Nylig klokkefrelst og ny bruker på forumet

JFK

Medlem
2. okt. 2011
Hei!

Jeg er en nylig klokkefrelst person som inntil kort siden ikke kunne forstå besettelsen mange har overfor klokker. I forbindelse med at et nært forestående klokkekjøp snublet jeg tilfeldigvis over dette forumet, og da var det gjort. Det er en nytelse å se på alle de fantastiske klokkene du ulike brukerene har, og nå kan jeg sitte i timesvis og lese om ulike klokker og produsenter. Kona har lenge sagt at jeg trenger en hobby, men jeg tror at dette kan utvikle seg til en dyrere hobby enn hun hadde trodd...

Når det er sagt, er jeg fremdeles på utkikk etter en ny (eller flere) klokker. Dette kommer til å bli min første "ordentlige" klokke, så selvfølgelig tar man ikke lett på dette. Jeg tror jeg har bestemt meg for en Omega SMP 300 (aller helst 2254). Andre alternativ jeg har snust på er Omega Railmaster, Longines Legend Diver, Breitling SOH 42+++ Alle disse må jo regnes som et forholdsvis safe kjøp. Da kommer man jo til et annet dilemma. Hvor trygg kan man være på å kjøpe en klokke fra f.eks finn, ebay eller chrono24? Jeg har forsøkt å lese mest mulig om fake produkter for å redusere risikoen, men trygg føler jeg meg ikke.

Hvor mye må jeg regne med å måtte ut med for et pent brukt eksemplar av Seamaster 2254? Er det andre klokker i samme prisklasse som jeg bør vurdere?

Velkommen til forumet, JFK :)

Det finnes ingen garanti for å kjøpe fake på bruktmarkedet. Kjøp selgeren før du kjøper produktet. Innhent tidligere kjøp- og salgsreferanser hos selger, få personalia, og om det er mulig så gjør handelen F2F. Hvis bildene i annonsen ikke er av god kvalitet, så kan du høre om han ikke kan ta bilder som er klarere og større. Alternativt kan du be selger om å skrive en lapp ved siden av klokken med dagens dato og/eller selgers navn/nick. Det viser iallefall at selger har klokken i sin besittelse.

Omega, Breitling, Longines er populære merker i klokkeverdenen. Tror ikke du kan gjøre feil her. Finn klokka som passer for deg. 2254.50 og Railmasteren er sluttsolgt, og kan være litt vanskeligere å få tak i, men ikke umulig. Alt etter stand, men en 2254.50 på lenke i mint stand vil jeg anta du kan kjøpe innenlands for ca. 13-14k. Slå av noen høvdinger om den har bruksmerker. Husk også at en mekanisk klokke bør ha en service hver 5. år, og det kommer fort på 3-5k. Så om klokka er 5 år gammel, så ville jeg ikke kjøpt en 2254.50 til 13k. Da blir jo prisen egentlig 16-17k.

Mange urverk klarer fint en del år på overtid, men bedre å forebygge en skade enn å reparere en.

Jeg holder meg vekke ifra finn.no, og handler stort sett her inne. Har handlet på eBay, men det var ikke av en privatperson. Ville anbefale deg å se litt på utenlandske klokkeforum. Der er sjangsen større for at en evt. selger har mange salg på nakken med gode referanser, og prisene er somregel justert rettferdig. Bare husk at man må betale 25% MVA på klokken når den kommer inn i landet.