Nytt medlem i samlingen

Medlem
11. april 2008
Sted
Vestfold
Her er min Certina Argonaut chronograf ref. 8401 501. det siste medlemet i chronograph-familien min.

argonaut10.jpg

Argonaut chronographen ble produsert mellom 1968 og 1972 i et relativt lite antall og er ganske uvanlige i dag. Verket er et nydelig Valjoux 236 som er en variant av Valjoux 23 med noe høyere tempo, 21 600 bph i stedet for 18 000 bph.

argonaut2.jpg

argonaut1.jpg

argonaut7.jpg

argonaut4.jpg

Eldre Certinaer er supre klokker. Kvalitet og finish er helt topp.

argonaut6.jpg

Nå fortsetter jakten etter en av Certinas fantastiske dykker ur fra 60-70 tallet. Som denne her:

1238420404_d3b9d9bca6_o.jpg

DS-2 Super PH 600M :D

Certina på 60/70-tallet var meget bra saker.

God Jul!

Jarl
http://www.classicheuer.blogspot.com :)

Virkelig et flott eksamplar du har der!

Enig i at gamle Certina lagde både gode og fine klokker ja. Akkurat kvaliteten kan jeg vel ikke gå god for etter bare et døgn, men mitt nye funn - som faktisk er en DS-2, skjønt ikke en Super PH 600M, men en certidate 200m - ser ut til å holde tiden godt, og fungere bra,selv om den helt klart har fått litt juling. Med tanke på skadene på glasset, er det imponerende at kasssen ellers er i så god stand.

Det har også et in-house-verk (25-651), noe jeg synes er litt artig, da Certina som klokkeprodusent vel knapt eksisterer lenger, bortsett fra som et varemerke i Swatch-gruppen. De lagger i hvert fall ikke egne urverk. :D