Nytt klokkeprosjekt

Medlem
28. juli 2011
Sted
Norge
Hei,

Jeg er på jakt etter ett eller to nye medlemmer i klokkeboksen. Fikk solgt leilighet i går, og da er det en selvfølge at noe må brukes på denne fantastiske hobbyen:) Har kikket en del på nett, men føler det er så mange gode alternativer jeg ikke får med meg, så jeg håper noen av sonens medlemmer har lyst å hoste opp noen gode forslag:)

Boksen i dag:

Dressklokke:

Beater:

Hverdagsklokka:

Jeg har et budsjett på 70 - 80 k, og problemstillingen er om jeg skal handle en eller to for denne summen. Sliter litt med å finne ut hva slags jeg trenger, siden det er så mye fint der ute:)

Kriteritum:

- Har jo ingen klokker med hvit/sølv skive, så kanskje det er på tide:) Men alle typer skiver kan vurderes.
- Bør være et lettomsettelig merke, siden jeg har en mild grad av flippesyke:mrgreen:
- Størrelsen bør være i mellom 39 mm og maks 47 mm
- Sekundviser er et must
- Bør være en klokke som ikke er for lik de tre andre i boksen, for vet av erfaring at da blir noen mindre brukt, og da begynner jeg med salg og bytting igjen:mrgreen:

Jeg handler gjerne brukt, og har kikket en del på IWC Portuguese 7 days, hvit daytona og hvit Explorer 2 til nå:)

Håper Sonens kloke hoder vil komme med noen gode forslag:)

Mvh

Jostein

Hva med en Explorer II polar og en IWC Portoguese chrono? Eller Zenith El Primero?

Eventuelt så får du jo en helt ny JLC Master Calendar for 70-80k.

Du har i hvert fall mange muligheter!

Hva med en Explorer II polar og en IWC Portoguese chrono? Eller Zenith El Primero?

Eventuelt så får du jo en helt ny JLC Master Calendar for 70-80k.

Du har i hvert fall mange muligheter!

Jeg prøvde åttedagersportugiseren hos Bjerke; den er nydelig, men da jeg fikk prøve den på håndleddet fungerte det liksom ikke ... men det er individuelt så klart. I ditt sted ville jeg prøvd JLC master calendar som benbjo foreslår; den skiller seg ut fra det du har fra før, og den har alt: Kongedesign, inhouseverk, fabrikat med tung historie, lett omsettelig, fine komplikasjoner:
Master-jlc-1558420-zoom.jpg

Redigert:
Kjøp en sub og en explorer polar brukt. Da har du iallefall ingen problem med å få flippet dem videre (til samme eller høyere pris):)

Panerai 372. En helt annen stil og en nydelig kombinasjon av sandwichdial, gullvisere og minimalistisk uttrykk. Har du håndledd over 18 cm blir du nok fornøyd.
Tom

Panerai 372. En helt annen stil og en nydelig kombinasjon av sandwichdial, gullvisere og minimalistisk uttrykk. Har du håndledd over 18 cm blir du nok fornøyd.
Tom

Blir 47 mm for stort, går det jo an å skaffe seg en 111 eller 112 også. Og 111 har dessuten sekundviser. :)

10644617313_2ea7e5f22f_b.jpg

Dersom du klarer å oppdrive en, vil jeg slå et slag for AP 15300. Bærer større enn sine 39 mm tilsier. Ellers er IWC Portuguese 7 days en herlig klokke.

image_zps221e9e43.jpg

Jeg slår et slag for Rolex Daytona med hvit skive - lekker klokke som holder seg godt i verdi;)

116520-rolex-daytona-wi-vg-f2_zps0f54cb82.jpg

God morgen:)

Takk for mange gode innspill allesammen:)

@benbjo @Brocot
Har sett litt på Portuguese serien, og disse har jeg stor sans for, Jeageren er også et nydelig syn:) Ja, de må nok prøves på hånden

@Utinaturen
Sub har jeg hatt to ganger, og det blir nok et nytt kjøp en gang i fremtiden, men blir nok en annen type klokke denne gangen Polar er noe jeg må kikke nærmere på

@UJU

Zenith kan jeg godt vurdere igjen. Har hatt :
DAD8562F-FB06-458F-8D9C-D4DAE7E7D502_zpsl77vlrlm.jpg

Får ta meg en tur til Lervik for å kikke på diverse modeller

@SpaceCowboy

Den Omegaen er utrolig lekker Men finnes den bare i titan? Blir nok en stålmodell av noe slag jeg må legge meg på

@Tom Henriksen
Panerai 372 har jeg hatt gleden av å ha selv en gang:

6981C989-129A-4497-B475-6CB55EC71BC0-12209-00000C7461F792CE_zpsb7519efa.jpg

Likte den godt tross størrelsen, men savnet dessverre sekundviser Men det skal sies at det er ingen klokker jeg har fått så mye skryt av uinnvidde på som denne

@Trymulf
15300 er ei nydelig klokke. Har kikka på 15400 med sølv skive. Denne er nok en slags grail for meg. Kan brukes både til dress og jeans. Økonomisk sett skulle jeg nok klart å strukket meg til en fint brukt, men hva ligger nyprisen på per dags dato? Over 120?
Har sett på litt bilder av 7day'sen som du la ut, da du hadde den. Nydelig klokke. Vet du hva en må gi for et brukt eksemplar?

@Tek
Ja, Daytona er blant favorittene. Jeg er faktisk en av de som liker two tone også, så en slik kan være aktuell. Får følge med på bruktmarkedet

Tusen takk for gode innspill

Redigert av en moderator:
Mener at nyprisen på 15400 er 126´, @Jostein. Samtidig var det mulig å plukke den opp for ish 115´. Mulig at dette stiller seg annerledes nå, pga. kronekursen/generelt inngangen til 2015. RO har overgått mine forventninger til den. Kan ikke lenger se for meg å være foruten en i "samlingen".

Når det gjelder 7-days-serien, får du plukket opp denne for mellom 50-60´. Antagelig nærmest sistnevnte. Portuguesen er i utgangspunktet dressy, men med sin presence fungerer den til alt.

@Jostein, mente den var i stål også? Kanskje jeg tar feil. Lykke til med valget uansett. Hjelper deg gjerne skulle du ende opp med å vurdere vintage. :)

@Trymulf
Takk for svar:) Skal sjekke litt ut IWC'en først, med tanke på at den nok er den mest realiserbare:)

@SpaceCowboy
Jeg fant bare titanversjonen da jeg kikka, men det kan godt være det finnes stålversjon også:) Takk, ja skal sende deg en PM hvis det blir vintage:)

Kom over denne Syns den er lekker. Noen som har formening om pris? Ligger den på det samme som Dark side?

(Lånt bilde)

Redigert: