Ny Seiko vs gammel Seiko

Medlem
11. nov. 2009
Sted
Sandnes
Har fulgt med litt på Seikotråder her inne og sett litt på eBay. Jeg lurer på følgende; Hvorfor er eldre Seiko, spesielt Seiko Diver modellene, dyre sett i forhold til nye Seikomodeller, f eks Seiko 5?

Er det kvalitetsforskjeller eller er det bare populariteten som er avgjørende?

Petter

Uten at jeg har noe spesielt peiling på Seiko klokker for uten å ha en Seiko Diver(som jeg bruker som beater når noen skal få juling, f.eks en vegg eller annet grovt arbeid) så vil jeg tro dette kun har med etterspørsel å gjøre.

Er vel stort sett slik med alt som er gammelt, men kanskje spesielt med klokker. Ikke arester meg her, men kvaliteten er kanskje ikke det viktigste om man har muligheten til å skaffe seg en klokke alle andre ikke har. Se f.eks på hva en eldre Rolex Daytona koster idag kontra en ny en.

Uten at jeg har noe spesielt peiling på Seiko klokker for uten å ha en Seiko Diver(som jeg bruker som beater når noen skal få juling, f.eks en vegg eller annet grovt arbeid) så vil jeg tro dette kun har med etterspørsel å gjøre.

Er vel stort sett slik med alt som er gammelt, men kanskje spesielt med klokker. Ikke arester meg her, men kvaliteten er kanskje ikke det viktigste om man har muligheten til å skaffe seg en klokke alle andre ikke har. Se f.eks på hva en eldre Rolex Daytona koster idag kontra en ny en.

+1 for disse visdomsord.

Der det finnes samlere vil det være en etterspørsel.
Seiko diver'e har jo også en viss kultstatus der ute.
Pluss at de er jo en smule mer tilgjengelig for flere lommebøker enn f.eks Rolex dykkere.;)