Noen spørsmål knyttet til min Rolex Explorer II

Medlem
8. juni 2013
Hei alle sammen. Har som skrevet i topic, en Explorer II (16570). Den er kjøpt ny hos Bjerke i 1996. Den er ikke mye brukt, det er tilogmed et grønt (da litt slitt) klistremerke på boetten. På den tiden så var det enklere å få "custom made" en Rolex hos AD, så denne ble påkostet litt, og montert en submariner lenke med diver extension. Klokken ser veldig bra ut, alderen tatt i betraktning, men hairlines er det selvfølgelig. Dial er skinnende hvit, mens tritiumen har begynt å gulne jevnt, og har overhodet ingen effekt hva lys angår. Jeg er eier nr2. Lurer litt på om dette er noe det er verdt å ta vare på, utover den betydningen at det meste av ur er verdt å ta vare på. Har det en samleverdi utover det som er vanlig? Eller er det som hvilken som helst annen Rolex fra midten av 90? Håper dere forstår spørsmålet mitt:confused:

@Robertd patinering vil som den beskrivs her kanskje ikke utgjøre en målbar prispåslag men at den er i urørt stand, noe den ser ut til å være, er populært hvis du tenkt selge den til en "kjenner".
Klistermerke på baksiden likeså, en kul detalj og noe som kan indikere at den er tatt godt vare på
"mannen på gaten" vil nok ikke hoste opp noe mer og kanskje tilogmed satt pris på en i som-ny-stand, men la deg for all del ikke friste å bytte skive/visere..... tenker jeg :)

Redigert av en moderator:
Det er litt personlig om var du vil? Du kan beholder t25 og har klokken original. Da kan neste man gjør var de vil. Hvis du bytte en gang så vil klokken aldri bli 'original'. Hvis du bytte skive så må du bytte ut bezel ring og visere med superluminova. Det er ikke billig, 6k for service, 5k(cirka) for skiver 1500 for bezel ring, men da kan du beholder originalen. Eventuelt bare bytte viseren og få de gammle tilbake.
Selv har jeg en t25 skiver fra 1996, som jeg personlig kunne aldri tenk meg og bytte ut til superluminova. Bare tanken på at lumen har 'half life' synes jeg er så kul. Hvis jeg er avhengige av å ser klokken på natta da bruker jeg min Seiko SKX009 :D

@Robertd - usikker på om jeg besvarte spørsmålet, men når det kommer til lenken så vil jeg ikke tenke at det utgjør et premium.
Visst - har du papirer som viser at den er kjøpt med sub-lenke er det fint, men premiumet er i så fall (som jeg regner) - forskjellen i lenkepris i bruktmarkedet på sub-lenke kontra exp-lenke, samtidig som det kanskje virker mot sin hensikt hvis markedet er de særeste puristene.

Redigert av en moderator:
Takk for fornuftige svar:) skal ihvertfall ikke bytte visere og dial:) har en 116660 Deepsea, som er av den nye generasjonen, der patinering og vintage-look dessverre/heldigvis vil bli fraværende pga annen lume, keramisk bezel osv. Tenker da å gjøre min Explorer til daglig beater, og satse på fin patinering i årene fremover:D