Ny problemstilling ved brukt kjøp..

Medlem
17. jan. 2013
Innlegg
1
Hei hei.

Var en tur oppe på Storo senteret, og hadde en liten prat med en forøvrig veldig hyggelig urmarker hos Protid. Nå er ikke jeg noen ekspert på noe som har med klokker å gjøre, enda. Men jeg har en genuin interesse for millimeter mekanikk.

Er på utkikk etter min første "skikkelige" klokke om man kan kalle det det. Sitter litt å venter og er usikker på så mye som modell og prisklasse, brukt eller ny hos forhandler.

Det han kunne informere meg om var at når de tar sertifisering som Omega nivå 3 service verksted, så er de pliktige til å opplyse til både Omega og toll myndighetene når de får inn klokker som ikke er kjøpt hos dem.

Så da om jeg kjøper en brukt klokke, f.eks her inne eller på finn.no som av en eller annen grunn ikke skulle vært fortollet, så blir jeg sittende med regningen? Jeg ser for meg scenarioet at en kar er på ferie i enten sverige/danmark kanskje "glemmer" å fortolle skjønnheten, og så flipper den videre etter kanskje 1 - 2 år senere.

Er dette noe andre tenker over ved kjøp av klokker?

Mvh :confused:
 
Dette er bare "skvip", tror du virkelig de fører ett register over moms og serienummer på klokker? Altså at når du betaler moms på klokken du kjøper i si sverige så registrerer de serienummeret på klokken? Altså på en eldre rolex model tar de fysisk av lenken for å lese av? Nei det gjør de absolutt ikke :)

Men at du kan bli spurt om å hennvise til tollpapirer er vell sikkert mulig. Men hva kan de forvente, at folk skal spare på ALT av dokumenter på en klokke? Nei tror nok en kommer seg fint ut av den situasjonen også :)
 
Typisk skremselspropaganda. Hva slags angiversamfunn er det egentlig dagens urmakere ser for seg?
 
Slutter meg til det som er sagt ovenfor om at uttalelsen fra urmakeren ikke er riktig. Jeg jobber som advokat med blant annet skatt og moms og min erfaring er at du ikke skal bekymre deg for dette.

Dersom en klokke kjøpes i utlandet og tas inn til Norge er det innførselen av klokken som utløser importmerverdiavgit. Videre er det den som tar klokken inn til landet (importøren) som er ansvarlig for importmerverdiavgiften. Dersom klokken selges etter at den er tatt inn vil derfor ikke avgiftskravet "følge klokken".
 
  • Liker
Reaksjoner: Barry2812
Han la det vel frem slik at Omega hadde kontroll på hvor og hvilket land klokken opprinnelig ble solgt. Og at de hadde ett register på dette. Så om de fikk inn en klokke på sitt verksted her i Norge som var førstegangs solgt i Italia, så skulle de melde fra til toll myndighetene for å se om alle de riktige papirene her var fyllt ut og betalt. Og om jeg da manglet papirene ble jeg sittende med regningen..
 
Sier jo seg selv at dette ikke kan fungere.
Har man bodd ett år eller mer sammenhengende i utlandet kan man toll(moms)fritt innføre eiendeler(innbo) til Norge igjen. Her står det på tollvensenet sine sider at det "bør" legges ved en liste over kolliene, men ikke som noe krav. Tviler på at tollvesenet lager en utfyllende liste over eiendeler.
4 stk. boxerskjorts
18 par sokker
1 stk. omega seamaster
2 stk. bukser i cordfløyel
osv...

Ellers blir det jo aldri fyllt ut noe serienummer på klokker ved innførsel, ikke de klokker jeg har momset inn i alle fall.
 
Noe jeg lurer litt på (Stjeler tråden litt)
Sett at man kjøper en klokke i utlandet på ferie som koster mer enn tollgrensen og så tar den med til Norge uten å fortolle.
Dersom man skal på ferie ut av landet senere, og velger å ha klokken med seg. Løper man da en risiko for å kunne bli tatt uten å fortolle klokken da? Jeg spør ikke fordi jeg har planer om å gjøre dette selv (trosser heller ikke forumregler), men dersom man har kjøpt av en annen som har "smuglet" inn klokken, og man ikke er klar over dette selv.

Som fotograf vet jeg at jeg må ha med en tolldeklarasjon hvis jeg skal ha med hele utstyrsparken på utlandstur, for å unngå bråk i tollen på vei hjem. Har da fort en 70-100k i bagen
 
Jeg kjenner ikke til ordningen med et slikt register, men ut i fra systematikken om at innførselsmomsen påhviler den som tar varen inn til Norge/importøren høres det veldig rart ut at ny eier skal bli ansvarlig i et slikt tilfelle. Det gjelder særlig dersom man i tillegg kan dokumentere at klokken er kjøpt brukt i Norge.

