Ny klokke. Hva synes folket?

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
FedEx kom til kontoret mitt i dag og hadde med seg en pakke. Jeg har ikke laget noen unboxing bildeserie, men da de fleste lag var skrellet av dukket denne frem:
eterna-11.jpg

Eterna, ja. Historisk merke som det nå igjen begynner å bli fart i. Jeg har vært fascinert av Eternas historie og logoen, de 5 kulelagrene, fra deres patenterte rotor. ETA er jo også en offspring fra Eterna, så historien er det ikke noe galt med.

Her er klokka:
eterna-10.jpg


Eterna Soleure. Verket er et Sellita SW200 som nærmest er det samme som ETAs 2824-2. Verket har 26 juveler og power-reserve på 38 timer.
Kassen er på 42mm og lugsstørrelsen er 22mm.
Safirglasset er AR coated, jeg tror på begge sider. Det som overrasket meg mest da jeg så klokka for første gang var den fantastiske anticoatingen. Det finnes omtrent ikke reflekser i glasset og jeg trodde først at jeg hadde fått en klokke uten glass!!

eterna-8.jpg


Remmen er håndsydd aligatorskinn med deployment buckle:
eterna-6.jpg


Jeg er imidlertid litt i tvil om klokka er for stor for meg. Selv om jeg synes den er fantastisk fin kan den nok risikere å bli solgt. Dette var et impulskjøp så jeg får sove litt på saken.

eterna-4.jpg

eterna-2.jpg
 
Et utrolig vakkert ur fra et solid merke.
Nydelige detaljer proporsjoner. Behold den!
Gratulerer!:D
 
Elegant og flott klokke! Hvor stor er denne? Så ut som at den kledde 22mm skinnrem, ikke så vanlig på et pen ur det vel?
 
Pen klokke!

Smått ironisk at en klokke fra Eterna som sporer sine aner i samme retning som ETA benytter et Sellitta-verk.... Har for øvrig hørt kun bra ting om SW200-verket, som vel er en 1:1-swap for 2824.
 
Pen klokke!

Smått ironisk at en klokke fra Eterna som sporer sine aner i samme retning som ETA benytter et Sellitta-verk.... Har for øvrig hørt kun bra ting om SW200-verket, som vel er en 1:1-swap for 2824.

Enig i det, men etter hva jeg har forstått har de ikke lenger noe valg. ETA selger nå kun til produsentene i "Swatch-group". Eterna er jo fremdeles en av de få uavhengige produsentene, selv om de nå eies av Porche Design.
 
Gratulerer med ny klokke!

Har ikke sansen for Eterna selv, men denne var jo en super lekker sak. :p