Nord Italia (Garda/Veneto)

Ban

Støttemedlem
Medlem
16. sep. 2013
Nå ser det endelig ut til at resten av familien er på glid når det gjelder bilferie i Europa. I motsetning til meg er de ikke helt enige i at bilkjøring er ferie. For meg er selve bilturen en viktig del av turen..:)
Hovedmålet for ferien ser ut til å bli Nord Italia, et sted mellom Gardasjøen og adriaterhavskysten (i nærheten av Venezia). Er det noen som har tips til koselige byer, steder man bør se og hva tenker folk om bosted for en familie med to barn på 6 og 13? Bør man satse på å bo ved Gardasjøen eller er det bedre ved kysten, eller kanskje midt i mellom? Vi har jo bil så vi må ikke nødvendigvis bo på stranden.

Tips mottas med takk:)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Jeg liker ikke Venezia. Det er for dem som vil vasse til knes i amerikanere og kinesere, er min høyst subjektive mening. Er ikke noen italiensk by lenger. Men du får høyst sannsynlig mange motsatte syn også. ;)

Jeg er mye mer glad i Verona. Er også veldig kort vei fra Gardasjøen (vel, fra østsiden og fra den største byen rundt sjøen (Desenzano del Garda) hvert fall) dit. Med kidsa med er vel Arena di Verona kanskje ikke noen innertier, men om du og fruen er en aften der med opera (jeg liker det heller ikke, men er en happening der), og da ikke Aida for den varer minst to timer for lenge, helt kurant. Sen middag kl 01-02 om natta på en av restaurantene rundt piazzaen der, mens man ser operastjernen går æresrunden rundt piazzaen med entouragen sin, mens italienerne går apeshit av det.
Kidsa vil sikkert like Disneybutikken der om de er i alder for det. Ut over det er vel Verona kanskje ikke den mest barnevennlige byen, når man er ferdig med sightseeing. Mtp aktiviteter hvert fall.

Gardasjøen er fin, men litt dævv om man er glad i saltvann og litt liv i vannet. Men fin å bade i, fin å suse rundt på i båt for egen maskin, framfor de trege melkerutene av noen ferger. Veldig mange utrolig flotte småbyer rundt sjøen. Desenzano størst, men ikke penest. Salo, Garda, Lazise med flere er nydelige småbyer og veldig italienske.

Planlegger selv en runde i bil i sør-europa neste år, men da med å fly til sør-frankrike, eller til Roma, og så ta ut leiebil. Kjøringen er bare for å dra fra sted til sted som man selv føler for - ikke for kjøringen i seg selv, som hos deg.
I Italia har jeg p.t. 2 potensielle ruter jeg har sett meg ut. En nordlig og en sørlig, med start/stopp i Roma.

italia_rute_kart.PNG

italia_rute.PNG

italia_rute_sud_kart.PNG
italia_rute_sud.PNG

Og ja, hvis du legger godviljen til, ser nordlig rute litt ut som en gorilla, og den sørlige ut som en fugl som hakker etter mark og har rennaræv samtidig.

Fra Terracina til Napoli skulle det egentlig være kystveien, men google klarte ikke skjønne jeg ville ha the scenic route, ikke raskeste motorvei...

Takk for tips @kyrrer , jeg skal sjekke ut byene du nevner:)
Vi kommer ikke til å bo i Venezia (eller i umiddelbar nærhet), men vi må nok innom en tur. Ungene har ikke vært der og det vil nok være litt spennende for dem til tross for at man går i kø overalt.
Verona har vi nok også tenkt oss innom, men muligens uten opera denne gangen;)

Det med å bo ved innsjøen vs havet er det vi ikke har bestemt oss helt for. For badingen og stranda sin del hadde det sikkert vært finest å bo ved havet, men jeg vil heller bo i/ved en liten koselig by enn på en turistresort..
Finnes det noen koselige byer ved havet nord for Venezia?

Finnes det noen koselige byer ved havet nord for Venezia?
Her må jeg melde pass hvert fall. Kjører dere fra Norge, så kan dere jo legge ruten så dere passerer sjøene Como og Maggiore også. Om dere legger ruta så dere kommer gjennom Sveits og ned retning Milano før dere bryter av mot Garda. Milano er ok by, men Bergamo er imo mer passende størrelse, og har en flott gamleby oppe på berget der, som man tar kabelvogn opp til. og også mer på rettere rute mot Garda. Sånn, da fikk du svar, på noe helt annet enn det du spurte om.

