Jeg har sett en del saker hos Otto Frei.
Det jeg valgte kom fra flere kinesiske forhandlere. (
http://www.tidssonen.no/forum/threads/en-enkel-klokkebygging-nr2.33584/). Det var pålitelige og hjelpsomme folk der. Bare positivt å si om dem. Jeg spanderte en litt mer ordentlig rem. En highend fra
@Olando, her på forumet. Det vil jeg si var en god investering, siden klokken da er mye bedre å bruke. Ellers så er delene fra kina greie nok. Selvfølgelig blir det ikke klokken du kjører service på hos Bjerke, men heller spanderer nytt urverk... Klokken min går fint! Mine har hatt "visse panerai gener". Årsaken ligger i at jeg da kunne bruke et 6497-urverk, som er litt større og enklere å håndtere. Det gjelder også visere etc. Selvfølgelig gir dette også et format på klokken som blir litt flashy. Men, mulighetene er ubegrenset!
Det er selvfølgelig vanskelig å få tak deler til ekte highend klokker; Les: Du kan ikke bygge deg en Patek eller Rolex. Slike produsenter holder godt på delene og de har litt mer presisjon i sine saker. Å ha dette som mål er i beste fall en ekspertoppgave! Urmakeri er med andre ord et utrolig avansert og fasinerende håndtverk. Men det er ikke noe i veien for å leke seg. Det er en fasinerende hobby!
Jeg ser forresten at min "hoffleverandør i Kina" har stokket på siden sin og linkene til bildene stemmer ikke lenger. Det er bare nye linker.
Angående verktøy, så vil jeg anbefale deg å kjøpe kvalitet! Ikke kjøp billig! Bergeron elller slikt! Heller dyrt og bra enn billig og dårlig!
Lykke til!
Lag gjerne en byggetråd!
8