Noen som vet hva dette betyr?

Frackas

Støttemedlem
Medlem
20. nov. 2015
Innlegg
99
Sted
Oslo
Jeg kjøpte nylig en Black Bay Fifty-Eight på Bjerke. Da jeg skulle bytte rem, oppdaget jeg noen tall som var risset inn på baksiden av den ene lug'en. Dette har jeg sett tidligere i forbindelse med service, men ikke på nye klokker. Noen som vet hva dette er?

IMG_6390.PNG
 
Jeg hadde gitt eksplisitt beskjed om at det der kunne de bare latt være, om de ikke er villig til å slå av minst 20% på prisen.
Det er vandalisme satt i system, og i 2018 finnes det adskillig bedre måter for diskret merking.
 
  • Liker
Reaksjoner: Frackas og sydvester
Har fått forklart at dette er et nummer Urmaker Bjerke bruker i sitt eget system for klokkens historikk. Har kjøpt flere klokker av Urmaker Bjerke med dette på og ser ikke helt problemet. Gammeldags, ja men jeg bryr meg ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner og sydvester
Jeg håper for guds skyld at det var risset inn da du kjøpte den og ikke etter service.
Hvis det har blitt gjort under service så hadde jeg personlig klikket i vinkel og sett på det som at de hadde gjort hærverk på klokken min å krevd en form får erstatning
 
Hærverk? 20 % rabatt? Dere er så sinte:(

Mange klokker uten sertifikat som har fått bekreftet sin opprinnelse pga dette nummeret. Mulig Rolex kan bekrefte salgssted med bakgrunn i serienummeret, men dette er ikke tilgjengelig for AD (i alle fall ikke når jeg har spurt).

For meg er det en stor verdi å kunne få bekreftet salgstidspunkt, servicehistorikk m.m.
 
Her det gjort rimelig diskret og ikke noe man legger merke til uten å studere nøye. Likevel som nevnt tidligere er dette en utrolig antikvarisk praksis. Hvor vanskelig kan det være å holde et register over serienumre og historikk? Kjedelig å hente ut splitter nye klokker til mangfoldige tusen med mer eller mindre støgg innrissing bakpå da..

IMG_2553.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø og Genta
Dette er et "NUF" (Norges urmaker forbund) nummer som identifiserer hvor uret er blitt kjøpt og hvilket arkiv nummeret dette har hos den aktuelle urmaker. Tilsvarende "service-nummer" risses vanligvis inn på innsiden av baklokket.
Således vil urets historikk alltid kunne spores.
Kommer du tilbake fra en utenlandsreise og får et tollproblem, så vil jo dette også kunne "bevise" for tollen at dette er et "Norsk-ur".

Edit;
Enkelte mener at dette er en antikvarisk praksis, men når en AD selger mange ulike ur og hvor hver enkel ur produsent benytter ulike (ofte "random") serienummer systemer, så er ikke dette så idiotisk som enkelt hevder.
 
Kom på en litt fornøyelig sak, enkelte her inne "går i vinkel" pga NUF nummeret, men synes samtidig det er helt greit med skjemmende merker under lugsa - etter amatørmessige rem/lenke skifter:D:p;)
Jeg så disse merkene også, men de var gjort av eier selv, så det blir fullstendig noe annet. Når jeg kjøper noe sprell nytt, så skal det ikke innebære kråkeriss på ene remfestet.
Det er et poeng at man skal kunne spore historikk på et ur, men dette kan gjøres så enormt mye mer ryddig enn dette. Det er stygt, og jeg ville ikke godtatt det. Hva andre gjør, får de stå for selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sjø
Sjekket nettopp på en DJ41 som ble kjøpt hos Bjerke i februar. Kunne ikke finne noen slike merker
 
Kommer du tilbake fra en utenlandsreise og får et tollproblem, så vil jo dette også kunne "bevise" for tollen at dette er et "Norsk-ur".

Reisetips: Ta med en passer når du skal handle ur på andre siden av dammen! Spissen på denne kan du bruke til å ripe inn noen slurvete tall på baksiden av den nykjøpte klokken. Da er du sikret dersom du blir tatt ut til toll-kontroll ved hjemkomst. ;)
 
Reisetips: Ta med en passer når du skal handle ur på andre siden av dammen! Spissen på denne kan du bruke til å ripe inn noen slurvete tall på baksiden av den nykjøpte klokken. Da er du sikret dersom du blir tatt ut til toll-kontroll ved hjemkomst. ;)
Ja - så kan tolleren bare ringe NUF og få opplyst hvilken urmaker og salgsdato for «ditt» ur, basert på dine skriblerier. Neppe!:p
 
ville ikke hatt noe risset inn i klokka mi, men hvis det skulle blitt gjort så må det ha vært inne i bak lokket!

Med tanke på utenlands reise så hadde det vært bedre med et papir med stempel fra en autorisert urmaker som forteller at serinummeret er registrert i NUF, og de kan sjekke opp serienummeret der. Hvorfor må de risse inn et nytt nr når man allerede har et nummer på klokka skjønner ikke jeg
 
Jeg ser den, men burde ikke Bjerke ha et arkiv med serinummerene på klokken de har solgt å selger istede.

+ 1

Jeg skjønner heller ikke poenget med Bjerkes graveringer så lenge serienummeret er gravert på kassen o_O

En annen sak er at det ikke virker som Bjerke graverer alle klokker, jeg har hatt flere klokker derfra som ikke er gravert.