• Liker
Reaksjoner: Ban
Her må jeg melde pass hvert fall. Kjører dere fra Norge, så kan dere jo legge ruten så dere passerer sjøene Como og Maggiore også. Om dere legger ruta så dere kommer gjennom Sveits og ned retning Milano før dere bryter av mot Garda. Milano er ok by, men Bergamo er imo mer passende størrelse, og har en flott gamleby oppe på berget der, som man tar kabelvogn opp til. og også mer på rettere rute mot Garda. Sånn, da fikk du svar, på noe helt annet enn det du spurte om.

Alltid bra med tips:)
Jeg ser for meg at vi tar forskjellig rute opp og ned. En av veiene blir nok som du sier Sveits-Milano, så blir det kanskje Brenner passet den andre veien. (Eller kanskje Stelvio, eller noe annet...mange muligheter:))

Alltid bra med tips:)
Jeg ser for meg at vi tar forskjellig rute opp og ned. En av veiene blir nok som du sier Sveits-Milano, så blir det kanskje Brenner passet den andre veien. (Eller kanskje Stelvio, eller noe annet...mange muligheter:))

Greit å gjøre unna på sommerstid. Utrivelig i de passene på vinterstid for et lite hundreår siden...

• Liker
Reaksjoner: Ban
Noen som har noen gode restaurant tips i Venezia ? Gjerne tips å gjøre i byen også, avreise på Fredag :)

Norditalia er så variert at det tar årevis å oppleve alt. Og så kommer det jo an på familien hva som er innafor. Jeg støtter Verona med omegn som base/bosted hvis det ikke er førsteprioritet på bading.

Du har Gardasjøen med mange trivelige småbyer i kort kjøreavstand. Det går rutebåt på sjøen, så det er mulig å gjøre en tur uten bil. Vi gjorde en tur fra Peschiera del Garda til Bardolino og Garda for lunsj. Så tilbake til Sirmione (full av turister, men like fullt magisk!) for middag. Tok buss til og fra Verona, det fungerte greit.

Gardaland er en sikker vinner med barn. Men som parker alle andre steder i verden, full av folk.

Fjelltur til Monte Baldo passer godt for aktive familier. Ta heisen opp, og spaser ned. (stive muskler for folk som ikke går så mye til daglig :))

Har hatt med barn på opera i arenaen. Det er en stor opplevelse selv for dem som avviser idéen om opera helt. Kjøp librettoen og les sammen på forhånd, så går det helt fint. I alle fall mine barn tok det greit. Husk nistekurv hvis du har billetter oppe på tribunen. Og gjerne et teppe å sitte på.

Modena, med Ferrarimuséet er bare en times tid unna. Både store og små barn koser seg her. Mulig å betale noen € for en kjøretur også. Ikke undervurder mors ønske om å prøve en superbil :D:D

Alpepass er nevnt, og vel verdt en dag. En annen fin dagstur kan være å kjøre til Asiago via Vicenza. Asiago og området rundt er spekket med historie fra både 1. og 2. verdenskrig. Masse fine turstier i fjellene rundt, og Asiago er en trivelig by. Hjemturen kan man ta via Trento og østsiden av Gardasjøen. Blir fort 3 timers kjøring, men masse småbyer å stoppe i for mat, gelato, kaffe og en spasertur.

Venezia er nevnt, og verdt et besøk. Gå ut av turistløypa, og gå dere bort i smug og smågater. Mine barn elsket Peggy Guggenheimmuséet. (De var 10 og 14 da)

Cremona var overraskende trivelig. Familien måtte rett nok dra meg ut av fiolinmuséet... Jeg hadde ellers ingen forventninger til byen og ble overrasket med gode spiseplasser, shopping, og trivelig stemning.

Men, det går helt fint å gjøre som min familie; reise uten en plan, og velge ut byer litt på stemning, magefølelse og vindretning. Dere kommer til å oppleve mye uansett. God tur!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: reim, Ban og kyrrer
Takk for mange gode tips @maretranquillitatis , supert:)

Vi endte opp med å booke oss inn i et hotell/leilighetskompleks 7-8 km sør for "Sirmione-halvøya". Da er vi i nærheten av ganske mye. Det blir sikkert Gardaland en dag eller to, en tur til Venezia og Bergamo. Verona er en halvtime unna så dit blir det vel et par turer.

Modena var et godt tips og må sjekkes ut;)