Nytt fra Orient

Medlem
27. nov. 2009
Sted
Stavanger
FE06001B

86.png

Specifications
Mechanical Movement : ORIENT caliber 46P40 Made in Japan
Self-winding movement
21 jewels
21600/hour vibrations

Stainless steel case
The rotating ring with 24-hour indicator for GMT function ( Dual time function)
The rotating orientation ring, Date indicator
Convex crystal glass
Screw caseback, Screwed-down crown
Stainless steel bracelet
Water resistant to 200m
Diameter 45.00mm
Thickness 13.60mm

http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=86

Den der synes jeg er kul! Har lett litt etter noen plass å kjøpe en slik, foreløpig uten hell - den er vel for ny. Jeg har forgjengeren, som har samme urverket, men intern 24h-bezel.

Planen er for øvrig å komme med en review av denne i nær fremtid.

IMG_1757.jpg

Nok en nyhet på Orients GMT-front. Denne kommer med 40P50-verket som kan håndtrekkes og hackes i tillegg til at GMT-viseren kan stilles uavhengig. Prisen ligger på ca 90000 yen, som vel tilsvarer 6500-7000 norske kroner.

Stjal noen oversatte specs fra WUS:

Automatic with manual winding and hacking
Static accuracy: daily rate +25sec to -15seconds
40hrs power reserve
22stone
GMT Function (Independently adjustable)
Power reserve indicator
Case: Stainless steel WZ0011Dj,Wz0021Dj
Gray Plated (Ia2)  WZ0031Dj
Lug to Lug: 49.5mm
Diameter: 44mm
Thickness: 13.8mm
Sapphire Crystal with AF coating
Hardened Glass See through back
Stainless Steel Bracelets Models WZ0011Dj,WZ0021Dj
Leather: WZ0031DJ
Water Resistance: 100m

En slik skal jeg ha!

OrientStarGMT1.jpg

OrientStarGMTA.jpg

WZ0031DJ.jpg

WZ0021DJ.jpg

Her er en oversatt versjon av nyheten på Orients side (opprinnelig japansk).

FE06001B

86.png

Specifications
Mechanical Movement : ORIENT caliber 46P40 Made in Japan
Self-winding movement
21 jewels
21600/hour vibrations

Stainless steel case
The rotating ring with 24-hour indicator for GMT function ( Dual time function)
The rotating orientation ring, Date indicator
Convex crystal glass
Screw caseback, Screwed-down crown
Stainless steel bracelet
Water resistant to 200m
Diameter 45.00mm
Thickness 13.60mm

http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=86

Denne likte jeg :)

Krille: Den siste her var også flott. Personlig ville jeg ha valgt hvit skive :)

Jeg selv har sansen for Orient, og bruker de regemlessig (i dag f.eks..) :)
Begge disse ser spennende ut, dog kanskje litt i største laget for min del. Nå skal det sies at i alle fall på FE06001 stikker ikke lugsene noe særlig ut fra kassen - så de 45mm er antaglig ikke så ille.
Likte at verket på den Orient Star'en her kunne hackes. Det har jeg savnet på mine..

Har forøvrig en GMT (World Time) fra Orient som jeg er godt fornøyd med fra før, så det spørs om det blir noen annen for min del.
4311231995_cc3644597d_o.jpg

4427959656_728032d053_o.jpg

Tilgi meg min uvitenhet, men hva betyr det at et urverk kan hackes?

Det betyr at sekundviseren stopper når du trekker ut viseren til posisjon to, for å stille tiden. Dette er ikke vanlig på japanske urverk fra f.eks. Miyota, Seiko eller Orient.:D

Dra kronen helt ut, og sekundviseren stoppes (en kan dermed enten vente på at tiden henter en igjen, eller evt skru tiden tilbake til fortiden :) )

Kan den ikke hackes er det litt mer stress når klokka har gått f.eks et min for fort - en skal jo unngå å kjøre urverket motsatt vei...

Det betyr bare at sekundviseren stopper når krona trekkes ut slik at klokka kan synkroniseres mot en annen klokke. Billige (f.eks Seiko 7s26 og mange Orient) og eldre verk kan ofte ikke hackes, og enkle verk som f.eks Unitas 6497 kan ofte heller ikke det.

edit: Jøss, slått av både Frodo og ragamuffin, må være litt treg av meg i dag.... :)

Det betyr bare at sekundviseren stopper når krona trekkes ut slik at klokka kan synkroniseres mot en annen klokke. Billige (f.eks Seiko 7s26 og mange Orient) og eldre verk kan ofte ikke hackes, og enkle verk som f.eks Unitas 6497 kan ofte heller ikke det.

edit: Jøss, slått av både Frodo og ragamuffin, må være litt treg av meg i dag.... :)

Jeg opplever det samme med min PAM 183. Skal dette verket være slik, eller er det da noe feil med det?

Jeg opplever det samme med min PAM 183. Skal dette verket være slik, eller er det da noe feil med det?

En Paneristi kan sikkert bekrefte, men jeg tviler på at den kan hackes. PAM 183 har caliber OP XI, som er basert på nettopp Unitas 6497, og det kan ikke hackes uten modifikasjon, så vidt jeg vet. Mulig Panerai modder verket til også å inkludere hacking, men det er ingenting som tyder på det utfra informasjonen på siden jeg linket til.

Som krille skriver, er dette helt normalt.
Urverket, et Unitas 6497, er egentlig et lommeurverk og en relativt gammel konstruksjon.
Ikke noe å henge seg opp i. Egentlig er det bare sjarmerende.
Oppgraderingene til Panerai gir verket høyere frekvens (21600 i stedenfor 18000) og høyere presisjon. Verket er COSC!:cool:

Oppgraderingene til Panerai gir verket høyere frekvens (21600 i stedenfor 18000) og høyere presisjon.
Veeeldig OT, nå, men: Det er ikke Panerai som oppgraderer til 3hz (21600 bph), det er ETA. OP XI er basert på 6497-2, som har høyere frekvens enn 6497 og 6497-1.

Veeeldig OT, nå, men: Det er ikke Panerai som oppgraderer til 3hz (21600 bph), det er ETA. OP XI er basert på 6497-2, som har høyere frekvens enn 6497 og 6497-1.

Ahhhh! Det visste jeg faktisk ikke!
Hmmm. Man lærer noe nytt her hver dag!
Takker, krille!:D

Mulig dette bare er en nyhet for meg..

Men Orient selges i Norge!

Var innom urmakeren her i lillehammer og de forhandler faktisk Orient.

Trodde man båtte bestille fra utlandet jeg.

Det er i alle fall ingen offisielle AD av Orient i Norge (kun Finland i Skandinavia)...
Kan jo være at han har egenimportert noe?

meget mulig, men jeg ble litt overasket. De kjører ellers rimelig safe med Tag, Seiko, Puslar og Rado.

Orient var en gang et velkjent merke i Norge, og svært mange urmakere solgte det. Blant annet ligger det en liten urmakerforretning i Markveien på Grünerløkka, som ennå har noen gamle Orienter stående i noen støvete glasshyller. Det fantes dengang et norsk agentur som importerte dem, og jeg har snakket med flere urmakere som påstår det solgte i massevis, og var kjent som gode kvalitetsur.

Var ikke klar over at Orient har vært solgt tidligere her til lands, nei...

Benytter anledningen til å legge inn et bilde av dagens klokke, og samtidig skyte inn at den viser nøyaktig samme tid nå som for 7 dager siden :) Uten tvil min mest nøyaktige mekanisk (skal nå litt til å bli bedre, forsåvidt). De andre er typisk i området +4-5 til +10 per dag

4991975585_4f848a23c1_z.jpg