Nytt prosjekt!

Medlem
1. feb. 2008
Sted
Oslo
Denne skadeskutte juvelen kom i mitt eie i dag. Den har brukket hovedfjær, nye visere med avskallet lakk og lenken er to-tre ledd for kort. Utover det har vi å gjøre med en vaskeekte Pre-moon vel å merke med 861 verk. Jeg gleder meg skikkelig til å utforske omfanget av skadene i morgen!
Veldig deilig å ha en god gammel Speedy i hus :)

b8cb5a15cf62d69e765e4985f533a66f_zps847cc039.jpg

Dette blir spennende. Basert på det jeg kan se på bildene, og det lille du kommer med av opplysninger, vil jeg anta at den forlot Omega-fabrikken omtrent samtidig som min. :)

speed3_zps2490b16b.jpg

Hva skjer med Mark II'en nå da? Skal du selge den? Isåfall setter jeg navnet mitt høyt oppe på listen av interessenter. :D

Tok verket fra hverandre i dag. Hovedfjær hadde ingen mothake, en fjær i kronografen var knekt tvers av og timehjulet til kronografen hadde knekt aksel. Utover dette var det mye skitt men tilsynelatende urørte skruer! Enten har denne vært hos en superurmaker ellers er den aldri skikkelig servet...! Egentlig tror jeg det første, eller at skruer kan ha vært skiftet på et tidspunkt.
Nå er alt rent og pent i alle fall, og ny fjær er montert. Slapp av, det kommer bilder, jeg rakk bare ikke å konvertere fra RAW i dag...
Klokken har serienummer 3100 og noe, som daterer den til 1970, som stemmer med selgers utsagn. Han kjøpte den i Zürich samme år.

Verket er pent og virkelig tillitsvekkende robust! Det er først gang jeg skrur på 861, og sammenliknet med 7750 er det vesentlig "stødigere" eller mer stabilt med tykkere plater og mer gods! Ikke så rart, uten dato og uten automatikk. Det har sine fordeler :)

TBC

For en gladsak! Det er bare å finne fram popcornet skjønner jeg!
841593_700b.jpg

Redigert:
Bilder som lovet...

31003272-01_zps32532f01.jpg

31003272-02_zps288ef626.jpg

31003272-04_zpsa7a32bb5.jpg

31003272-05_zpsc33b50ad.jpg

31003272-06_zps7549d38e.jpg

31003272-07_zps259b7d1f.jpg

Det kommer mer, men det tar litt tid å skaffe deler når man ikke er Omegaverksted...

TBC

Kjempekjekt å følge @Arcticboy, gleder meg til resten av bildene. :D

Denne tråden hører forresten kanskje best hjemme i urmakeri og DIY forumet? Ikke at det betyr så mye, men... :)

Redigert av en moderator:
Flott initiativ! Herlig at du deler med oss alle og vi venter like utålmodige som livets glade gutter gjør utenfor polet før åpningstid....

Det går fremover!

Jeg fikk en fjær og kronografhjulet i posten, og dermed kunne jeg fortsette jobben med å sette sammen verket:

31003272-08_zps8e82b302.jpg

31003272-09_zps900ca3e4.jpg

31003272-10_zpsd7b8a057.jpg

31003272-11_zps22305b0b.jpg

31003272-13_zps904ddd76.jpg

31003272-14_zps7ca391e6.jpg

Nå er jeg tett ved å kunne montere visere! Jeg trenger råd til dette! Skal jeg beholde de nye viserne som de er, eller skal jeg gjøre noe for å få dem mørkere? Jeg kunne skaffe noen gamle visere også... Si din mening!

Jeg fikk en fjær og kronografhjulet i posten, og dermed kunne jeg fortsette jobben med å sette sammen verket:

Wall of images

Nå er jeg tett ved å kunne montere visere! Jeg trenger råd til dette! Skal jeg beholde de nye viserne som de er, eller skal jeg gjøre noe for å få dem mørkere? Jeg kunne skaffe noen gamle visere også... Si din mening!

Vet ikke prisen på å få tak i gamle visere med "riktig" patina, men det er nok det jeg hadde satset på hadde jeg vært deg.

Alt er bedre en de som sitter på nå. Blir litt som en klassisk amerikaner (bil) med Xenon lykter og LED i grillen; litt krasj!

Lykke til videre. Dette kan og blir virkelig bra!

Suksess!

Dette gikk fint! Klokken er ferdig og sitter på armen. Jeg er imponert over urverket som er logisk og godt konstruert.

null_zps1af18c29.jpg

Jeg har bestemt meg for å beholde de nye viserne inntil videre. Denne klokken har hatt kun en eier før meg og han bestemte at de skulle byttes ut. Han har også byttet bezel på et tidspunkt. Dette er å anse som en del av denne klokkens utvikling. Den fungerer helt perfekt mekanisk og er en super daily beater. Dette er min Speedy nå :)

Nå står min MKII for tur, men det er en annen historie.

Kjempegøy!

Nå som denne er klar på armen får du gjøre samme operasjon med Mk2'en... før du selger den videre til meg! ;)

Flott resultat! Denne tråden hadde gått meg hus forbi men etter å ha sett det ferdige resultatet live tidligere i dag måtte jeg jo innom og bivåne prosessen.

På "betrakteravstand" synes jeg ikke at de nye viserne skilte seg spesielt ut, som du sa er det jo bare å la dem være på så får de sin egen patina med årene :)

Redigert: