Nok en titt innom heimen... :) OPPGRADERT I DAG

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Det er en stund siden jeg var skikkelig aktiv her inne, særlig mht bilder.

Kanskje ikke noe stort savn men jeg trenger treningen. Som vanlig er det verkstedet som får gjennomgå. Det har vært noen oppgraderinger siden sist.

Begynner å bli en del litteratur her nå

Rensemaskin 1 samt trykktester opp til 10 ATM

Trykktester kobles til kompressor

Men først kjører vi undertrykk i ELMA sin undertrykktester AKA, den viser vanntetthet, men med trykktester ovenfor er den fasen komplett.

Rensemaskin nr 2

Punselsett har vi jo vist frem før. Er ofte i bruk

Diverse "pressverktøy" slik som steninnpressingsverktøy, samt diverse utstyr for å feste glass på ur. Visere kan også presses kontrollert på plass med duppeditt til venstre.

Urmakerbenk i bakgrunn

Mikroskop benyttes til oljelegging på dekkstein i forbindelse med balanse.

Det er ganske mye kjemikalier på badet oppe blitt. Tror ikke man skal oppholde seg for lenge inne på det rommet gitt.

Reservedeler samt verktøy

Arbeidsbenk med meget godt arbeidslys. Blir alltid rengjort før en jobb.

Dette er "alt du trenger" i forbindelse med analyse av quartzur. Fysj tenker du. Kult tenker jeg :)

Ser bare øverste lag i poleringsskuffen.

Dreibenk har vært vist frem før

Har man dreibenk trenger man litt utstyr også da

Her kan det meste av kasser åpnes. En rolexkasseåpner til høyre.

Det meste som trengs for å holde en kasse samt et verk i ro

Luper samt korntenger er obligatorisk

Verktøy for å avbalansere balanse

Litt av viseravtagerverktøyet jeg har

Polering... Så klart :)

Mer balanseverktøy her

Endelig... En aldelses nydelig tappepoleringsmaskin

Når ingenting annet fungerer

Til steninnpressingsverktøyet

Magnetisme er noe dritt av og til.

Fjæra liker jeg å sette inn for hånd men av og til må man jukse litt...

Dette er mikrofonen til timegrapher. Kobles rett til min laptop og vips så vet jeg alt.

Litt ekstra muskelkraft er viktig av og til.

Kompressor enkelt og greit.

Diplom :)

Hard-core diplom:cool:

Litt deler

Et par ultralydbad, lenkekuttermaskin, UV-pistol, butangass

Mer litteratur.

Enda mer litteratur

En jobb som begynner å bli klar :)

I skrivende stund ligger en Certina DS2 samt en Rolex datejust nyrenset og klar til å settes sammen. Certina er forsåvidt et lite stykke på vei. Der skal gless skiftes også. Rolex får en full overhaling. Dette er gøy.

Takk for titten, og beklager mye gammelt nytt :)

Redigert:
Dette gir litt mer (mye) innsikt i hvorfor en service koster. Hobbyurmaker? Dette ser ganske helproft ut spør du meg.. Gale mann!! Betyr dette at du kan serve alle Rolex?

Råkult Greg, alltid like kjekt å se oppdateringer fra denne kanten. :)

Jeg er litt satt ut her jeg sitter. Engasjement fikk akkurat en ny betydning. (Jada, jeg vet at vi snakker alternativt levebrød, men allikevel :) )

Dette gir litt mer (mye) innsikt i hvorfor en service koster. Hobbyurmaker? Dette ser ganske helproft ut spør du meg.. Gale mann!! Betyr dette at du kan serve alle Rolex?

Dette er et godt spørsmål :) Ja og nei er vel korrekt svar. Ja, fordi de alle er klokker med logisk oppbygging, jeg trenger altså ikke lenger bruksanvisningen for å ta fra hverandre og sette sammen et (relativt enkelt) verk som rolex (de fleste av dem) er. Jeg har ikke sett på annet enn datejuster, og mangler gmt erfaring, men tenkte å starte med min egen her en dag :)

Det er dette med at jeg er pettimeter, og vil virkelig at alt skal være 100%. Dvs, jeg hadde gått til en bekjent for å få 30 atm test på en submariner f.eks, kan selv i praksis bare teste til 9 ca - jeg skrev 10 men kompressor er akkurat ikke sterk nok. er nok uansett ikke der slaget skal stå.

