Nydelig vintage...?

Medlem
3. april 2011
Innlegg
6.189
Sted
New Jersey, USA
Fant denne på eBay.
Som vintage vil jeg anta at den ikke lenger har livets rett i og med at den har fått seg ny kasse (custom made stainless steel) og glass baklokk. Skiven er restaurert, ifølge selger.

Kunne tenkt meg denne som et "gå-bort-ur", men hva mener folket om et evt kjøp? Er dette egentlig noe å ha - sett bort i fra at den er utrolig vakker.

http://cgi.ebay.com/Mens-Omega-Wris...5767604?pt=Pocket_Watches&hash=item4158fbbeb4
 
Dette er vel et lommeur som har fått ny armbåndsur-kasse og (antagelig) ny skive?

Jeg har ikke så voldsomt sansen for slikt, men det er jo pent. Så lenge du vet hva du kjøper og synes det er greit, er det kanskje et morsomt ur å ha.
 
Denne likte jeg faktisk ganske så godt!
At det er en "collectors item" er jo bare oksemøkk, men at det er en utrolig stilig klokke med en morsom historie og litt legacy er jo hevet over en hver tvil.

Kommer veldig ann på hva den ender på i pris, men synes ikke den der var gal.

Forøvrig enig i at det blir feil å kalle det "vintage" :)
 
Som med veldig mye annet jeg har funnet på eBay så sender ikke denne selgeren til Norge. Skulle gladelig ha bydd et par-trehundre daler for den.
 
Som med veldig mye annet jeg har funnet på eBay så sender ikke denne selgeren til Norge. Skulle gladelig ha bydd et par-trehundre daler for den.

Er du sikker på det? Tok meg den frihet å sjekke tilbakemeldingene til selgeren, og han har fått seller-feedback fra en kjøper i Qatar.

Selv så sender jeg alltid spørsmål om de sender til Norge uansett om det står "US - only" (med mindre det spesifikt står i beskrivelsen: Will not ship outside US so please don't ask, eller noe). Ofte så går de med på å sende. Særlig hvis man undertegner med fullt googlebart navn. Enkelte ganger får man nei, men som regel er altså folk positive.
 
Da skal jeg sjekke nærmere.
Han leverer tydeligvis til hele verden unntatt Europa, av en eller annen merkverdig årsak.

Krille, den lommeurteorien likte jeg ikke, men som du sier så er det ikke så nøye bare man vet om det. Da er det i alle fall ikke mange som har maken ;)
 
Om du kjøper det for å ha en stor fin vintage klokke, så kjør på! Om du kjøper den for å ha en vintage Omega, styr unna. Er nok ikke så mye annet enn urverket og muligens skiven som er fra Omega, resten er som krille sier, høyst sannsynelig en lommeurkonvertering. Selv om klokken var fin, så synes jeg det stadig dukker opp grusome forsøk på å bytte om et lommeur til armbåndsur.
 
Dette er garantert en lommeurkonvertering. Det kan man se på størrelsen, det eksisterte generelt ikke armbåndsur på 47x51mm for 50-60 år siden, sett bort fra en del pilotur (typisk B-uhr) og noen dykkerur (Panerai) som ble bygd såpass store av spesifikke grunner.
 
Det står Self Wind i specèn, men det er vel feil? -Eller finnes det selvtrekkende lommeur?

Sorry, det står "manual" i den andre spesificationsgreia...
 
Det står Self Wind i specèn, men det er vel feil? -Eller finnes det selvtrekkende lommeur?

Det er feil ja, om du ser på bildet av baklokket ser du at det ikke er noen rotor der. Dvs. klokken må trekkes opp.

Om det finnes lommeur med automatisk verk vet jeg ikke riktig, mulig det har blitt lansert en gang i tiden, men jeg har aldri sett det selv.
 
Vet ikke om det finnes selvtrekkende lommeur, men lenger ned i spec'en står det manuell trekking.

Vel, jeg likte utseendet på klokka, men kommer ikke til å kjøpe et konvertert lommeur. Bedre da å spare pengene til "det store kjøpet".
 
Vet ikke om det finnes selvtrekkende lommeur, men lenger ned i spec'en står det manuell trekking.

Vel, jeg likte utseendet på klokka, men kommer ikke til å kjøpe et konvertert lommeur. Bedre da å spare pengene til "det store kjøpet".

Perrelet leverte selvtrekkende lommeur, og derfor markedsfører de seg nå som "Inventors of the automatic watch" Man skal forresten ikke skue alle lommeurs konverteringer på hårene. Noen ble laget i armbåndurets spede begynnelse;)

Longinesa-7.jpg


Longines A-7 "Avigation" fra ca 1930