Noen som har prøvd internettkurs?

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Er det noen av dere som har tatt DIY klokkekurs på nettet? Noen som har noe å anbefale? Har sett litt på TimeZone sine kurs, noen som har prøvd disse og kan si litt om hva de fikk ut av det?

Målet mitt er å etterhvert være i stand til å rense og olje egne klokker

Er det noen av dere som har tatt DIY klokkekurs på nettet? Noen som har noe å anbefale? Har sett litt på TimeZone sine kurs, noen som har prøvd disse og kan si litt om hva de fikk ut av det?

Målet mitt er å etterhvert være i stand til å rense og olje egne klokker

Hvis du bruker søkefunksjon på sonen, vil du helt sikkert oppleve at dette har vært diskutert tidligere, noe av det er tiktignok i "lukket del Salon-privè" men jeg fikk masse treff på timezone :)

Jeg kan si deg såpass at jeg tok timezone kurs to og tre (har lest 1 også, men hadde kommet forbi 1. nivå. Ellers er dette et glimrende nybegynnerkurs). Jeg vil særlig skryte av kurs nummer 2, som lar deg ta en komplett service på et 2836 verk... Eller var det 2834...:confused: Uansett, dette synes jeg er en glimrende måte å lære på, men du må ikke tro at dette er noe annet enn en bok på nett, bare at det er masse bilder som forklarer i tillegg til mye bra tekst. Det er altså ikke annet enn PDF. Sier det, da noen har trodd at dette er interaktive datagreier..

Jeg benytter mye av min tid på nett etter stadig å finne noe jeg kan bruke i urmakeriet. Timezone synes jeg er unik.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale det :)

Ja så nå at det var skrevet en del om det tidligere. Takk for god informasjon :) Tror jeg skal prøve timezone-kurset, så har jeg noe å gjøre frem til neste gang det avholdes et urmakerkurs her. Var akkurat for sen å finne frem til forumet for å få vært med på kurset som var nå nettopp.

Ja så nå at det var skrevet en del om det tidligere. Takk for god informasjon :) Tror jeg skal prøve timezone-kurset, så har jeg noe å gjøre frem til neste gang det avholdes et urmakerkurs her. Var akkurat for sen å finne frem til forumet for å få vært med på kurset som var nå nettopp.

Jeg vil helt klart sammenligne timezone kurs 1 med det kurs vi har hatt. Det er en forskjell i verk - tror de bruker 2801 som er litt mer "knotete" for helt begynnere. Man må huske å få med seg forskjell på sentrumssekundviser og subsekund. Vi har brukt 6497 med desentralisert sekundviser, dette er på mange måter et grunnleggende verk. Sentrumssekund er helt ok å starte med, men for forståelsen av oppbygging av verk sin del, vil jeg ha sett på begge. Det er for eksempel en ting som lett kan misforstås - sentrumshjul på et gammelt verk (type 6497 f. eks) er jo nettopp i sentrum. På verk med sekunder i sentrum er sentrumshjulet desentralisert, men beholder egennevnet... Bare se på de to klassiske forskjellene i oppbygging i løpeverk (wheel train kan du google) så har du skjønt mye. Lykke til :)