Ny sykkel

U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Da nærmer våren seg og jeg er på utkikk etter en ny sykkel.
Jeg ønsker en sykkel som kan brukes til trening, sykle til og fra jobb. Hovedsakelig så kommer jeg til å sykle på asfalt men siden jeg har lillomarka rett ved der jeg bor kommer jeg nok til å sykle på grus også.

Jeg har vært i et par butikker og fått like mange forskjellige svar på det som anbefales. Jeg har blitt anbefalt cyclocross, terrengsykkel, hybridsykkel, 29'er/26'er.

Noen sykkelkyndige som kan anbefale hva jeg bør gå for og hvorfor?
Noen konkrete anbefalinger? Har satt et budsjett på maks 10-12k.

Nå er jeg ingen ekspert, men rådførte meg endel før jeg endte opp på denne for et par uker siden:
Bros Adventure XT MTB - FINN.no mobil

Hadde samme behov som deg. Mest jobbsykling med nordsjørittet som en joker. Fjorårsmodell riktignok, men er vel ikke all verdens som har skjedd.
29 toms slo jeg fra meg da det mest kommer til sin rett i skogen - der er jeg sjelden.
Var i alle fall veldig moro med en så lett sykkel. Veide den gamle sliteren - 16,5 kg :)

Jeg hadde kjøpt cyclocross tvert.
Et alternativ kan være å bygge seg fixed gear med racer-ramme istedet for bane-ramme og ha grove dekk.
Det vil gi deg mye sykkelglede, effektiv trening, og lite vedlikehold.

Om det ikke er for langt til jobb (feks avstanden Skøyen-Sandvika er passe) ville jeg gått for fixed:)

Hadde lett valgt en cyclocross, eventult en touring-landeveissykkel.

En cyclocross er i hovedsak en landeveissykkel med knastedekk og litt mer oppreist sittestilling. Glitrende på grusveier, asfalt, og til og med utpå jorder.

koksijde_elite_bart_hazen07.jpg

Til den bruken du beskriver trenger du ikke dempegaffel.
Hva slags material rammen er laget av trenger man ikke bry seg om.
Ikke se deg blind på vekt.

Fastnav blir for sært for vanlige mennesker.

Kona Rove til 1500 Euro bør være en het kandidat.
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=rove

Hei @Gooner,

Se etter en stiv, men lett, sykkel med en låsbar dempegaffel forran.
Da du skal sykle en del på asfalt til og fra jobb se på dekk med relativ glatt bane midt på, men knaster på siden de dagene du skal i Lillomarka.
Gå til flere forskjellige forhandlere som kan sykkel og få råd ihht ambisjons-, kunnskapsnivå og din vekt.
Min initielle tanke gikk til Nakamura GRADE - serien av sykler. De får du på bla. Intersport. Butikken i Bogstadveien var tidligere et kunnskapssted om sykkel.

Redigert av en moderator:
Nok en stemme til CX. Har selv denne Fuji'en med Vittoria XN dekk og er meget fornøyd, fungerer ypperlig på både grus og asfalt.

cxfuji_zps8a69fab9.jpg

xnpro_zps3a4fcc0a.jpg

En av grunnen til at jeg ikke valgte cyclocross var at det ikke er tillatt på nordsjørittet. Det samme gjelder vel birken.
Nå vet jeg ikke om det er aktuelt i det hele tatt for deg med slike ritt men verdt å ha i tankene.
Selv har jeg ikke ambisjoner om en stall av sykler til forskjellig bruk, så da ble det en helt grei allrounder på meg.

Da nærmer våren seg og jeg er på utkikk etter en ny sykkel.
Jeg ønsker en sykkel som kan brukes til trening, sykle til og fra jobb. Hovedsakelig så kommer jeg til å sykle på asfalt men siden jeg har lillomarka rett ved der jeg bor kommer jeg nok til å sykle på grus også.

Jeg har vært i et par butikker og fått like mange forskjellige svar på det som anbefales. Jeg har blitt anbefalt cyclocross, terrengsykkel, hybridsykkel, 29'er/26'er.

Noen sykkelkyndige som kan anbefale hva jeg bør gå for og hvorfor?
Noen konkrete anbefalinger? Har satt et budsjett på maks 10-12k.

Hei :)
Skal du sykle til og fra jobb i byen ville jeg ikke gått for noe med bukkestyre og felgbrems. Bedre å sitte litt oppreist og ha tilgang til gode skivebremser. Det finner du på terrengsykler (26/29), evt hybrid.

Tusen takk for råd og tips folkens.

Idag har jeg vært på Spinn og prøvd noen modeller. Jeg har mer eller mindre bestemt meg for Cyclocross siden jeg ikke skal delta på ritt og tror den passer mitt bruk best.

Noen tips om hvilke modeller som er best i denne prisklassen?

Tar med meg tipset fra Chalshus men ønsker gjerne å prøve et par modeller før jeg bestemmer. Hvor kan jeg få prøvd denne modellen? KONAWORLD

Takk for tipset Chalshus.

Tok en kjapp telefon til dem og det viser seg at dem har sluttet å føre Kona.

Edit:
Etter et lite søk fant jeg RA sport holder til i Karenslyst Alle som fører Kona.

Redigert av en moderator: