Ny telefon for iPhone-hjernevasket

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Etter å ha hatt iPhoner siden 3GS har jeg nå desverre gitt opp å få iPhone5 til å virke. Den ble sendt tilbake og er nå igjen på 4S.
Er jo sånn tålelig fornøyd med den - batteriet holder dagen ut, samtalekvalitet er ok, men blant annet savnet etter en større skjerm, samt at arbeidsgiver er villig til å gi meg ny telefon gjør at jeg må ut på jakt.
Har aldri hatt noen annen smarttelefon og ekspedisjoner til Elkjøp har gjort meg mer og mer forvirret. Kan jo legge til at jeg leser ITAvisen daglig og trives med å lese bruksanvisninger på do, så teknofob er jeg ikke.

Det jeg reagerer på når det gjelder andre telefoner er kvalitetsfølelsen, som ikke alltid er helt på topp med alskens deksler og plastdetaljer. Er vel litt usikker på om Android er noe for en iOS-tilvent bruker også, selv om det er lite alternativer der ute.
Har kikket litt på den bukselommesprengende Samsung Note II, Sony Xperia Z og eventuelt vente til Samsung Galaxy 4 kommer. Nokia 920 er en joker - den har kanskje blitt kvitt alle barnesykdommer ?
Men den som rent designmessig appellerer til meg er HTC One som snart kommer, merker litt Apple-vibber der, men ble litt usikker når den fikk batterislakt av Dinside.no. HTC's variant av Android gir meg et greit inntrykk basert på videoomtaler.

Ellers noen innspill ? Er det kanskje best å vente, som vanlig ?
Eller vil en Apple-konvertitt alltid bli skuffet ?

Galaxy S4 er vel et sikkert kort.

Jeg venter på neste Nexus-telefon fra Google, det blir vel 5ern i rekka. 4ern er litt meh, men grei nok. Men for meg som geek og utvikler er det viktigst å alltid ha siste Android-versjon, for deg er sikkert prioriteringene anderledes

Jeg har selv en iPhone 5 som jeg er godt fornøyd med. Men hvis jeg ikke hadde vært så "låst" i appleuniverset med alt av utstyr nå, og skulle valgt en ny telefon ville jeg kikket nærmere på Lumia 920 og Nexus 4.
Jeg får fnatt av det meste jeg har prøvd som kjører forskjellige Androidversjoner, men det lille jeg har prøvd Nexus 4 var en positiv opplevelse. Lå godt i hånda, og god skjerm.

Men jeg hvis jeg skulle valgt en annen telefon enn iPhone i dag, ville jeg gått for Lumia 920.
Godt inntrykk av byggekvalitet, veldig god skjerm, og jeg likte selve grensesnittet veldig godt (diskusjonen om flatt design vs ikke-flatt er jo ganske lang nå). Jeg opplevde den som et friskt pust i dagens Apple- og Samsungverden. Veldig responsiv og kjapp under bruk.

Enkelte argumenterer mot Nokia på grunn av at de har et noe mindre økosystem når det gjelder apper, men det er definitivt på bedringens vei. Jeg synes det er like greit, da man slipper å måtte bla seg gjennom 250 000 forskjellige apper som gjør samme meningsløse tingen.

Kort oppsummert vil jeg anbefale Lumia 920 i dag, men hvis det ikke haster å kjøpe ny telefon - er jeg veldig spent på hvordan Samsung sin S4 er å bruke.

Jeg gikk nylig fra iPhone 4s til Lumia 920.

De første dagene er veldig frustrerende, for alt gjøres på en litt annen måte. Men når man er over den bøygen, så er Lumia bedre i bruk en iPhone (i alle fall så er det min erfaring). Man har ikke tilgang til akkurat de samme appene som på iPhone, men jeg har enda ikke opplevd å finne en erstatningsapp som gjør akkurat det samme.

