Normal slitasje på bremseklosser?

TomB

Støttemedlem
Medlem
25. jan. 2010
Sted
Trondheim
Har en ca 2 1/2 år gammel VW med 44000 km på telleren som begynte å lage lyder ved bremsing. Plukket av hjul og fant ut at bremseklosser bak må byttes. Jeg lurer da på noen ting og håper noen bilkyndige kan hjelpe.

Er det normalt at de er nedslitt på 44k? Jeg kjøpte bilen ny, så kmstand er helt sikker.

Burde ikke de fremme slites ned først? Trodde at mesteparten av bremsekraft og dermed påkjenning var på framhjul?

Skal ikke bilen varsle meg i dashbordet? Mener å erindre det fra tidligere biler.

Lurerspørsmål: bør jeg bare bytte hele bilen til et annet merke? Antar at det tar en måned eller to før noen på Møller klarer å klemme inn et bremseklosseskift i kalenderen sin:mad:

Har en ca 2 1/2 år gammel VW med 44000 km på telleren som begynte å lage lyder ved bremsing. Plukket av hjul og fant ut at bremseklosser bak må byttes. Jeg lurer da på noen ting og håper noen bilkyndige kan hjelpe.

Er det normalt at de er nedslitt på 44k? Jeg kjøpte bilen ny, så kmstand er helt sikker.

Burde ikke de fremme slites ned først? Trodde at mesteparten av bremsekraft og dermed påkjenning var på framhjul?

Skal ikke bilen varsle meg i dashbordet? Mener å erindre det fra tidligere biler.

Lurerspørsmål: bør jeg bare bytte hele bilen til et annet merke? Antar at det tar en måned eller to før noen på Møller klarer å klemme inn et bremseklosseskift i kalenderen sin:mad:

1. Min erfaring er at klosser blir slitt ut ved ca. 50-60.000 km.

2. De framme blir slitt først, mest bremsekraft foran. Fysikk og alt det der...

3. Mange har varsling, men har hørt at noen kun har varsling på fremhjul. Din modell er jeg usikker på.

4. Ja ;) hehe

Ved 44.000km vil jeg tro at klossene f. eks. har satt seg fast i klossholderen, eller at glidebolter sitter. Mye mulig en caliper som ikke returnerer p.g.a. rust på stempel f. eks. også. Skal sies at det er mye som påvirker slitasjen av klosser. Men sånn generellt sett: Noe er feil.

Takk for svar.
Antar svaret fra Møller er at det er "helt normalt" og "du har nok bremset ganske mye på høyre bakhjul"

Hehe. Har nok ikke tenkt at jeg har noen sak nei. Er vel heller at tålmodigheten med forhandleren er ganske tynnslitt.

Om noen vil ha en Passat 170hk 4motion tar jeg lett noen Rolexer i innbytte :)

Redigert:
El.håndbrekk eller vanlig? Garantert feil på caliper eller kjørt med håndbrekk på. Har du fulgt service, skal caliper/glider sjekkes/smøret.
Får du det ikke på garanti/goodwill, send meg en PM.

EDIT: er klossene allerede utslitt, må nok skivene også byttes. Og eventuelt den defekte caliperen.

Redigert:
God indikasjon på at bremser har hengt er om skiven har fått en rødlig farge på "toppen" hvis du skjønner. Mellom klossene dette kommer gjerne av varme. Og om de er likt slitt. Hvis indre klossen er mer slitt enn ytre og gjerne gått noe i oppløsning tyder det på at caliper har hengt på.

God indikasjon på at bremser har hengt er om skiven har fått en rødlig farge på "toppen" hvis du skjønner. Mellom klossene dette kommer gjerne av varme. Og om de er likt slitt. Hvis indre klossen er mer slitt enn ytre og gjerne gått noe i oppløsning tyder det på at caliper har hengt på.

Yes, indre klosse bak på høyre side. El håndbrekk og alle servicer fulgt. Det som irriterer meg mest er egentlig at jeg ikke har fått noe varsel. Den er ganske flink til å pipe om det meste ellers. Skal inn med fruens bil på service til uka, så får vel høre hva de sier da.

Jeg sliter også med Møller. Problemet er bare at Audi'en er så jækla god å kjøre. Så det sitter langt inne å bytte. Men tror det må bli BMW neste gang. Utelukkende pga Møller.

Det er visst ikke helt unormalt med større slitasje på klosser og skiver bak enn forran på Passat, særlig B5 og B5.5.

Ur skal ikke drives av batteri, ei heller bil:p

Skjønner. Du har en slik? :mrgreen:

19_Fred_Flinta_bil.jpg

Er det automat?

Er vanskelig å uttale seg om det er vanlig eller ikke da alle har hver sin kjørestil. Men det er ikke en kilometerstand jeg ville hevet noen øyenbryn på om jeg måtte bytte klosser på (tror jeg)

Men i god TS ånd, kjøp en sub!

Er det automat?

Er vanskelig å uttale seg om det er vanlig eller ikke da alle har hver sin kjørestil. Men det er ikke en kilometerstand jeg ville hevet noen øyenbryn på om jeg måtte bytte klosser på (tror jeg)

Men i god TS ånd, kjøp en sub!

Automat og 4motion
Som sagt er den største skuffelsen at bilen ikke klarte å gi beskjed selv. Fikses må det uansett :)