Ny Submariner, trenger noen tips.

Medlem
24. jan. 2012
Hei, jeg er helt uerfaren når det gjelder Rolex klokker og vurderer nå om jeg skal bruke en del penger på noe jeg har ønsket meg lenge, nemlig en Submariner i stål.

Hva anbefaler dere meg å gjøre?
- Kjøpe ny eller brukt?
- 16610 eller 116610?
- Kjøpe hos forhandler lokalt (Oslo omr.) eller hos Jørgensen som jeg har hørt mye positivt om ? Hvis jeg kjøper via post, får jeg jo ikke samme kjøpsopplevelsen, men hvis jeg sparer noen tusen er ikke det så viktig for meg.
- Hva kan jeg regne med å betale?
- Kjøpe i utlandet ? Hvordan er det med garantier på Rolex?
- Hvor mye koster det å justere lenken hos en urmaker dersom jeg kjøper via post?

Jeg ser primært etter en Sub med sort bezel, men kunne også tenke med en med blå bezel (ikke gull) dersom den finnes brukt. Mener jeg har sett dette på noen bruktbutikker på nett.

Setter pris på alle anbefalinger.

Hei.
Meget godt valg av klokke :)

Hold deg til sort bezel er mitt tips.
Hvis ikke å kjøpe nytt er viktig for deg, ville jeg forsøkt å kjøpe en 16610 eller 116610 brukt her på sonen. Beregn fra 35-40K. Da kan du nesten ikke gå feil.

Lykke til! Og husk unboingstråd :D

Skal du kjøpe ny bør du være rask. Etter der jeg forsto hos Bjerke igår, setter Rolex opp prisene med 7% fra 1. februar.

Mener at Heuer har en "ny" Sub no-date ute på salgsforumet. Der kan du spare noen tusen.
Og for all del; sort bezel.

Lykket til, vi gleder oss til unboxing:D

Velkommen, forresten!

Halla,

Jeg jaktet selv en sub m/dato og startet med å orientere meg om 116610 og 16610 via Google og her på TS. Man får raskt et inntrykk av prisene ved å følge Kjøp&Salg en stund, men andre gode kilder til pris er jevne søk på Finn eller The Rolex Forums (se nedenfor).

Når det gjelder valg av modell kan jeg støtte meg til de som anbefaler prøving. Jeg var selv litt på gjerdet, men falt til slutt for 16610, da den ser klart bedre ut på mitt håndledd. Men de med mer robuste armer tåler absolutt den litt mer røffe og nye modellen, som har en bedre bezel osv (søk f.eks. etter 16610 vs. 116610 her på forumet).

Ved et eventuelt utenlandskjøp får man vurdere den økte risikoen ved å handle over nett (men man kommer langt med selgernes referanser) opp mot pris. Selv fant jeg ut at det var lite å spare dersom man skal fortolle klokken og således betale mva med 25 %. Da var det tryggere og mer trivelig å handle etter et personlig møte her på TS.

Gjør gjerne noen søk på de modellene du liker (for eksempel "Rolex submariner 16610 v-series" for den siste produserte modellen) på the Rolex Forums. På den måten finner du raskt mer informasjon om klokkemodellene, og ved å legge til mva finner du raskt "going rate" i markedet.

Lykke til!

Nå skal jeg ikke garantere at prisene ikke øker, men jeg fikk i fjor beskjed fra Bjerke om at "Prisene øker straks, kjapp deg og kjøp". Har ikke skjedd noe ennå gitt. Knut Lervik sa det samme, men Jørgensen leverte til avtalt tid og pris.

Dersom du skal kjøpe én klokke og bruke den som hverdagsklokke, ville i alle fall jeg ha kjøpt den nye 116610 LN. Skal du ha en submariner som del av en samling med litt mindre bruk, ville jeg gått for en noe eldre 16610 LN. Da har du masse penger til overs og kan kjøpe noe annet i tillegg... En litt eldre brukt 16610 ligger vel et sted mellom 25 - 30 i pris, mens en ny 116610 har en listepris på drøye 50k. Med andre ord er det fort 20k til annet

Jeg er titt og ofte innom samme problemstilling, da jeg allerede har en 16610, men samtidig digger den nye og litt mer moderne varianten. Dog vil jeg nok ikke aldri ta meg råd til å sitte med både den gamle og nye og er derfor redd et påkrevet salg av den gamle vil være irreversibelt om jeg skulle angre meg. Med andre ord, tror jeg 16610 kan være et fint sted å starte dersom du får tak i et pent eksemplar til en overkommelig pris :)

Et lite bilde eller to av 16610:
IMG_0284.jpg

IMG_0286.jpg

Personlig mener jeg 16610 design- og størrelsesmessig er å foretrekke fremfor 111610. Bildene til Risti4life er jo ikke akkurat til 16610s disfavør.
En kan jo også undre seg litt på grunnen til at det at det er "flust" med nye-typen til salgs på bruktmarkedet i forhold til forgjengeren...
Jeg registrerer i alle fall at endel stolte (forståelig nok, selvsagt) utpakker sin nye sub, for så å sende den på kjøp-salg ikke alt for mange månedene etterpå. Kan jo være det generelle flippe-syndromet som slår til, men likevel leser en jo ofte "én klokke (for resten av livet)" i samme tråd som tips til ny Rolex blir etterspurt :)
Det samme gjelder forsåvidt GMT, men det er altså bare min personlige mening...

Nå skal jeg ikke garantere at prisene ikke øker, men jeg fikk i fjor beskjed fra Bjerke om at "Prisene øker straks, kjapp deg og kjøp". Har ikke skjedd noe ennå gitt. Knut Lervik sa det samme, men Jørgensen leverte til avtalt tid og pris.

Spurte Jørgensen i går, og de svarte at deres kontaktperson hos Rolex ikke nevnte dette for februaleveransen, og at han ikke visste om noen planlagt økning p.t.

Samtidig så er en kammis i London akkurat nå, og der rapporterer han om en planlagt prisøkning på 7% fra februar for Rolex.

Tipper dette har noe med NOK mot CHF og pund mot CHF. Evntuelt også mot Euro, ikke verdens tryggeste valuta om dagen, men regner med det er en av de viktigste valutene for salg av Rolexer. Disse forholdene gidder jeg ikke å sette meg inn akkurat nå, men at det skjer en økning ila året høres jo sannsynlig ut.

Jeg tenkte å ta meg en tur innom Bjerke i Oslo i dag for å se litt på klokkene. Har sendt en forespørsel til Jørgensen og de får klokker inn igjen i midten av februar. Han har den grønne versjonen på lager som jeg kan få en god pris på, men jeg tror jeg safer med sort.

Tror at et bruktkjøp hadde passet meg bra, men først må jeg se om 116610 passer meg. Hvis ikke, kan 16610 eller kanskje den Heuer har til salgs (14060) være et godt alternativ.

Takker for alle tips og råd sålangt. Kom gjerne med mer :)

Jeg fikk forresten et tilbud på å justere lenken i går hos en urmaker som ikke selger Rolex. Det var mellom 200-400,- avhengig av hvilken lenke det er snakk om.

Jeg fikk forresten et tilbud på å justere lenken i går hos en urmaker som ikke selger Rolex. Det var mellom 200-400,- avhengig av hvilken lenke det er snakk om.

Det er dyrt. Før jeg begynte å gjøre det selv, betalte jeg ca 50kr. Det er gjort på 2 minutter:)

Jeg tenkte å ta meg en tur innom Bjerke i Oslo i dag for å se litt på klokkene. Har sendt en forespørsel til Jørgensen og de får klokker inn igjen i midten av februar. Han har den grønne versjonen på lager som jeg kan få en god pris på, men jeg tror jeg safer med sort.

Tror at et bruktkjøp hadde passet meg bra, men først må jeg se om 116610 passer meg. Hvis ikke, kan 16610 eller kanskje den Heuer har til salgs (14060) være et godt alternativ.

Takker for alle tips og råd sålangt. Kom gjerne med mer :)

Mitt råd er like enkelt som det er vanskelig: DU må like klokken. Selv hører jeg ikke til sub-menigheten her på TS, så har lyst å tipse om en litt annen variant også. Og dette er noe av det vanskelig med klokkekjøp, der er så innmari mye å velge mellom.

Selv kjøpte jeg 15200 til min egen 20årsdag for 15 år siden. Det var 15 lykkelige år:) Men så på en måte vokste jeg litt fra den (faktisk både mentalt og fysisk) og solgte den til en annen førstegangs Rolex kjøper her på TS: http://www.tidssonen.no/forum/showt...akkes-ut!-(-VARSEL-Mange-bilder!-)-Min-første! Så å titte på stålmodellene av Date/Datejust er kanskje ikke så dumt? Jeg brukte min så å si til alt, alltid. Passer utrolig godt til dress, men er også kul til jeans. Mens til vannsport, ski og skogsturer er jo kanskje en sub hakket mer passende, men hvor ofte er du egentlig i disse situasjonene?

Det var vel egentlig ikke dette du spurte om i første innlegg, men når du skal kjøpe noe for mange år er det kun mitt velmenende tips å ha sjekket ut litt alternativer:)

Lykke til, blir spennende å se hva du til slutt kjøper!

PS: å kjøpe nytt er en egen følelse, som jeg selv tilstreber ved mitt neste kjøp:) Men da bør du også være sikker på at du skal ha den noen år, hvis ikke taper du raskt noen tusenlapper unødig.

Jeg fikk også trivelig og gratis hjelp med å justere lenke hos Bjerke i Karl Johans gt. Tipper også de fleste urmakere kan tilby dette til en trivelig forbipasserende, spesielt hvis man timer seg utenom tidspunkter for full butikk :)

Legger inn noen bilder så du kan sammenligne litt:
2f110424.jpg

9d3c7a39.jpg

2c879e9b.jpg

42df9539.jpg

654d9968.jpg

bd8ff6d5.jpg

4b9d75d8.jpg

24c36e6c.jpg

Dårlig bilder, men du får hvertfall et visst inntrykk av hvordan de er i forhold til hverandre:)

Hulken spiser Kermit til frokost IMHO, men den er fin den og :cool:
Digger den litt blasse grønnfargen på ceramic-bezelen.

Jeg setter utrolig stor pris på Hulken min, virkelig en fantastisk klokke. Grønnfargen i skiven er vanvittig flott å se på.