Den største fordelen med Lumia 920 er at man har levende tiles på hovedskjermen, som man kan stille inn i tre størrelser. Der får man info om feks været fra en vær-app, meldinger fra meldings-app, osv. I tillegg så er låseskjermen mulig å tilpasse akkurat som man vil, så man kan få opp info der også fra apps som støtter dette. Selv har jeg værmeldinga for de neste 5 dagene og neste avtale i kalenderen på låseskjermen.

Batteriet på Lumia er ikke noe å hoppe i taket for, det holder til en dags normalt bruk, men ikke noe mer en det. Dessverre så er inntrykket mitt at alle nye telefoner med stor skjerm oppfører seg på denne måten.

For å ta en litt flåsete forklaring så er iPhone for meg noe man anbefaler teknologiske analfabeter. Alt fungerer tåelig greit og det er nesten umulig å klusse noe til, men alt fungerer bare på EN måte. Engelen Steve sier at sånn er det, jeg vet best hvordan du trenger å gjøre ting. Android (som jeg også har hatt) er litt som Linux, bare brukervennlig out of the box. Der kan man tilpasse alt som man vil, bytte ut meldingsklient, tastatur, launcher, ikoner og fuglene vet hva. Det er telefonen du ikke ønsker at de du alltid må hjelpe med tekniske ting skal kjøpe. De klarer garantert å rote den til mer en de roter til pc'en sin (med 14 toolbars, smily packs og alt mulig). Det er også samme folka som klager over elendig batteri som bare varer i 5 timer, fordi de har installert så mange ting i bakgrunnen som konstant bruker batteri.

For meg så passer Windows phone 8 inn mellom disse to. Man kan bestemme mer over design og layout og informasjonen vises som man. selv vil (uten å måtte gå inn i en app). Men man kan ikke tilpasse den 100% som man selv vil, man kan ikke erstatte alle programmer med egne (selv om man kan erstatte flere av de, jeg har byttet ut den innebygde facebook chatten med en egen, jeg har installert et annet kalenderprogram, en annen musikk klient og en app som håndterer kontakter bedre når man skal ringe med telefonen).

Det eneste som er sikkert er at om du bytter over til et annet os, så kommer den første uken til å føles som om noen har kappet av deg begge tomlene. Heldig vis går denne fortvilelsen over å gjøre ting på en ny måte fort over!

Jeg har vært gjennom både gammel Windows Mobile, Android og nye Windows Phone (ikke 8 riktignok) og Android 4.2.2, og dette er tanker jeg har om de forskjellige systeme. Mitt fokus på en god telefon er at ting ser bra ut, flyter bra og gir meg funksjonalitet og informasjon på en god måte. Jeg liker å ha muligheten til å forandre mye på telefonen, men ønsker også at det ikke skal være nødvendig for å ha et optimalt produkt.

Ting jeg liker med Windows Phone:
- Windows Phone har gjort mye riktig. De forskjellige hub'ene samler informasjon fra forskjellige kanaler og presenterer dem oversiktlig og ryddig. Disse savner jeg på stock Android.
- "Ryddig" synes jeg også det visuelle er. Her er det fokus på informasjon gjennom typografi og ikke tåpelig skeumorphisk design (min mening). Typografi og farger fremfor glossy grafikk og teksturetterligninger brukes i til å separere og fremheve visuelle elementer. Om du liker dette er en smakssak.
- Live tiles er en svært smart løsning på behovet for rask informasjon presentert på en ryddig måte. Android har noe lignende med widgets, men i mine øyne kan det ikke sammenlignes ettersom hver widget varierer i utseende og form, og derfor gir startskjermen på en Android telefon et rotete preg.
- Operativsystemet er superkjapt selv på slapp maskinvare!
- Nokias apper som følger med telefonen er veldig bra. Spesielt Drive. På grunn av samarbeidet mellom Microsoft og Nokia ville jeg valgt en Nokia telefon om jeg skulle bruke Windows Phone.

