- Medlem
- 25. nov. 2008
God kveld! Må ut å finne en winder. Er det noe man bør være oppmerksom på ift liggende/stående, rotering, pauser osv? Om noen har tips tar jeg gjerne dette. Takker
Noen urverk trekker bare opp i én retning.
F.eks. Valjoux 7750 trekkes kun opp "med klokka", eller "clockwise" som det heter på nynorsk, og trenger kun 850 omdreininger hvis jeg ikke husker helt feil.
De fleste (alle?) windere kan stilles inn med rotasjon i begge retninger.
Finn ut hva som er tilfelle for din klokke.
Ellers er det liten vits i å trekke klokken mer enn nødvendig og slite unødvendig på urverket, så det er en fordel å kunne justere dette.
Finn derfor også ut hvor mange rotasjoner som er nødvendig for din.
Ellers ville jeg lagt inn så mye penger som mulig i litt skikkelig kvalitet.
Dropp kinashit'en.
Ninjaedit; du finner god kvalitet i shop'en her på TS.
Argumentene for å ha klokken i winder går gjerne på at oljene stivner, tørker eller ikke fordeler seg i verket, men moderne oljer som brukes i dagens urverk har ikke dette problemet.
Ja, denne lager lite lyd. Veldig fornøyd, anbefalesEr den stillegående?
Ja, det vil jeg si du absolutt kan. Jeg er hjemme i 18:00 tiden, la meg ta en dobbeltsjekk- så jeg ikke sier noe feil.Sånn "Kan stå på nattbordet stille", @gavia ? Lurer på om jeg må ha meg en
Sånn "Kan stå på nattbordet stille", @gavia ? Lurer på om jeg må ha meg en
Enig. Selv om winderen er stille så bråker gjerne klokke og lenke. «Inni skap i stua/i rom som ikke behover å være stille»-stille tror jeg bør være forventningen. Bruker selv en London Rapport og er veldig happy.Stillegående, men "på nattbordet" vil jeg personlig ikke si.
Helt "lydløs" har jeg imidlertid til gode å oppleve en winder å være – uavhengig av merke og pris.