Nye klokk(er), prisklasse 4-5000

Medlem
9. april 2010
Innlegg
37
Per dags dato har jeg kun en DKNY-klokke som jeg kjøpte når jeg var student, men nå som jeg har jobbet et par år har jeg råd til noe bedre. Kunne derfor tenkt å kjøpt meg iallefall en, kanskje to klokker den nærmeste tiden.

Har først lyst på en "penklokke". Den bør forholdsvis "ren" og diskret i stilen uten kronografer eller lignende. Fant et par klokker fra Certina som jeg likte:

Certina DS Podium

Certina DS Spel

I tillegg kunne jeg tenkt meg en litt røffere bruksklokke. Her fant jeg noen klokker fra Victorinox som var veldig lovende. Blant annet denne:

Victorinox Chrono Classic

Noen innspill eller andre forslag. Jeg er helt åpen for hvilke merker jeg skal kjøpe, men de som jeg har linket til indikerer iallefall hvilke type klokker jeg kunne tenkt meg. Budsjettet ligger på 4-5000 per klokke.
 
Hei, og velkommen.:p
Personlig ville jeg heller kjøpt en klokke i prisklassen ca 10k.
Kjøper du da brukt, så får du plutselig en Omega Seamaster eller en annen klokke av godt merke.
Så kan du jo beundre denne mens du sparer til nr.2,3,4...................
Lykke til.
 
De klokkene du linker til har kvartsverk - i forhold til mekaniske verk en rimelig, sikker, uten sammenlikning mer nøyaktig løsning, men helt uinteressant for de aller fleste som er opptatt av klokker. For å sitere en annen bruker her inne (Morini): Kvartsur er noe du får når du melder deg inn i bokklubben. ;)

Hvis du er mest opptatt av at uret ditt går nøyaktig og ser pent ut, bør du selvsagt holde deg til et slikt. Men vær forberedt på at annehåndsverdien vil være lav, og dersom du fatter interesse for klokker vil du fort ønske å bytte dem ut.

Jeg er enig med Braute i at du vil få mest ut av pengene om du kjøper ett ur, gjerne brukt. Men skal du ha to ur, er det mye pent å få kjøpt i prisklassen du beskriver. Du får et pent sportsur av god kvalitet fra produsenter som Steinhart, Debaufré, Stowa, Seiko og mange andre for 4-5 000. Søk litt rundt på siden her, så vil du fort finne inspirasjon. Det samme gjelder selskapsur, men der ville jeg absolutt vurdert brukt. En gammel Seamaster i god stand får du for et par tusenlapper, og den har verk som overgår det meste av det klokker utstyres med idag. En klokke fra Tudor, Rolex` rimeligere lillebror, kan også være en idé: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21423404
 
De klokkene du linker til har kvartsverk - i forhold til mekaniske verk en rimelig, sikker, uten sammenlikning mer nøyaktig løsning, men helt uinteressant for de aller fleste som er opptatt av klokker. For å sitere en annen bruker her inne (Morini): Kvartsur er noe du får når du melder deg inn i bokklubben. ;)

Hvis du er mest opptatt av at uret ditt går nøyaktig og ser pent ut, bør du selvsagt holde deg til et slikt. Men vær forberedt på at annehåndsverdien vil være lav, og dersom du fatter interesse for klokker vil du fort ønske å bytte dem ut.
Takk for tipsene. Disse Stowa-urene som du linker til ser iallefall utrolig bra ut i mine øyne. Skal definitivt se litt nærmere på de. Seiko har jeg sett at folk skryter endel av, men jeg synes mange av disse Seiko-urene ser litt middels ut. Blir rett og slett litt for mange detaljer på uret.

Forresten, kan du forklare litt nærmere det du skrev om kvartsverk. Du skriver at jeg bør holde meg til slikt om jeg er opptatt av at uret mitt går nøyaktig. Er det da vits i å kjøpe ur med andre typer mekanismer dersom de kvartsverk er mer nøyaktig?
 
På jakt etter klokke?

Per dags dato har jeg kun en DKNY-klokke som jeg kjøpte når jeg var student, men nå som jeg har jobbet et par år har jeg råd til noe bedre. Kunne derfor tenkt å kjøpt meg iallefall en, kanskje to klokker den nærmeste tiden.

