Nytt ur med Historie

U

Uregistrert bruker 2159

Guest
Jeg har i en lengre periode prøvd å planlegge et nytt kjøp til min bursdag.

Planen var å kjøpe en Maurice Lacroix pontos S. Etterhvert slo jeg fra meg tanken om denne siden den ble litt for massiv. Etterhvert funderte jeg på Omega PO og Panerai 112. Valget falt på en Panerai.

For noen uker siden prøvde jeg en Omega speed Speedmaster 3570.50. Da følte jeg at det var den perfekte klokken for meg. Jeg fått lånt en Omega speedmaster av en bekjent og gått med den i noen dager.

En ting jeg glemmer hele tiden er å trekke den opp og jeg savner dato.

Jeg har tenkt litt på å kjøpe en Omega speedmaster med automatisk opptrekk og dato men føler kanskje at det blir litt feil. Jeg har egentlig lyst på en klokke med historie og en klokke som er så lik som mulig siden den kom ut på markedet.

Jeg har tenkt litt på hva en klokke burde ha i forhold til mine kriterier:
- Historie
- Dato
- Automatisk opptrekk
- Gjerne noe rundt 42mm (ikke større enn 44mm).
- Ikke altfor massiv i tykkelsen.
- Må komme orginalt med stållenke men må se bra ut på skinn/nato rem.
- Gjerne noe samme som prisklasse som Speedy, men kan strekke meg litt selvfølgelig.

Har dere noen tips om hvilket ur som ville ha vært midt i blinken for meg?

Jeg har tenkt litt på hva en klokke burde ha i forhold til mine kriterier:
- Historie
- Dato
- Automatisk opptrekk
- Gjerne noe rundt 42mm (ikke større enn 44mm).
- Ikke altfor massiv i tykkelsen.
- Må komme orginalt med stållenke men må se bra ut på skinn/nato rem.
- Gjerne noe samme som prisklasse som Speedy, men kan strekke meg litt selvfølgelig.
Hvis jeg forstår kriteriene dine riktig, og du med historie mener "modellen har eksistert lenge", så oppfyller Rolex Submariner absolutt alle kriteriene dine. Det er verdens største klisjé-anbefaling her på TS, men det er ikke til å komme bort fra at den:
- har 60 års historie
- er automatisk
- kommer med dato (16610/116610)
- har den absolutt perfekte størrelsen for et herrearmbåndsur (~40mm)
- ikke er veldig tykk
- kommer kun på lenke, men kler Nato utmerket (skinn også!)
- den er noe dyrere enn Speedy, men ikke sååå mye (sammenlign ny Speedy/brukt Sub, så går det bra!)

Hvis jeg forstår kriteriene dine riktig, og du med historie mener "modellen har eksistert lenge", så oppfyller Rolex Submariner absolutt alle kriteriene dine. Det er verdens største klisjé-anbefaling her på TS, men det er ikke til å komme bort fra at den:
- har 60 års historie
- er automatisk
- kommer med dato (16610/116610)
- har den absolutt perfekte størrelsen for et herrearmbåndsur (~40mm)
- ikke er veldig tykk
- kommer kun på lenke, men kler Nato utmerket (skinn også!)
- den er noe dyrere enn Speedy, men ikke sååå mye (sammenlign ny Speedy/brukt Sub, så går det bra!)

Jeg visste at dette alternativet skulle dukke opp, men jeg har ikke lyst på Rolex. Jeg vet ikke hvorfor men jeg liker bare ikke Rolex.

Jeg visste at dette alternativet skulle dukke opp, men jeg har ikke lyst på Rolex. Jeg vet ikke hvorfor men jeg liker bare ikke Rolex.
Det er en fair sak. Verdt å nevne er det imidlertid at de fleste (jada, også jeg) er gjennom en anti-Rolex-periode, før de plutselig blir frelst. Hopalong sa en gang:
Jeg har et ambivalent forhold til Rolex. Rolex har laget noen av bransjens mest vulgære ur, de bæres av noen av verdens mest usympatiske mennesker, og de er latterlig overpriset.
Nå har han en av TS' største Rolexsamlinger.....:)

I samme klasse som Submariner finner en jo også Omega Seamaster Planet Ocean, som deler mange av de samme kriteriene som Sub, men ikke har like lang historie. Den er imidlertid basert på, og har mange av de samme karaktertrekkene som gamle Seamastere. I barnehagen over kjølen driver de faktisk og småkjekler om den slags om dagene.

