Nsb

Hopalong

Støttemedlem
Medlem
16. juni 2009
Innlegg
2.967
Sted
Cockaigne
Drammen stasjon, kl 0730 idag.

-Jeg vil gjerne kjøpe en billett på toget til Stavanger som forhåpentligvis går klokken åtte. Komfort, ansikt i kjøreretningen, lengst mulig fra andre passasjerer.
-Det blir 950 kroner.
-950? Jeg betalte 350 eller noe slikt for toget jeg egentlig skulle reise med?
-Ja, men det var minipris. Det kan man bare selge dagen i forveien. Du burde ha bestilt billett i går, så hadde du spart de pengene.


Hva jeg hadde lyst til å si:

-I går, du. Poenget er at jeg HADDE kjøpt billett i går. På tross av at alle (vel..tre) togreiser jeg har foretatt med NSB de siste årene har endt med busskjøring og ankomst en annen dato enn planlagt, var nemlig planen å ta nattoget hjem fra Oslo i går kveld, stige av i hjembyen for et par timer siden, spise frokost med familien og gå frisk og uthvilt på jobb. Det var bare ikke slik det gikk. Da jeg ankom Oslo S ble jeg nemlig fort del av en fortvilet folkemasse som beveget seg fåfengt fra perrong til perrong etter beskjed fra høyttalere om endringer i avgang på våre respektive tog, bare for tilslutt å få høre at alle tog var innstilt og at Stavangerreisende skulle busses til Drammen, hvoretter jeg ble stående i en gigantisk busskø som ble forsøkt administrert av en heltemodig, men sørgelig ensom NSB-ansatt med ropert, og da bussen endelig åpenbarte seg ble den selvsagt straks full, men ikke like full som de hyggelige, men vodkamarinerte polakkene jeg ble sittende med, som såvidt jeg forsto feiret en merkedag, etter odøren å dømme sannsynligvis "tredve-dager-uten-en-dusj-dagen". Etter en tett busstur som føltes lenger enn avstanden skulle tilsi fikk vi på Drammen stasjon beskjed om at toget var femti minutter forsinket og sto ved Oslo S (Eh..stedet vi nettopp kom fra? Med buss?) og etter å ha vandret perrongen noen ganger (96 skritt fra første til siste stolpe) fikk jeg ved en overhørt telefonsamtale tilfeldigvis vite at toget som etterhvert skulle ta oss sørover ville være uten sovekupéer, og toget ville være helt fullt.

Sist jeg prøvde nattog uten seng var i militæret, og da sov jeg i hattehyllen, noe som jeg antar ikke er innenfor reglementet. Mine polske venner var intet sted å se, så alternativet å bli med dem på fest ble det ikke noe av. Derfor ble det hotell i natt.

Så nå står jeg her, i samme gjennomsvette skjorte som jeg har brukt siden klokken seks i går morges, med fløyel på tennene, våte sko og en stor chilimiddag rumlende i magen som snart må innrammes, jeg har gitt økonomisk bidrag til Petter Stordalens neste klovneantrekk, jeg er laderløs og mobilen gikk i svart akkurat idet jeg skulle gi jobb og familie beskjed om hvor jeg var, de tror vel at jeg endelig har gjort alvor av å flytte til fjells hele høsten; jeg skal bruke arbeidsdagen til å bli stadig mer krengetogsjøsyk og vente på kryssende tog på Gvarv, og jeg har sovet en natt i Drammen. Og så sier du at jeg burde vært lur og bestilt i går? Nei, lille frøken hvis jeg hadde vært lur, ville jeg jeg kjørt selv.

Hva jeg faktisk sa:

-Jeg vil gjerne ha kvittering.
 
Utrolig bra skrevet, føyer seg inn i rekken av udugelige opplevelser. Aldri har en reise gått så trått som med NSB. Det beste er når det står: Tog innstilt, alternativ transport: Ingen! Flaut...
 
AU.
Neste gang unner du deg et hotellrom eller gjesteseng i hovedstaden og nyter en herlig klokkesafari akkompagnert med sprengte barrierer og budsjetter.
 
Gullkorn, @Hopalong ;)

Du er altfor snill. Her hadde jeg gitt klar beskjed til det ny-kursa skjørtet bak skranken.
 
Redigert av en moderator:
Junior som er student ble forsinket 2 timer i går pga togkaoset.. kom seg til slutt på en buss i retning hjem. På Hauketo måtte de av bussen og ble møtt av en hel gjeng med billettkontrollører... Bussen var overfull, ingen fikk gå av, ingen kontrollører kom inn.. Til slutt kom han ut, men pga av alle telefonsamtalene gikk telefonen (og billetten) tom for strøm... dermed forelegg.. På Trafikanten i dag fikk han beskjed om at forelegget må han betale fordi det er de reisendes ansvar å ha strøm på telefonen... Selv om han har betalt månedsbillett... . . .
 
Junior som er student ble forsinket 2 timer i går pga togkaoset.. kom seg til slutt på en buss i retning hjem. På Hauketo måtte de av bussen og ble møtt av en hel gjeng med billettkontrollører... Bussen var overfull, ingen fikk gå av, ingen kontrollører kom inn.. Til slutt kom han ut, men pga av alle telefonsamtalene gikk telefonen (og billetten) tom for strøm... dermed forelegg.. På Trafikanten i dag fikk han beskjed om at forelegget må han betale fordi det er de reisendes ansvar å ha strøm på telefonen... Selv om han har betalt månedsbillett... . . .

Hurra for NSB og "service". Skal jeg tippe, så vil det være at dere kan prøve å (ærbødigst) troppe opp på Trafikanten i Oslo og "bevise" at månedsbilletten ligger på telefonen, er betalt tidligere, gyldig nå og telefonen tilhører Jr... Det kan kanskje gå...

Så til slutt kommer dette med penger inn... Tid er penger for dere og NSB trenger nok alt av penger for å rette opp etter denne skaden....

:cool:
 
Junior som er student ble forsinket 2 timer i går pga togkaoset.. kom seg til slutt på en buss i retning hjem. På Hauketo måtte de av bussen og ble møtt av en hel gjeng med billettkontrollører... Bussen var overfull, ingen fikk gå av, ingen kontrollører kom inn.. Til slutt kom han ut, men pga av alle telefonsamtalene gikk telefonen (og billetten) tom for strøm... dermed forelegg.. På Trafikanten i dag fikk han beskjed om at forelegget må han betale fordi det er de reisendes ansvar å ha strøm på telefonen... Selv om han har betalt månedsbillett... . . .
Totalt uakseptabelt. Monopolmentalitet.
 
Få tak i en merittert toppleder. Betal han/hun godt med penger - og la han/hun utforme en ny strategi og taktikk for å få NSB på spor igjen.
 
Har pendlet med lokaltoget fra Oslo S mot Ski i mangen år. Dårlig regularitert og elendig håndtering når ting gikk feil var en av flere årsaker til at vi flyttet til Oslo Sentrum. Deilig å bare ha noen få t-bane stopp å forholde seg til for å komme på jobb.
 
Alt har sin forklaring

Forsinkelse.jpg