Ny watchwinder (m/ video!)

Kohe321

Støttemedlem
Medlem
19. okt. 2011
Har lenge vært ute etter en skikkelig winder. Etter å ha vært borti to billige "chinese made" greier hvor den ene var ødelagt da den kom, og den andre sluttet å virke etter veldig kort tid, så bestemte jeg meg endelig for å skaffe en fra et skikkelig merke.

Hopp over teksten under om du bare vil komme til bildene. Dette er bare en viktig erfaring jeg vil dele til dere som er ute etter watchwinder.

Problemet med å "kjøpe billig" er som kjent at det over tid kan bli ganske dyrt. Watch winder verdenen er et godt eksempel på en industri som virkelig lett kan lure deg i denne fellen. Tingen er, en winder vil uansett trenge en service/reparasjon "down the road". Det er bare et spørsmål om når. Motoren, beltene, tannhjulene og de elektriske kretsene vil bli slitt ut over tid.

For billigere "made in china" winders er det som regel et spørsmål om måneder før de billige komponentene blir slitt ut og dette skjer. Kanskje varer de over 1 år om du er heldig. De bedre merkene kan som regel gå 5-10 år før de trenger en rimelig service. Å kjøpe rimelige 150$ windere kan bli dyrt sett i et fler-års perspektiv. Jeg gjorde tabben å kjøpe billig to ganger, og hver gang endte jeg opp med å enten returnere innen garanti eller kaste. Den ene av disse var til og med ganske så dyr...

Dette merket var "Wolf Designs watch winders", og det er et par viktige ting du må vite før du kjøper en sånn. For det første er de "made in china", og de er langt ifra rimelige. En winder med 2 trommler ("module 2,5") kostet meg 3000kr med frakt og toll. Dette merket har windere helt opp i 2000$+ klassen. Det syke er at de (på dette tidspunktet) IKKE tilbyr reparasjoner. Så hvis noe skjer etter garantitiden på 2 år, så blir du sittende igjen med en winder som er verdt like mye som en papirvekt.

Jeg leste en tråd på WUS om en som hadde kjøpt en Wolf Designs winder til nesten 3000$, og etter 2 år og noen måneder sluttet 6/8 tromler å virke. Han fikk beskjed om at han måtte kjøpe ny da den var over garantitiden og de ikke utførte reparasjoner, men han kunne få 30% rabatt som "returning customer". Han ble sittende med en enorm klokkeboks til nesten 3000$.

Har faktisk snakket med Ariel Adams (han som har "ablogtoread" kanalen på youtube) om at mangelen på reparasjon burde blitt nevnt i anmeldelsen hans, og han var helt enig i at det er uakseptabelt å ikke tilby reparasjon på så dyre windere. Han kjente til folkene bak dette merket og sa han skulle ta det opp med dem neste gang de møttes, og forhåpentligvis vil de begynne å tilby reparasjoner i fremtiden...

Uansett, skal du bruke mer enn 200-250$ på en winder så vær sikker på at merket du kjøper fra tilbyr reparasjoner etter garantitiden. Merker jeg vet om som gjør dette er Eilux, Orbita, Swisskubik (rapport også?). Det kan bli dyrt å kjøpe billig.

Beklager den lange "ranten". Her er winderen! :D

IMG_0693.jpg

IMG_0694.jpg

IMG_0695.jpg

IMG_0697.jpg

IMG_0696.jpg

[video=youtube;BkVl2JKHOc8]http://www.youtube.com/watch?v=BkVl2JKHOc8&context=C3099a75ADOEgsToPDskJK3nLKGVCHtaMofE6n0jwm[/video]

Kvalitetsfølelsen på Orbitaen er kjempegod. Den er tung og føles veldig solid, og selve trommelen føles veldig robust. Den klikker godt når jeg setter den inn, og har null slark eller løshet. Veldig bra! Den roterer hvert 10 minutt (kan velge hvert kvarter), og har en batterilevetid på minst 5 år. Dette batteriet kan jeg bytte ut selv. Liker også godt at Orbita tilbyr å sende deg nye "puter" til winderen, om den som følger med ikke passer, helt gratis!

Kjøpte den fra prestigetime.com, og kan lett anbefale dem. De sendte den raskt, pakket den godt og var veldig høflige og kjappe å kommunisere med.

Liker at du har klokkene dine mellom alle Donald pocketbøkene ;)

Stilig! Winder er kult! Og takk for generelle windertips

+1

Spennende med flere windertips. Venter selv på en winder, og det var vanskelig å "skille klinten fra hveten", ettersom det ikke er så alt formye informasjon om windere på TS;)

Grattis med winder :p Og takk for at du deler dine tips. Det er både interessant og lærerikt å få lese om andre sine erfaringer.

En døgn med POen på orbitaen er gått, og jeg blir bare mer og mer fornøyd. POen fortsetter å gå 100% nøyaktig etter atomklokken selv om den er på winder, så det utgjør ingen forskjell. Den roterer frem og tilbake som dere ser på videoen en gang hvert tiende minutt, så det er litt morsomt å holde et øye med klokken på armen og snu seg akkurat når jeg vet den begynner. Den er jo helt lydløs, så jeg får ingen hint om at den holder på.

Registerte den nettopp hos orbita gjennom nettsiden deres, noe som gir meg 5 års garanti mot defekter og feil. Solide greier altså...

Er faktisk så fornøyd med den at jeg skal kjøpe en til om ikke lenge. ;)