Ting jeg ikke liker med Windows Phone (med forbehold om at ting kan ha blitt bedre i versjon 8):
- Veldig mye nyttig funksjonalitet er ikke tilgjengelig for Nordmenn. Om dette er tilfellet i like stor grad med versjon 8 er jeg ikke sikker på.
- Få API muligheter for utviklere. Veldig begrenset mulighet til å lage gode integrerte apper mot kalender og alarm for eksempel. Mitt største argument mot WP 7.5.
- Apputvalg. Nå skal det sies at det finnes apper til WP som jeg savner på Android, men hovedregelen er at store apps kommer sist og gjerne litt underutviklet til WP.
- Det visuelle kan bli litt for simplistisk og firkantet noen ganger. Savner litt avrundede hjørner innimellom. Der har Android blitt veldig bra.

Ting jeg liker med Android (versjon 4.2.1 og 4.2.2):
- Mye mer enhetlig uttrykk blant apps med et standardisert stiluttrykk som ser bra ut. Dette var helt forferdelig før! Ting så virkelig "linux" ut - i.e. fælt app design. En av hovedgrunnene til at jeg gikk tilbake til plattformen. Vil si det legger seg mellom det glossy iOS og det überminimalistiske til Windows Phone.
- På min Nexus 4 er det virkelig kjappt. Android var veldig plaget av "lag" og "stutter" ved scrolling f.eks. Dette er i stor grad utbedret, og hovedgrunnen til at jeg valgte å gå tilbake til Android.
- Apputvalg.
- Veldig åpent API. Apper kan gjøre veldig mye mot både system og andre apper.

Ting jeg ikke liker med Android:
- Fortsatt små "tenkepauser" innimellom, men generelt veldig bra flyt etter "project butter".
- Mye dritt i Google Play
- Fortsatt ikke enhetlig design på alle apper, selv om det kommer seg. Widgets er spesielt ille.
- For mye fokus på cpu og ikke nok på optimalisert programvare.

Det var det jeg kom på her og nå. Beklager rotete post, er litt presset for tid ;)

Hva med Blackberry z10?
TEST: BlackBerry Z10 - Amobil.no

Jeg sverger selv til Apple, men har tidligere hatt 3 forskellige BB'er og vært vel og fornøyd der, selv om det er lenge siden de har vært cutting edge på teknologifronten- tror z10 kan være en høydare

Jeg er frafallen - hatt alt av iPhone frem til skrotingene endret kontakten under slik at tre (3) stereodingser med iphonekobling ble ubrukelige....

Fikk Sony Experia Z mandag, og det funker overaskende bra. Betalt ca. 350 for å få opp alle appene og jeg har hittill ikke savnet iPhone. Det kan selvfølgelig endre seg ved neste lansering, men sånn er livet.

Jeg har nå hatt en HTC i noen måneder og skal tilbake til iPhone. Datadelen og kamera er ok men den er alt for dårlig som telefon. Mulig jeg er uheldig med modellen, HTC One S.

Takk for innspill.

Blackberry så faktisk ganske interessant ut, selv om det her på berget kan virke litt unaturlig å velge den med mindre jobben prakker den på deg. Skjermen er nok i minste lager for meg er jeg redd. Hadde håpet å få litt mer arbeidsflate.

Tror også jeg skulle klart å leve med Windows8, men er heller litt usikker på hardware på toppmodellene. Har hatt litt lyst på Nokia 920 som sagt, men den fremstår som unaturlig stor. Skal jeg drasse rundt på nesten 200 gram bør den ha massiv batterikapasitet og/eller massiv skjerm. Litt skuff at den bare kommer med 32GB minne uten utvidelsesmuligheter.

Så faktisk bør jeg klare å leve med alle OS'ene. Må bare finne den optimale mhp skjerm, batteri, design, lagringskapasitet og ikke minst samtalekvalitet.
Foreløpig ser det nok ut til at jeg kommer til å holde ut med 4S frem til starten av mai når HTC One og Samsung Galaxy 4 kommer. Så får jeg ta et valg etter å ha fiklet med de.

Jeg både anbefaler og kjøper iPhone til slekta :) Bare fordi jeg er en vanskelig geek at jeg velger Android gang på gang. Ellers synes jeg Apple lager ypperlige smarttelefoner. Men som nerdeverktøy er Android mer enn verdt det.

På padde-siden har jeg gått for Apple ...