Nytt lommeur

Medlem
23. mai 2013
Sted
Norge
Skal gifte meg om kort tid og fant ut at det kunne være stilig med et lommeur i vesten innenfor jakka. Med sånn passe dårlig tid igjen til egne forberedelser måtte det handles raskt. Urmakeren selv var ikke på jobb, så det var lite selgeren kunne fortelle meg om uret. Noen som vet noe om hvor disse produseres og hva slags urverk som sitter i de? Det er et Modema watch co ur mekanisk sådann med opptrekk. Kostet ikke mer enn drøye 2 lapper, men synes å gå ganske så nøyaktig.

Hadde satt pris på om noen visste noe! Google gav meg ingen gode svar, men tar forbehold om 'brukerfeil';)
image_zps2c95ed37.jpg

image_zpscedb60fc.jpg

Gratulerer med ett flott lommeur, og lykke til på den store dagen:)

Redigert:
Jo, takk for det. Nå har jeg vel hatt uret i 12 timer, og vi snakker maks 1 sekund for fort. Artig sak. Tikker og går! Uret har jevnt og fint opptrekk, veldig presis gange på innstilling av viserne, men har ikke hack, uten at det betyr noe for meg her.

Redigert:
Gratulerer med flott lommeur. Jeg er stor tilhenger at at man faktisk skal ta lommeuret i bruk igjen, og kommer til å investere mye tid samt penger i denne type ur :)

@Greg; ja, det kan jeg forstå. Det er noe ekstra stilfullt med et lommeur. Sjekket det nå nettopp, og det tikker fortsatt. - og så vidt jeg kan se så har det kanskje gått et minutt for fort på omlag to døgn. Må sjekke dette skikkelig en gang.

Vet du forresten noe om Modema watch co? Skal visstnok vêr L50A modellen jeg har uten at jeg vet noe mer om det.

Redigert av en moderator:
Gratulerer med flott ur, ikke ofte det unboxes lommeur her på forumet. Likte at skiven er plassert slik som den er, sånn at man bare kan åpne den som en bok for å lese av tiden :)

Skulle ikke forundre meg om dette ikke er et merke, i ordets rette forstand, og at det i beste fall sitter et kinesisk ETA verk i den. Det betyr lite når det skal bli et minne for livet. Meld deg på urmakerkurs om to helger og jeg er rimelig sikker på at dette er et verk du kan bruke å skru på :) Altså mer eller mindre identisk med et eta 6497. EDIT: ser på skiven og dens layout at dette er et verk som i hvert fall er basert på ETA 6498 - ser det på hvor sekunddialen er i forhold til krone. Blir litt forvirret av og til når man ser på et lommeur, da er jo kronen klokken tolv, men når samme verk benyttes i et armbåndsur så er jo krone klokken tre. Samme deler men et litt forskjellig layout på de to verkene jeg nevner.

Redigert:
Gratulerer, og til lykke! :)

Gratulerer med flott lommeur. Jeg er stor tilhenger at at man faktisk skal ta lommeuret i bruk igjen, og kommer til å investere mye tid samt penger i denne type ur :)

Det minner meg på at jeg fikk en overraskelse for litt siden, en kollega av meg hadde (nær sagt, som vanlig) glemt mobilen, hadde ikke med seg PC siden vi var på seminar, og hadde heller ikke sin vanlige Citizen på armen. Med andre ord var han for anledningen heller tidløs. "Hvordan nådde du toget?", spurte jeg. "Ikke noe problem, jeg har gått over til dette" svarte han, og dro opp et lommeur på lenke fra jeanslommen :D

Takker for støtten her;)

Spørs nok om du har rett vedrørende opphav og verk. Sikkert Kina- produksjon!

Åpnet like godt baklokket først som sist. Ingen merkinger i det hele tatt, så det stemmer vel sikkert at det er et billigverk. De har ikke kosta på seg "Made in china" en gang:)
image_zps11c21849.jpg

Åpnet like godt baklokket først som sist. Ingen merkinger i det hele tatt, så det stemmer vel sikkert at det er et billigverk. De har ikke kosta på seg "Made in china" en gang:)
image_zps11c21849.jpg

Det ser ut til at det er valgt et "novodiac" -aktig støtsikring, hadde det vært en ny eta ville du nok hatt en incabloc.

Du kan se OM du ser noen tekst nederst ved balansen. Du må nok ha en lupe. Det pleier å stå "noe" i området klokken 7 ca hvis du ser på balansen som en urkskive og tar utgangspunkt i det bildet du har tatt, at øverst er klokken 12. Det vil i så tilfelle stå under balansen på en måte i selve verksplaten. Et fint verk :) Du ville ikke sett made in xxx uansett tipper jeg da

Takker til alle og til deg greg. Du er guru! Jeg skal åpne det igjen i ledig tid og titte med mikroskop for å se om jeg finner noe som kan si noe om opphavet, men det er forsåvidt ikke så fryktelig nøye. Det går overraskende bra og ser stilig ut. Blir sikkert brukt under 10 ganger i året framover.