, men jeg holder øynene oppe på finn.no og briljantwatches.com.
Der kan en ofte se et godt tilbud iallefall og spare litt penger muligens, men du kjenner vel til disse stedene fra før antar jeg?

Selvfølgelig, følger daglig med:) Briljantwatches virker som en bunnseriøs side hvor du kan gjøre et sikkert kjøp, men de fleste urene de selger er i toppklassen med pris deretter. Finn.no har mye, og mye av det kan også være bra men mye er lureri og jeg er veldig skeptisk til å kjøpe noe i en sånn prisklasse uten en å være 100% sikker på om du får hva du betaler for og hvilken stand det er.
Det sikreste er selvfølgelig å kjøpe nytt hos autorisert forhandler. Breitling har vokst veldig for meg, men de blir for dyre. Kriteriene mine er at uret skal være automatisk og ha stållenke. Jeg så litt på omega seamaster, men det ble for dyrt. En sterk kandidat for øyeblikket er Longines Hydro Conquest som koster 7800 hos urmaker. http://www.righttime.com/rt/longines/l3.642.4.56.6.htm

Hva synes dere om uret? har noen akkurat dette uret eller har erfaring med Longines generelt?
Eller har noen noen tips til andre ur av samme type til + - samme pris?