Ny-ervervelse: Croton Chronomaster Aviator Sea Diver

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Sted
Oslo
De av dere som har fulgt med på "dagens klokke" har kanskje fått det med seg...

Jeg har det siste halv-året vært hemmelig forelsket i overnevnte klokke. Croton (eller Nivada Grenchen i Europa) produserte billige kvalitets-ur på 60-tallet. De brukte ofte standarverk som Valjoux 23, 72 og seinere 7733 i sine kronograf-modeller. Dere kan lese mer om historikken her.

Jeg beit meg spesielt merke i andre-generasjonen av Chronomaster Aviator Sea Diver (ja, den er faktisk "alt") :D Jeg likte førstegenerasjonen også, forsåvidt. Men så var det dette med hvite sub-dials. Regner med at jeg kommer over denne snart. Det begynner å bli noen i samlingen...

Lenge før dette igjen, vet ikke, kanskje 5-6 år siden, så jeg en Speedy med såkalt "tropical dial", dvs. ei skive som har blitt utsatt for mye sollys over lang tid. Og da sterk sol, jf. "tropical". Skiva går da fra å være svart til å bli mørkebrun. Dere Rolex-entusiaster kjenner sikkert til dette også. Den Speedyen med sin sjokoladebrune skive var bare så helt innforj... tøff. Men gud bedre for sinnsyk pris! Så jeg sjekket litt rundt og fant fort ut at med "tropical" var det litt som med patina. Ei fin linje mellom pent og slitt/ødelagt. Noen av disse skivene var sprukket, og jeg så noen Subs som etter mitt skjønn var klare for restaurering, men som gikk for sinnsyke priser, t.o.m. til vintage Rolex å være. Så dette ble vanskelig...

Så tilbake til Croton. I min evige søken etter aktuelle vintage-kjøp, kom jeg over eksemplaret nedenfor. Og til en meget hyggelig pris. De fleste av mine vintage er relativt strøkne, dere har kanskje sett min Breitling Top Time og Omega Seamaster DeVille. Jeg har ikke ei klokke som ser ut som den er skikkelig brukt, og en diver er jo et klassisk stykke arbeidsverktøy, så koblingen ble åpenbar.

Uansett: Her er min første "tropical dial", en Croton Chronomaster Aviator Sea Diver, valjoux 7733, ca. 1969. Enjoy!

Først et klassisk bilde med vanlig lyssetting. Som dere ser er skiva tilnærmet svart:

DSC_1253.jpg

Dette er typisk disse tropical dials. Forbannet vanskelig å ta bilder som fanger den mørkebrune skiva på en fin måte. Nytt bilde, hvor vi begynner å se antydningen til de mørkebrune nyansene:

DSC_1246.jpg

Nærbilde hvor man ser hvordan luminaen har fått grisebank etter å ha blitt utsatt for sol i flere ti-år og hvor den svarte skiva har gått over til mørkebrunt:

DSC_1270.jpg

Liggende med direkte lys inn på skiva. Tropical in full effect:

DSC_1227.jpg

Noen nærbilder. Litt farlig da Tropical Dials er noe som tar seg best ut fra litt distanse. Akkurat som moderne kunst... ;)

DSC_1233.jpg

DSC_1232.jpg

DSC_1220.jpg

Og til slutt: WS i direkte sollys tatt i dag:

croton-ws.jpg

Kanskje det beste bildet... Attpåtil tatt med iPhone... :) Uten tvil ei klokke som fortjener MASSE sollys! Å hvor jeg gleder meg til neste sommer...

Håper det falt i smak!

Veldig pen og spennende klokke! Deilig patina.
Aldri hørt om denne før, takk for at du deler og utvider min horisont :cool:

Virkelig flott klokke fra en produsent jeg ikke kjenner fra før av. Jeg vet at du har en del annet spennende også, på tide med en egen galleritråd? :D

Takk Rune! Halve samlingen er på service, men etter hvert som de tikker inn skal jeg få tatt noen bra bilder og lagt det ut, ja.

Flott og spesiell klokke...

Merker at jeg begynner å bli svak for chronoer med to subdials kl 3 og 9 (er det bicompax dette kalles?)...

Utrolig kul denne her!

Har alltid hatt lyst på en,men det har blitt med lysten ettersom Nivada versjonen til tider har nådd ganske høyt i pris på the bay of fleas.Har faktisk aldri koblet at Croton er samme klokka...:oops:

Gratulerer så mye,griselekker!:D

Denne var ny for meg også, men et hyggelig nytt bekjentskap. Skikkelig kul!

Gratulerer så mye! :D