Det er investert tusenvis av kroner i oversikt i "papir":p som normalt bare skal til AD, men som frekventerer på bukta. Dette er servicemanualer for en del av verkene, har ikke de nyeste. Jeg har heller ikke lurium 1,2 og 4, som er olje kun laget for rolex. Jeg er i disse dager ute etter kunnskap om hvorvidt lurium ikke er nettopp det, og at tradisjonelle gode oljer som benyttes av de fleste kjente merker (ja, også high end) også ikke er mer enn gode nok.

Det foregår en krig der ute, og jeg åpner meg faktisk for hugg her ved å innrømme at jeg har tilstrebet meg "ulovlig" lærdom. Samtidig, skal kunden alltid være låst til å gå til en AD, med sin 20 år gamle rolex? Skal man måtte betale 5.000,- når man kan betale 3.000,-? De frie urmakerne er ofte rimeligere. Mange har jo også erfaring fra merket, slik at det ikke er noen grunn til å tro at de gjør en dårligere jobb enn nettopp AD. Samtidig så deles det forfærdelig lite kunnskap. Jeg kommer fra et miljø hvor man ikke sitter og knuger på sine hemmeligheter og heller tar de med i graven fremfor å dele med kollegaer. Man kan tillate seg å være "god" eller "best" og alikevel dele, tenker jeg.

Jeg ville per dags dato ikke tatt på meg en jobb å serve en ny sub - tenker nå en som akkurat har gått ut på garanti, under garanti er det ikke snakk om uansett, der er jeg streng, leverte nettopp tilbake en TAg til en eier som fortalte at klokken var et år gammel, men først par uker etter at jeg tok imot. Man skal ikke tulle med garanti, og jeg er fortsatt en novise. Med den læringskurven jeg har hatt, antar jeg at jeg i løpet av et års tid tar imot det meste av vanlige klokker. Repeaters og den slags hadde helt klart vært en utfordring, og jeg sier ikke nei til det, men ville ikke gitt noen ferdigstillingstidspunkt for å si det slik.

Jeg har selvfølgelig masse mer av verktøy og det er lite hensiktsmessig å ta bilder av alt, men jeg tror at grunnpakken er i boks. Det jeg mangler er i grunn delelager, men det tar virkelig tid å bygge opp. Derfor frir jeg til alle som har defekte ur som de anser som søppel gjerne bare bruk meg som søppelkasse :) Masse som blir kastet rundt omkring, og jeg ser jo at folk gir bort mye flott til loppemarked også. Det er bare synd å se at så mange anvendelige deler blir borte. Slik det ser ut nå, når ETA har blitt så protesjonistiske også, at det ser dårlig ut for dette yrket...

Dette er virkelig imponerende! Hadde fått med meg at du holdt "litt" rundt på med det her ved å lese på forumet, men at det var i denne skalaen hadde jeg ingen anelse om!

Dette er bare helt sykt; på en bra måte. Virkelig fantastisk, hadde ingen anelse om at det var så omfattende.
Her applauderes det, virkelig flott og blir morsomt å se fortsettelsen. Lykke til:D

Skulle ønske jeg hadde samme gjennomføringsevnen som deg! Morsomt å se hva du har fått i stand siden sist jeg så bilder fra verkstedet, dette er heftig:) Nå er det nesten så jeg gleder meg til jeg har klokker som trenger en service!

Et lite mikroskop må man da ha...

Da et firma skulle legge ned sin virksomhet, og hadde blant annet to mantis mikroskop til salgs til en fantastisk pris, kunne jeg ikke annet enn å slå til. Det er helt spesiell teknologi, hvor du nærmest ser på en skjerm i stedet for å tre øynene innpå okularene på et standard mikroskop. Det er desverre håpløst å ta bilder av hva man ser, men for spesielt interessert vil et søk på mantis microscope på youtube vise bedre hva det er snakk om. Et fantastisk redskap.

Jeg prøvde å ta bilder av hva man kan se, men det er på en måte innstilt på at man benytter seg av to øyne, mens kamera bare fanger opp det som et øye ser av gangen, derfor blir det mye mørke felter rundt på bildet, slik er det altså ikke i virkeligheten. Her kan man ha ansikt et godt stykke fra skjerm og ser alikevel godt.

Det skal jo ikke benyttes hele tiden, da er det greit med en aldri så liten svingarm

Takk - igjen for titten :)

Mvh

Greg

Blir det elektronmikroskop neste!? ;) Hva er det ungdommen sier; Serr ass!