Har først lyst på en "penklokke". Den bør forholdsvis "ren" og diskret i stilen uten kronografer eller lignende. Fant et par klokker fra Certina som jeg likte:

Certina DS Podium

Certina DS Spel

I tillegg kunne jeg tenkt meg en litt røffere bruksklokke. Her fant jeg noen klokker fra Victorinox som var veldig lovende. Blant annet denne:

Victorinox Chrono Classic

Noen innspill eller andre forslag. Jeg er helt åpen for hvilke merker jeg skal kjøpe, men de som jeg har linket til indikerer iallefall hvilke type klokker jeg kunne tenkt meg. Budsjettet ligger på 4-5000 per klokke.

Har en gammel omega seamaster cosmic 2000 automatic som jeg skal selge,veldig helt og pent ur. Kan sende noen bilder hvis du har en vanlig .mail adresse, mvh morten
 
Per dags dato har jeg kun en DKNY-klokke som jeg kjøpte når jeg var student, men nå som jeg har jobbet et par år har jeg råd til noe bedre. Kunne derfor tenkt å kjøpt meg iallefall en, kanskje to klokker den nærmeste tiden.

Har først lyst på en "penklokke". Den bør forholdsvis "ren" og diskret i stilen uten kronografer eller lignende. Fant et par klokker fra Certina som jeg likte:

Certina DS Podium

Certina DS Spel

I tillegg kunne jeg tenkt meg en litt røffere bruksklokke. Her fant jeg noen klokker fra Victorinox som var veldig lovende. Blant annet denne:

Victorinox Chrono Classic

Noen innspill eller andre forslag. Jeg er helt åpen for hvilke merker jeg skal kjøpe, men de som jeg har linket til indikerer iallefall hvilke type klokker jeg kunne tenkt meg. Budsjettet ligger på 4-5000 per klokke.

Min mail adresse er morten.o@frisurf.no gjelder omega seamaster cosmic
 
Forresten, kan du forklare litt nærmere det du skrev om kvartsverk. Du skriver at jeg bør holde meg til slikt om jeg er opptatt av at uret mitt går nøyaktig. Er det da vits i å kjøpe ur med andre typer mekanismer dersom de kvartsverk er mer nøyaktig?

Et kvartsverk er en smart, men svært enkel og uspennende konstruksjon. Et verk tilsvarende det du finner i DKNY-klokken din koster mindre enn 25 kr. i innkjøp for produsenten. Et mekanisk verk derimot, er et av de fremste maskiner mennesket har greid å produsere. Inni en rimelig mekanisk Seiko til 1500 kroner sitter et mesterstykke av en maskin som ved hjelp av fjærer og hjul klarer å måle tiden med en nøyaktighet på godt over 99% - kun ved hjelp av kraften fra et manuelt eller mekanisk opptrekk. En mekanisk klokke utgjør et fascinerende, historisk maskineri. En kvartsklokke er bare en tidsmåler.

Jeg kan si litt mer om hva jeg mener senere - nå løper tiden fra meg og kona venter...
 
Og unøyaktighetene det snakkes om er ikke noe du merker utover at du kanskje må stille klokken 1 minutt frem eller tilbake over en måneds tid eller så ;).

Kvarts er ..... kjedelig. Enkelt og greit. Sjelløst i mine øyne :).
 
Kan jo slenge inn et ord for Hamilton.
Har et par slike selv, og kan kanskje trekke frem en modell kallt Jazzmaster. Kjøpte selv en slik nylig. Veldig fornøyd.
Koster ca $480 på Amazon. Bør matche det du er på jakt etter både i pris og design (den fås også med sort skive og/eller metallenke)

4440811205_f4c92b3134_o.jpg


4440811685_5cbf7766e3_o.jpg


Har i tillegg en Khaki Navy GMT. Den ligger på ca $600-700 mener jeg.

4441590364_b9f9ed8d5a_o.jpg


Sistnevnte er noen år gammel, så designet er litt endret (selv om den forrige fortsatt finnes)..
H77555735.jpg


Mye klokke for pengene, spør du meg.

http://www.hamiltonwatch.com/webapp/en-us/
 
Seiko har en del masse fine klokker opp mot den prisen der. Men du kan faktisk få tak i en strøken tag heuer på ebay for eks. som du kan trygt kjøpe. sett mange gode eksemplar der. her har du en som jeg liker godt da. veldig enkel og grei :)

http://cgi.ebay.com/TAG-HEUER-CARRE...ViewItemQQptZWristwatches?hash=item563a07d91a

men smaken er som baken og etter det jeg har lært til no så skal det der være en god klokke ! har lest mye positive erfaringer om Carrera til tag heuer;)

Annet tips til ebay er at du får selgeren til å sende det som gave og setter prisen til under 200 kr ( 35 dollar ) ca. da slipper du å betale moms :p