Noen som vet noe om Orator klokker?

Medlem
20. april 2018
Sted
Ålesund
Kjøpte en billig Orator Automatic Perpetua 17 rubis dame-klokke på Ebay. Har googlet uten å finne så mye info om merket. Er det noen her som kjenner til når disse ble produsert eller hvordan jeg kan finne ut av det?
Tenkte å pusse litt på den og finne en passende reim. Blir en enkel og flott vintage med fin patina. Men alltid mer stas om jeg vet litt om merket og når den er fra. Historie er viktig når det gjelder slike klokker selv om krone-verdien ikke er stor.
Setter pris på info eller tips til hvor jeg kan finne ut mer om denne.

Vedlegg

• DSC_0227.JPG
    DSC_0227.JPG
    171 KB · Visninger: 0
  • DSC_0236.JPG
    DSC_0236.JPG
    77,3 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Hei @Teds
Velkommen til TS!
Orator er et gammelt sveitsisk merke, produsert av firmaet Schild &Co, La Chaux de Fonds, Sveits. De eksisterte fra 1906 og godt ut på 60 tallet. De hadde en rekke modeller med kronograf som har høy samlerverdi. Ditt ur har nok et rimeligere verk men en fin vintage. Tipper denne er ifra sent 50 tall ut ifra merking på baklokket .

• Liker
Reaksjoner: Kohe321
Takk for info! Imponerende mye kunnskap i forumet her! Googlet i lang tid uten å finne annet enn Schild & Co linken.
Hva ser du etter på baklokket som kan angi når den er produsert? Interessant å lære mer om slikt.

Incabloc (støtsikring på balansen) ble introdusert på slutten av 30 tallet og gradvis innført. At de gjør et poeng av det på baklokket her tyder på at den er produsert før 1960 (da alle hadde støtsikring). Vanligvis kan man datere de mer kjente produsentene på serienummer. Utforming av tallskive er vanligvis en god indikasjon på produksjonsår.

• Liker
Reaksjoner: Teds og Mr Davis