Nytt liv i sliten Heuer

Medlem
11. april 2008
Sted
Vestfold
Nylig dumpet det en noe sliten Heuer Camaro ned i postkassa.

Noe av det jeg liker best, er å finne klokker som ser håpløse ut, men som bare trenger litt kjærlighet og omtanke for å bli en klassiker igjen.

Jeg har lenge annonsert etter Camaro som trengte en overhaling, og etter flere måneder fikk jeg gjort en god deal på denne svarte Camaroen. Den så trist ut. Glasset var knust, en kronograf-pusher manglet. I tillegg lå den store kronograf-viseren løst under glasset, og viseren på 30min registeret var malt i en feil rødfarge.

camaro1_zps46a2d450.jpg

Camaroen ved adkomst. Den så ikke bra ut.

camaro2_zps27eda8b5.jpg

Samme Camaro etter to dager. Nytt glass, ny kronograf pusher, 30 min register-viser har fått korrekt orange farge, den store kronograf viseren er montert og urskiva er renset for skitt og lort.

Den ble ganske så fin syns jeg. Denne utgaven med orange visere til kronografen er ganske uvanlig.

mvh
Jarl
www.classicheuers.blogspot.com

Veldig bra!

Jeg liker også slike prosjekter, men jeg gjør det ikke selv, jeg skaffer kun klokka. :)

7730 eller 7733 i denne?

Akkurat nå, har jeg en Seamaster 176.007 som får samme behandling. Skal prøve å få illustrert prosessen slik du gjorde, med før og etter bilder.

Flott gjort og godt eksempel på samlerens viktige bidrag i å bevare gamle gjenstander - uten dette ville mye havnet i bøtta :) kul klokke!

Valjoux 7733

Veldig bra!

Jeg liker også slike prosjekter, men jeg gjør det ikke selv, jeg skaffer kun klokka. :)

7730 eller 7733 i denne?

Akkurat nå, har jeg en Seamaster 176.007 som får samme behandling. Skal prøve å få illustrert prosessen slik du gjorde, med før og etter bilder.

I denne er det et Valjoux 7733 verk. Det fungerer ok, men skal få en skikkelig service snart. To register Camaro kom med Valjoux 92, 7730, 7733 eller 7734. Tre register Camaro kom med Valjoux 72, og senere 7736.

Mvh
Jarl

Inspirerende for å si det mildt :)

Hvordan er deletilgangen til denne klokken generelt og hvor kjøper du deler?

2J

Inspirerende for å si det mildt :)

Hvordan er deletilgangen til denne klokken generelt og hvor kjøper du deler?

2J

Hei, svaret på det spørsmålet er veldig todelt. Når det gjelder urverket, Valjoux 7733, så er deler ikke noe problem. De finnes i bøtter og spann da dette er er vanlig urverk brukt av de fleste urmerker over flere tiår.

Værre er det med mer spesielle deler for Heuer. Visere, krone og kronograf knappene. Glasset er kurant å få ta i hvis du vet hvor og hvilken type det er.

Deler finner jeg på Ebay, www.chronotrader.com, hos diverse klokkedel-forhandlere i USA og England pluss gjennom Heuer-samlere jeg har blitt kjent med world wide.

Moro er det i hvert fall :)