ny klokke

Medlem
23. mai 2008
jeg har ikke noe særlig kunskaper om klokker. (les:ingen kunnskap) men tenkte å kjøpe meg en klokke til 10 000 -20 000. som ikke er alt for stor. syns det er kult med relativt store klokker, men det er vel noe som er inn nå (kan hende jeg tar helt feil), men hadde ihvertfall håpet å ha denne klokken jeg ender opp med i noen år så hadde vært fint med en som er "tidløs" men vil ha litt størrelse på den.

skinn eller metalrem? har jeg ikke tenkt så mye på, fint om noen har noen argumenter for og imot?

skal til england snart kan det lønne seg å kjøpe der?

takk skal dere ha.

:eek: Hmm-hm. Det blir som å spørre dine evt. medpassasjerer på bussen hjem fra arbeid, hva de mener du skal ha til middag... :D

Du må nok komme med flere rammebetingelser om du vil ha noen råd. F.eks aldersgruppe, om jobb (aktivitet) har noen betydning for valget. Om du er "dress-typen" eller noen annet. Skinn eller lenke er et viktig valg å ta, beholder du stort sett klokken , er lenke det enkleste. Skinn vil aldri bli noe en til daglig bader / dusjer med f.eks. Selv om det finnes skinn som er blitt behandlet til å være noe mer motstandsdyktig mot vann. Men skinn gir mer personlighet og stil,- synes jeg ! Ihvertfall om du velger en Panerai ! :D

Mekanisk eller ikke ? Er du avhengig av tiendedelssekunder o.l er quartz et enkelt valg....

Lykke til !

Ah, du er kun i startgropen, du har en morsom jobb foran deg :mrgreen:

Det tar litt tid å finne Klokken, og jeg foreslår at du gjør litt research. Les på forumene og lær, gå i butikken og prøv. Kikk på lenkesamlingen her på Tidssonen.

GQ hadde en informativ artikkel som viser deg noen klassiske ur som burde være med i vurderingen din:

How to buy a watch

Rent subjektivt så synes jeg ikke man kan gjøre feil med et stål sportsur på lenke som sin første fine klokke, gode kandidater er Omega Seamaster, Omega Speedmaster eller Rolex Submariner. Kjøp gjerne brukt, så får du litt mer for pengene.

Jeg anbefaler Omega Speedmaster eller Rolex sportklokker som Expl.I/II/Sub.
Men du selv må prøve først og se dem i virkelighet. :roll:
Bra å høre flere satser på kvalitetsklokker framfor megastore blingbling-billige-tulle-klokker :D

Som ny-frelst breitling-fan vil jeg vel kanskje anbefale en Breitling, de er "store" i utseende men likevel ikke større enn 42-45mm de fleste av dem.
Breitling til rundt 30 i Norge får du til under 20 i utlandet.. hva med f.eks en chrono superocean:

skinnremm:
P1010077.JPG

stålremm:
464_2_big.jpg

Ellers har du jo klokka jeg nettopp kjøpte meg i statene, skyland avenger:

skyland.jpg

Men tidløse er de kanskje ikke akkurat, da bør du vel se på en navitimer eller kanskje chronomat evolution?
Som de andre har sagt her, utvalget er enormt.. kom deg til en forhandler og ta en titt! :)

tusen takk for alle tilbakemeldinger. den breitlingen var jo utrolig tøff, men 30 000 blir litt i meste laget. hadde jo vært utrolig kult med en breiling, hadde egentlig ute lukket det helt fordi jeg trodde de begynte på en pris som var "way out of my league". sett litt på omegaen som noen nevnte syns den var flott den og. eller har jeg sett på tag heuer carrera. noen som har erfaringer med den?

når det ble nevnt at man kan spare en del på å handle i utlandet så er det vel ingen som vet hvordan prisene er i england? har tenkt å være der hele sommeren så hadde jo vært flott om jeg kunne spart noen tusen på å ta det der.

har ikke så lyst til å handle over nettet, hadde tenkt å gjøre det hos en forhandler. men det er kanskje overnettet det er mest å spare?

Er noe å spare i England, men vi snakker ikke de helt store summene.

Det lønner seg, helt klart - men å handle fra USA er nok det smarteste rent økonomisk nå om dagen.

Carreraen er grei nok den, men Tag Heuer var finest når de bare var Heuer :) Når det er sagt, så har jeg en gammel Tag 2000 på akkurat nå som jeg sitter her og skriver, mitt første mekaniske ur :D

Tag Heuer er et av de merkene som kanskje er litt overpriset i forhold til urverkene, men liker du det visuelle er det jo minst like viktig. Det er endel Carreraer på Finn.no, tror det er mulig å gjøre et skikkelig godt bruktkjøp med litt pruting. Ellers så har jeg en kontakt hos en urmaker som nok kan gi deg en så god pris som du kan få hos en norsk forhandler, send meg bare en PM om du vil oppsøke ham og ta en kikk.

Prisene i England er ikke noe spesielt lave i utgangspunktet, men pundet er jo lavt om dagen. Det har man jo som nordmann glede av. Ellers så har de jo _mange_ klokkebutikker i Bond Street, som selger både nye og brukte. Det vil absolutt være verdt å vurdere det om du skal en tur innom London.

Lykke til!

Hvis du er interessert i Breitling, kan jo Superocean Steelfish være noe å se på.

jomashop_2001_480364292

Dette er vel en av de rimeligste Breitlingene man får kjøpt?

Du nevnte du hadde rundt 20 å bruke på klokke? Du har en del breitling å velge i til rundt 20 i utlandet hvertfall. Og stålfisken tror jeg du kan få ned til rundt 10 forskjellige steder, koster vel 19 tror jeg i Norge.

Ser det er en kar på finn som selger skyland avengeren til 27 på finn.no,
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13312977&sid=xz10cabOpnoR782194&WT.svl=Link
etter min mening den tøffeste breitlingen om dagen - men det blir kanskje litt kostbart? Du får den sikkert rimeligere i england vil jeg tro,jeg ga under 20 for min...
Gå på http://www.breitling.com og søk opp forhandlere i england, ta en telefon og hør.. koster deg ikke mange kronene.

Lykke til!