Ny klokke - Klokkekjøp Spania <-> Norge

Medlem
5. aug. 2011
Hei

Er i gang med prosessen med å kjøpe en første klokke, er helt grønn på området men prøver å lese meg opp så langt det er mulig. Etter litt lett googling kom jeg over dette forumet som virker som har en spesielt god tone.
Det jeg har tenkt ang ny klokker er budsjettet er på ca 25.000 - 30.000 siden jeg ikke vet særlig om klokke tenker jeg ikke kjøpe brukt eller på nett, og tenker å finne en autorisertforhandler å handle fra(tar gjerne imot tips her også).Jeg flytter forøvrig til Spania for en periode i september, burde jeg vurdere å ta kjøpe der med tanke på NOK ifht til euro.

Ser det har vært mange like tråder før, men jeg prøver meg på en ny en.
Etter dager med windowshopping og leting på nettet har jeg kommet frem til at jeg liker mange Omega modeller men sliter med å velge en. Til nå har jeg sett mest på:
Omega Seamaster Planet Ocean 600m 42mm,
Omega Seamaster Aqua Terrra 41,5 mm
Omega Speedmaster professional (3750.50 eller 3573.50)

Ellers syntes jeg også Longines Legend Diver var så ut som ett fanstisk ur, og kanskje ikke så dumt å starte med ur i denne prisklassen. Basert på dette, hva ville dere gått for, og tror noen det er andre modeller eller produsenter jeg som kunne vært bra?

Håper ikke denne posten ble for lang og rotete, på forhånd takk

Velkommen til forumet. Posten din er i motsettning til mange nye medlemmer (og mine) veldig ryddig og fin.

Om du bor i spania ville jeg vurdert et kjøp der. Uten at jeg er 100 % sikker på hvordan reglene er tror jeg du kan ta med deg klokken som flyttelass til Norge uten å betale ekstra moms. MEN du får ikke refundert VAT i Spania, så prisen blir vel cirkus det samme som å kjøpe der trekke av VAT og momse inn i Norge.

Om du er helt ny i klokkeverden ville jeg prøvd klokkene på armen før jeg kjøpte. LLD som du nevner er en veldig fin klokke og jeg synes den er priset rett. For min del er lug-lug avstanden litt for lang så klokken sitter litt rart på armen.

Omega har jeg ikke peiling på annet enn at jeg synes Ploprofen er kul. Så det får noen andre svare på.

Lykke til

Velkommen :)

Alle klokkene du nevner er flotte! Jeg er spesielt svak for Planet Ocean :)

Mathfjeld: Du må lese trådstarters innlegg ordentlig. Han ønsker ikke å kjøpe brukt ;)

Synes nå det er gode og trygge alternativer alle de du her nevner :) LLD er jo en god del billigere enn de 3/4 andre du nevner og du kan jo således slippe billig unna med første kjøp. Men som Mathfjeld sier; ville jeg prøvd den hos AD da klokken er "litt lang", noe en del klokkefolk har kritisert litt.. men en veldig flott klokke er det :) Kan også anbefale Omega PO, har denne selv i 42mm og er super fornøyd med den :) Auqa Terraen er også meget flott, og den har Omegas in-house verk 8500 som skal være kjempe bra :) Speddy både med og uten safir er et godt valg, men husk at disse har manuelt opptrekk og ikke automatic (selvtrekkende).

Lykke til med valget :)

Takk for tipset maghas og dere andre har til nå kun fått prøvd po på hånden og den føltes bra rundt lanken.
Noen som har noen erfaringer med etterkjøpsservice når dere har handlet i utlandet? Virker veldig behagelig ha sin klokkeforhandler i samme by. Noeb tips på hvilke ad man kan bruke i Oslo?

Var innom en forhandler forgie uke og selgeren var veldig frempå med tag heuer, fant akkurat da ingen modeller jeg falt for, noen erfaringer rundt dem kontra de overnevnte merkene.

Takk for tipset maghas og dere andre har til nå kun fått prøvd po på hånden og den føltes bra rundt lanken.
Noen som har noen erfaringer med etterkjøpsservice når dere har handlet i utlandet? Virker veldig behagelig ha sin klokkeforhandler i samme by. Noeb tips på hvilke ad man kan bruke i Oslo?

Var innom en forhandler forgie uke og selgeren var veldig frempå med tag heuer, fant akkurat da ingen modeller jeg falt for, noen erfaringer rundt dem kontra de overnevnte merkene.

En del AD´er tar ikke garantisaker på klokker kjøpt i utlandet. De sender dem til importør, evt fabrikk. Da må du betale for frakt og forsikring.

Omega fremfor TH alltid! IMHO ;)

Enig med Jayeff, Omega klart foran TH.

Selv om klokken er kjøpt i Norge er det importøren som har ansvaret for garantisaker, de vil stort sett ha den reparert på sitt eget verksted da.. Du slipper jo da selvfølgelig porto/forsikring på klokken :)

Jeg ville personlig kjøpt i Norge, da jeg liker tryggheten og å ha noen å forholde meg til.