Hva med en slik
CA614AA0-orig.jpg

Seamaster 300 ceramic
Utrolig nydelig IMO

Hvis Rolex er uaktuelt, ville jeg sett på en brukt OMEGA Seamaster 2254, eller den nye utgaven, som Timekeepr linker til - begge er flotte ur. 2254 har jeg hatt og anbefaler den, tidløs klasiker IMHO!

632417d1329829399-seeking-metal-watch-suggestions-wear-shower-2254_small.jpg

Et alternativ kan selvsagt være Omega Speedmaster Braad Arrow - som jeg også har (den med lys skive):

broad1.jpg

111-1.jpg

eller
1-2.jpg

Det er vel også laget en jubileums-Speedy med co-axial automat og dato (ikke cal 9300), som går for knappe 5000USD brukt. Kanskje den kunne vært noe?

Ellers er Zenith med el Primero-urverk er meget godt tips også :)

Lykke til.

Beklager at jeg ikke har svart på denne tråden tidligere. Har ikke hatt PC de siste dagene utenom den på jobben. Har selvfølgelig vært innom forumet og smuglest på både mobilen og jobbpcen men har ikke tatt meg tid til å svare.

Tusen takk for mange gode svar.

Av de klokkene som har blitt foreslått heller jeg mot Speedmaster Broad Arrow.

Men en annen ting jeg har lagt merke til er at den med manuelt opptrekk har begynt å vokse på meg. Jeg gleder meg på en måte til hver morgen og sette av et minutt og trekke den opp :). Har også begynt å vende meg til å ikke se på klokken når jeg trenger dato. Nå står det mellom Professional og Broad Arrow.

Jeg har lest litt på diverse forum og mange mener at man bør holde seg unna urverket som er i Broad Arrow. Hva mener dere? Bør jeg velge Professional eller Broad Arrow?

Beklager at jeg ikke har svart på denne tråden tidligere. Har ikke hatt PC de siste dagene utenom den på jobben. Har selvfølgelig vært innom forumet og smuglest på både mobilen og jobbpcen men har ikke tatt meg tid til å svare.

Tusen takk for mange gode svar.

Av de klokkene som har blitt foreslått heller jeg mot Speedmaster Broad Arrow.

Men en annen ting jeg har lagt merke til er at den med manuelt opptrekk har begynt å vokse på meg. Jeg gleder meg på en måte til hver morgen og sette av et minutt og trekke den opp :). Har også begynt å vende meg til å ikke se på klokken når jeg trenger dato. Nå står det mellom Professional og Broad Arrow.

Jeg har lest litt på diverse forum og mange mener at man bør holde seg unna urverket som er i Broad Arrow. Hva mener dere? Bør jeg velge Professional eller Broad Arrow?

Speedy Pro 10 av 10 ganger for min del, liker broad arrow også for all del.

Ingen samling er komplett uten en speedy pro. Det blir min neste klokke når mitt selvpåførte kjøpeforbud blir opphevet. Var det 2014 vi ble enig om Adam?

Jeg vet ikke om du har flere klokker, eller om dette skal være hverdagsklokken din?

Hvis du er på utkikk etter en hverdagsklokke ville jeg gått for en ny (eller nesten ny) norskkjøpt 3750. Da har du alt av garantier i orden og slipper (i utgangspunktet) alt av utgifter til reparasjon/service i 5 år.

Hvis du skal ha en klokke som skal inn i sirkulasjon, og ikke trenger å brukes hver dag ville jeg nok gått for en pre-moon.

Heller mer mot Speedy Pro selv.

Bør jeg velge denne modellen
Kaplans Auktioner

eller 3570.50?