Nok en moteklokke eller "The real deal"?

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Ralph Lauren har i samarbeid med Richemont lansert en serie med klokker.

Ikke de mest spennende klokkene IMO utseendemessig, men de er er utstyrt med et urverk fra JLC som antagelig gjør susen.

Her er "The Sporting Chronograph". Prisene starter på ca $8000
new-ralph-lauren-watch-0609-lg.jpg

Kan Ralph Lauren "kjøpe" seg til klokkestatus eller er dette bare et velutstyrt moteur?

Tror det blir litt som med Armani for min del.. Et par av Armani sine klokker synes jeg så ok ut i forbifarten, men det stemmer liksom ikke.

Jeg ville nok aldri i verden kjøpt et ur med navn fra et stort motehus. Selv om det er aldri så bra greier, får jeg en kjip følelse av hypet merkevare av hele greia. Helt sikkert nokså irrasjonelt, for mange "ordentlige" klokkemerker er vel like oppblåste merkevarer, men....

RL har i lengre tid hatt div. vintage Rolex-klokker presentert i noen av sine amerikanske butikker. Mitt inntrykk av denne nye serien er at den primært fokuserer på allerede pengesterke RL-kunder som kanskje kan lokkes til et impulskjøp mens man er inne i RL-butikken. Om folk er villige til å kjøpe en vintage Rolex på impuls i klesbutikken, må det være mer å tjene på å selge sine egne dyre ur?

Jeg ville nok aldri i verden kjøpt et ur med navn fra et stort motehus. Selv om det er aldri så bra greier, får jeg en kjip følelse av hypet merkevare av hele greia. Helt sikkert nokså irrasjonelt, for mange "ordentlige" klokkemerker er vel like oppblåste merkevarer, men....
Jeg er enig, og det er en klokke som det ville vært uaktuelt for meg å kjøpt også. Men dette urverket står vel ikke tilbake for det meste av dusinverkene til ETA e.l...
Poenget er vel at slike klokker understreker nettopp at en "klokkeprodusent" uten inhouse-verk egentlig kun er en designer?

RL har i lengre tid hatt div. vintage Rolex-klokker presentert i noen av sine amerikanske butikker. Mitt inntrykk av denne nye serien er at den primært fokuserer på allerede pengesterke RL-kunder som kanskje kan lokkes til et impulskjøp mens man er inne i RL-butikken. Om folk er villige til å kjøpe en vintage Rolex på impuls i klesbutikken, må det være mer å tjene på å selge sine egne dyre ur?

Du har nok helt rett, og jeg tviler på at dette er noe som kommer hos Bjerke med det første....

Tja. Etter ryktene er vel Ralph Lauren litt av en Wis, og i en verden hvor moteskapere spyr ut moteklokker i tusentall med quartzurverk, så skal han ha for forsøket. Leste i Watchtime om den gamle graveringsteknikken han bruker på enkelte av urskivene (som andre produsenter lar helautomatiske maskiner ta seg av), og selv om det også kan sees på som et markedsførings-stunt, så tyder både gamle teknikker og valg av urverksleverandør at Ralph Lauren mener alvor.

Klokkene snakker ikke til meg i det hele tatt, men forsøket er i en helt annen klasse enn for eksempel Gucci, IMO.