Nytt fra AD - Budsjett 15-20'?

fjk

Medlem
5. feb. 2010
Innlegg
181
Sted
Bergen
Prøver å bistå en venninne i klokkekjøp til samboeren 30-årsdag. Hun har et budsjett på 15.000-20.000 og ønsker å handle nytt fra AD. Jeg synes dette prissjikte er vanskelig. Noen som har gode forslag?

Eneste i tankene mine akkurat nå er "hev budsjettet til 30' og kjøp moonwatch!"

Alle forslag/tips/innspill mottas med stor takk!
 
Kanskje litt mer informasjon av samboeren?

- Hvordan type er han?
- Skal klokken til dress(jobb)?
- Har han noen klokker fra før som det kan være relevant å ta hensyn til?
- Siden han skal få en klokke til 15-20 000 tenker jeg at han er litt klokkeinteressert, har han noen preferanser?
 
Longines

Longines har mange klokker innenfor budsjettet som er verdt å sjekke, for eksempel:

  • Longines Legend Diver
    DSC_0002-6.jpg

    LonginesLegendDiver02-Blog.jpg

    Longines-Legend-Diver.jpg
  • Longines Heritage Telemeter Chronograph (L2.781.4.13.2)
    779388d1343807090-mark-its-180th-anniversary-longines-launching-various-new-models-throughout-year-l2.781.4.13.2_pr01.jpg

    893419d1354473689-i-think-ive-decided-am-i-missing-anything-l2.781.4.13.2%5B1%5D.jpg

    2454513610704064.jpg
  • Longines Telemeter Chronograph med annen skive (L2.780.4.18.2)
L2.780.4.18.2_3Q.jpg

L2.780.4.18.2.jpg

DSC01989.jpg


Kronografene har column wheel, det vil si at minutt-tellingen til kronografen tiker vært minutt istedenfor å skli gjevnt. Column wheel er noe man vanligvis finner på mye dyrere klokker. Tror at longines 688 urverk er den billigste måten å få en column wheel kronograf.(men jeg kan ta feil)

Disse klokkene er også noe litt mer vintage i stilen. Personlig syntes jeg det er veldig fint med vintagestilet klokker. Også er det noe man ikke akkurat ser på gaten overalt, de er litt annerledens en andre klokkene.
 
...
Tror at longines 688 urverk er den billigste måten å få en column wheel kronograf.(men jeg kan ta feil)
...
Seagulls kolonnehjulkronografverk ST19 kan fås i betydelig billigere klokker, for eksempel i Seagull 1963 til et par tusen, men det er ikke noe man finner hos norsk AD. Forøvrig helt enig i at Longines er flotte klokker i den prisklassen, og Legend Diver er høyt på ønskelisten min også!
 
Enig med @Klokkesamler.
Å komme med anbefalinger kún på grunnlag av et prisestimat er litt "håpløst".
 
Redigert av en moderator:
Speedmaster eller Submariner. Evt en planet ocean eller en longines. Evt Seiko. :)
Her har du mange muligheter, og særlig om budsjetter økes biiiiiiiittelitt ;)
 
Mye gode priser på Omega, ny fra forhandler for tiden! :) Ville sjekket litt med diverse mindre AD'er. Var innom en i dag, og fikk inntrykk av at det meste skulle/måtte bort i løpet av mars.
 
Den nye Slimline Moonphase er virkelig lekker. Var og tittet på den her om dagen.

Synes det er mye pent fra FC. Tror jeg får ta en lørdag formiddag på Tidemann selv og teste litt. Synes Worldtimeren er nydelig, og kan egentlig ikke forklare hvorfor jeg ikke har kjøpt den enda. Ufrivllig snobberi?
 
Jeg ville ha sett nøye på Maurice Lacroix Pontos. Diveren for den litt mere casual look'en eller Day/date for den litt mer pyntede. Day/date Retro for en mellomting.
 
Hvis det er snakk om dykkeraktig klokke, er Tudor Black Bay mitt forslag. Hvis det er snakk om "tradisjonell" klokke, ville jeg gjerne ha anbefalt Grand Seiko. Du finner modeller i denne prisklassen, men jeg er fremdeles litt usikker mht. forhandler i Norge. Omega Aqua Terra er også flotte. Dressklokke? Nomos. Selv om du må kjøpe direkte fra produsent. Men de yter strålende service.

Edit: så nå at maks var 20 000. Jeg så først 30. Da faller GS og Omega bort. Synd.

Todda