I forhold til kontroll opp mot registre vet jeg at myndighetene har hatt kontroller basert på valutaregisteret slik at dersom man har hatt beløpsmessig store transaksjoner i utenlandsk valuta har man risikert å møtte dokumentere at eventuell importmoms er betalt, men det er en annen sak
 
Utsagnet slutter seg inn i rekken av ”skremselspropaganda” fra den norske bransjen. Jeg har også fått servert at det visstnok skal være et krav om importdokumentasjon for å tegne forsikring… Jeg har imidlertid aldri blitt bedt om å fremlegge slik dokumentasjon når jeg har forsikret mine ur.
 
Du kan jo fylle ut en tilsvarende tolldeklarasjon for klokken din, så har du ditt på det rene om du skulle bli stanset på vei hjem fra utlandet.

Noe jeg lurer litt på (Stjeler tråden litt)
Sett at man kjøper en klokke i utlandet på ferie som koster mer enn tollgrensen og så tar den med til Norge uten å fortolle.
Dersom man skal på ferie ut av landet senere, og velger å ha klokken med seg. Løper man da en risiko for å kunne bli tatt uten å fortolle klokken da? Jeg spør ikke fordi jeg har planer om å gjøre dette selv (trosser heller ikke forumregler), men dersom man har kjøpt av en annen som har "smuglet" inn klokken, og man ikke er klar over dette selv.

Som fotograf vet jeg at jeg må ha med en tolldeklarasjon hvis jeg skal ha med hele utstyrsparken på utlandstur, for å unngå bråk i tollen på vei hjem. Har da fort en 70-100k i bagen
 
Sier jo seg selv at dette ikke kan fungere.
Har man bodd ett år eller mer sammenhengende i utlandet kan man toll(moms)fritt innføre eiendeler(innbo) til Norge igjen. Her står det på tollvensenet sine sider at det "bør" legges ved en liste over kolliene, men ikke som noe krav. Tviler på at tollvesenet lager en utfyllende liste over eiendeler.
4 stk. boxerskjorts
18 par sokker
1 stk. omega seamaster
2 stk. bukser i cordfløyel
osv...

Ellers blir det jo aldri fyllt ut noe serienummer på klokker ved innførsel, ikke de klokker jeg har momset inn i alle fall.

Haha, likte den delen der du ramset opp 4 stk boxerskjorts, 18 par sokker osv..
 
Jobber selv for ett av de større forsikringsselskapene.
En kan forsikre klokker med en verdi inntil 30 000,- uten noen form for verdivurdering/kvittering.
Skal man forsikre en klokke til en høyere verdi trenger man en bekreftelse på markedsverdien, dette er noe en urmaker kan ordne på 10 min, stilles ingen krav til kvittering på at man har kjøpt den hos urmaker i Norge.

Merkelig at noen urmakere driver med slikt fanteri som å lyve til potensielle kunder, snakk om å skyte seg selv i foten.
Heldigvis finnes det nok av kvalifiserte urmakere som skjønner at kunden ikke er dumme og behandler dem deretter.

Mitt tips: Ikke sett dine bein hos den urmakeren igjen.
 
Du kan jo fylle ut en tilsvarende tolldeklarasjon for klokken din, så har du ditt på det rene om du skulle bli stanset på vei hjem fra utlandet.

Siden jeg kjøper de fleste klokkene mine brukt er dette hva jeg gjør når jeg tar med klokker utenlands. Det tar meg omtrent 3 minutter på OSL før avreise.

Liten edit:

Om noen lurer på hvorfor jeg er så glad i å strekke meg langt for å unngå å handle hos mange norske urmakerkjeder er jo det våset trådstarter fikk servert en av mange gode grunner til å styre unna.
 
Hei hei.

Var en tur oppe på Storo senteret, og hadde en liten prat med en forøvrig veldig hyggelig urmarker hos Protid. Nå er ikke jeg noen ekspert på noe som har med klokker å gjøre, enda. Men jeg har en genuin interesse for millimeter mekanikk.

Er på utkikk etter min første "skikkelige" klokke om man kan kalle det det. Sitter litt å venter og er usikker på så mye som modell og prisklasse, brukt eller ny hos forhandler.

Det han kunne informere meg om var at når de tar sertifisering som Omega nivå 3 service verksted, så er de pliktige til å opplyse til både Omega og toll myndighetene når de får inn klokker som ikke er kjøpt hos dem.

Så da om jeg kjøper en brukt klokke, f.eks her inne eller på finn.no som av en eller annen grunn ikke skulle vært fortollet, så blir jeg sittende med regningen? Jeg ser for meg scenarioet at en kar er på ferie i enten sverige/danmark kanskje "glemmer" å fortolle skjønnheten, og så flipper den videre etter kanskje 1 - 2 år senere.

Er dette noe andre tenker over ved kjøp av klokker?

Mvh :confused:

Jeg passerte Protid på samme senter i går ettermiddag. På en stativ utenfor butikken har de magasinet sitt og en liten sort brosjyre med denne skremselspropagandaen.
Brosjyren ble desverre igjen hjemme da jeg hadde planer om å skanne den og legge den ut her...
 
Tar opp denne. Er i forhandling med en selger om et ur kjøpt under opphold i Asia, og senere tatt med til Norge. Dette finnes ikke papirer på. Burde det lyse noen varsellamper for meg i denne situasjon?