Nytt ur inn i boksen - budsjett ca 50 000 - tips?

Medlem
27. aug. 2013
Sted
Lillestrøm
Hei!

Er på utkikk etter et ur nr 2 til klokkeboksen.

Har tidligere hatt flere Breitlinger, er fornøyd med merket og flere av modellene. I løpet av den siste tiden har jeg sett på mye forskjellig, og er usikker på hva jeg skal velge i neste runde. Tar gjerne i mot tips, forslag og meninger om hva som kan være smart å kjøpe.

Informasjon som kan være greit å bemerke seg er at håndleddene mine ikke er de største, så jeg ønsker ikke et ur som er noe særlig større enn 44 mm. Kjøper helst pent / lite brukt, så budsjettet er etter bruktverdi. Ønsker heller ikke å gå inn i noe stort tapsprosjekt :)

Takk for hjelp og bidrag!

Hei!

Er på utkikk etter et ur nr 2 til klokkeboksen.

Har tidligere hatt flere Breitlinger, er fornøyd med merket og flere av modellene. I løpet av den siste tiden har jeg sett på mye forskjellig, og er usikker på hva jeg skal velge i neste runde. Tar gjerne i mot tips, forslag og meninger om hva som kan være smart å kjøpe.

Informasjon som kan være greit å bemerke seg er at håndleddene mine ikke er de største, så jeg ønsker ikke et ur som er noe særlig større enn 44 mm. Kjøper helst pent / lite brukt, så budsjettet er etter bruktverdi. Ønsker heller ikke å gå inn i noe stort tapsprosjekt :)

Takk for hjelp og bidrag!

Om du liker Breitling godt, så kan kanskje Panerai være et alternativ? Størrelsene er ca like og klokkene er jo meget pene :)

50k brukt? Da er jo de fleste vanlige Rolex-modellene innenfor. Noe Zenith, JLC også.

En GMT Master Pepsi bør jo være godt innenfor :)

Vanskelig å si noe særlig egentlig når du ikke opplyser særlige preferanser.

Det blir jo det vanlige svaret her: Rolex Explorer I 39mm. Den dekker alle behov både for klokke og også på generell basis. Så allsidig er den.

Dette må jo nesten din egen smak og dine egne preferanser avgjøre.

Du skriver at du vil unngå "tapsprosjekter", men siden du ønsker å kjøpe brukt, så er jo allerede den største "dippen" blitt tatt av tidligere eier(e).
Det sikreste rent økonomisk, hvis dette er et viktig parameter for deg, er å gå for de aller mest populære stålmodeller av Rolex, Omega eller Panerai. Styr unna de mer "odde" utgaver, som ikke er 100% typisk for den produsent som du har sett deg ut. Styr også unna de ur-merker som kun "kjennere" vet hva er, kjøp heller da et status-ur for "massene", her får du mest sannsynlig igjen pengene dine.

ELLER, .......
....for 50.000.- har du veldig mye å velge mellom. Kjøp deg et ur som DU liker og som DU i kjøpsøyeblikket er 100% overbevist om at er den evige "keeper" og som gjør DEG glad vær gang DU kikker på DITT ur!

Husk at det rimeligste uret du kan eie, er det som du aldri selger!

Vi er alle subjektivt objektive.
Det er umulig for meg å snakke om hva andre bør, kan, må eller vil kjøpe.

Men, det jeg kan si er hva Jeg ville kjøpt hvis jeg hadde hatt 50K til rådighet.
Jeg har en drøm om å kjøpe et Ulysse Nardin ur, og nå svirrer jo ryktene om at vi får en norsk AD også.

F.eks på Chrono24 så ligger det et flott Maxi Marine Chronograph til 40K+mva :cool:

Da hadde jeg fått et fantastisk kvalitetsur som sannsynligvis få om ingen, andre har.

Happy hunting !

Nå er kanskje den rette tiden til et godt brukt kjøp. Etter Basel er det sikkert noen som skal ha seg hvitgull pepsi e.l. og må realisere midler ved salg. Følg med på ks her på sonen og meld deg inn i noen utenlandske klokkeforum som wus, trf o.l. og følg med på til salgs der også.

Når det gjelder klokkemerke så er jeg fan av Grand Seiko, de er bare så utrolig vakre, men meget vanskelige å fotografere, så de må nesten oppleves.

Tusen takk for alle innspill! Skal holde øynene åpne og følge med her på forumet :) Planlegger å gå for en keeper, det jeg er på jakt etter denner gang.

Noen som har erfaring med Rolex GMT Master ii (vanlig eller BLNR, helst sistnevnte), vanlig sub, eller Zenith El Primero Striking 10th?

Noen som har erfaring med Rolex GMT Master ii (vanlig eller BLNR, helst sistnevnte), vanlig sub, eller Zenith El Primero Striking 10th?

Jeg har, som mange andre her, erfaring med de to førstnevnte. Flotte, robuste klokker som går til det meste.
Noen her er ikke komfortable med polerte midtledd, som du finner på gmt, men imho er det bare flott. Smak og behag.

Striking 10th er en litt annen klokke, men du verden, den er flott.

Spm er vel strengt tatt om du ønsker en chrono eller ei. Hvis ja, kjøp Zenithen. Hvis ikke går du for en Rolex. Uansett vil du ikke tape stort på en handel av alternativene du har foreslått.

Lykke til med jakten :)

Tusen takk for alle innspill! Skal holde øynene åpne og følge med her på forumet :) Planlegger å gå for en keeper, det jeg er på jakt etter denner gang.

Siden du er opptatt av at også verdien skal være en "keeper", så er nok alle disse urene ganske sikre kort. Min første Gmt ble kjøpt ny for kr 10' og solgt for kr 37' 25 år senere. Har også hatt noen sub's som har gått inn og ut til samme pris.
Har nå en BLNR kjøpt ny i år, tror vel ikke denne vil vise samme utvikling på pris som den første Gmt'n, men den er uansett en glede å eie:eek: