Observasjoner fra en fremmed

aek

Medlem
23. des. 2013
Sted
Akershus
Jeg er nylig innlagt på asylet her, og tenkte at andre pasienter kanskje kan ha nytte av noen enkle observasjoner fra en som ikke er blitt husblind riktig ennå. Behandling er heller ikke påbegynt foreløpig, siden jeg ikke har kjøpt sveitsisk medikasjon så langt. Her er mine foreløpige horoantropologiske funn:

* Erfarne asylanter flest har et stammespråk som i stor grad består av 2, 3 og 4-bokstavers forkortelser fra engelsk. Noen av dem er forklart i asylets regelverk, så begrep som FS og FSOT er det ikke så vanskelig å forstå for fremmede, men jeg slet mer med uttrykk som OHPF, som ikke er forklart noe sted som jeg har sett. (Jeg mistenker det betyr «OnHoldPendingFunds». Så vidt jeg kan forstå kan det oversettes litt fritt med «jeg er blakk men gi meg litt tid så skal jeg se om jeg kan skaffe noen tusen ved å selge en annen klokke». JEBMGMLTSSJSOJKSNTVÅSEAK ville vært upraktisk, derfor brukes i stedet den engelske varianten). Den finnes mange slike forkortelser, og alle synes å kunne dem, og anta at alle nye kan dem også, men det gjør vi jo ikke alltid!
* Alle elsker dykkerur, men få er dykkere
* Alle skal ha et flyverur (en «flieger»), men få har flysertifikat
* Alle er veldig interesserte i hunder, i hvert fall snakkes det stadig om dressur. (Men her er det mulig jeg misforstår).

For å være litt alvorlig; den generelle omgangsformen opplever jeg som mye mer vennlig enn man ofte ser i andre fora. Veldig sympatisk! Oppstøt forekommer, men da er det som regel uerfarne lurkere som ikke er blitt husvarme ennå.

haha, aldri tenkt på dressur før! Veldig morsomt!

Jeg begynte for lenge siden på en "klokkenes ABC", men den gikk i glemmeboken dessverre, men som du sier er de fleste uttrykkene lånt fra utenlandske fora, så et kjapt googlesøk gir deg ofte svar på hva det betyr. Hvis ikke får du bare spørre i denne tråden.

Velkommen "hjem"!

Veldig flott med slike skråblikk.
Takk for at du deler, og velkommen inn i varmen.

Som en digresjon; ohpf handler som regel ikke om skrapet konto, men noen ganger tar overføringer tid:)

Herlig med observasjoner fra en fremmed :)

Tro meg, hvis du ikke snur i døra nå mens du ennå har sjansen..., så tar det ikke lang tid før du er på kjøret med korttidsvirkende sveitsisk og tysk, og kanskje til og med japansk, medisinering... :cool:

Som Entropy er inne på er ikke OHPF noe som betyr at kjøper skal skrape sammen kronasjer (vanligvis), men man endrer til fra FS til dette når klokken er lovet bort - Enten man skal ta handelen F2F (;)) eller pengene overføres elektronisk.

Det er en STOR fordel at folk her er veldig flinke til å endre trådtittel kjapt, for ingenting er mer irriterende enn å finne drømmeklokken, sende PM og få til svar at den er solgt allerede. Flere internasjonale fora er helt elendige på dete, og på timezone har jeg så langt en 0% suksessrate. Folk der gidder rett og slett sjelden eller aldri (virker det som) å endre annonser når de uansett er fornøyde med salget. Man skulle jo tro det var plagsomt å få PMer stadig vekk om klokker som er solgt, men tydeligvis ikke.

Hei,

Jeg er ikke den mest aktive på TS, men et hyggelig ur-diskusjons-forum er det utvilsomt.
Norges svar på TimeZone blir det vel på godt norsk...

De fleste har diverse tanker og funderinger i begynnelsen...men etter hvert ender det opp met et mekanisk ur av noe slag.
Din beste medikasjon kan skaffes svært enkelt - enten over dette avanserte elektroniske sammenkoblende nettverket (ofte kalt "Internet"), eller direkte i en butikk nær deg. Medisinen virker beklaglig nok kun midlertidig :)

Welcome and all the best ;)

BT

Som Entropy er inne på er ikke OHPF noe som betyr at kjøper skal skrape sammen kronasjer (vanligvis), men man endrer til fra FS til dette når klokken er lovet bort - Enten man skal ta handelen F2F (;)) eller pengene overføres elektronisk.

Det er en STOR fordel at folk her er veldig flinke til å endre trådtittel kjapt, for ingenting er mer irriterende enn å finne drømmeklokken, sende PM og få til svar at den er solgt allerede. Flere internasjonale fora er helt elendige på dete, og på timezone har jeg så langt en 0% suksessrate. Folk der gidder rett og slett sjelden eller aldri (virker det som) å endre annonser når de uansett er fornøyde med salget. Man skulle jo tro det var plagsomt å få PMer stadig vekk om klokker som er solgt, men tydeligvis ikke.

Det er enda mer irriterende at folk sletter salgsannonsene sine etter salg,. slik at andre som ikke vet hva en klokke er verd kan bruke de som basis.

Bra observert, @aek

Som Mathfjeld sier, så har han en gang startet på en slags klokkeverdenens ABC. Den tråden, som forøvrig ligger i lukket forum, har blitt forsøkt gjenopplivet et par ganger og det kan vel hende at det hele resulterer i en offentliggjøring. Men innen den tid har du nok lært deg de fleste forkortelsene. Er det et uttrykk du lurer på er det bare å spørre. Svar får du i bøtter og spann.

Hva tror du forresten at PCL betyr? Den satt så langt inne hos meg at jeg til slutt måtte spørre de store gutta på hjørnet:D

Redigert av en moderator:
Når det første du gjør når du ser på en klokke er å snu den rundt for å se på verket, du speider etter bilskilt i håp om å finne en klokkereferanse alla 16610 eller 15300, bråstopper når km-standen "tilfeldigvis" er på et klokkereferansenummer (eksempelvis som nettopp nevnt), kjenner til referansen til brukernavnet mitt, vet om alle klokker til 15´+ på finn.no, etc...

Ja, da er TS godt å ha, en møteplass for oss som ikke fatter hvorfor de andre ikke er som oss!

Velkommen:)

Bra observert, @aek

Som Mathfjeld sier, så har han en gang startet på en slags klokkeverdenens ABC. Den tråden, som forøvrig ligger i lukket forum, har blitt forsøkt gjenopplivet et par ganger og det kan vel hende at det hele resulterer i en offentliggjøring. Men innen den tid har du nok lært deg de fleste forkortelsene. Er det et uttrykk du lurer på er det bare å spørre. Svar får du i bøtter og spann.

Hva tror du forresten at PCL betyr? Den satt så langt inne hos meg at jeg til slutt måtte spørre de store gutta på hjørnet:D

Haha! Husker jeg måtte spørre hva WIS betydde, satt langt inne. Forresten, hva betyr egentlig PCL?

Haha! Husker jeg måtte spørre hva WIS betydde, satt langt inne. Forresten, hva betyr egentlig PCL?

@Lynvingen

Nei, jeg vet'a fankern hva det betyr, jeg :p

Polished Center Links som på en YM (Rolex Yachtmaster @aek). Altså polerte midtledd på en Rolexlenke.

Det finnes et slags "brorskap" for de som har børstet sine polerte midtledd. Brushed PCL Club på rolexforums. Tro det eller ei.

Det er enda mer irriterende at folk sletter salgsannonsene sine etter salg,. slik at andre som ikke vet hva en klokke er verd kan bruke de som basis.
Der er jeg nok uenig. Feilinfomasjon - særlig hvis den gir deg falske forhåpninger eller innebærer ekstraarbeid - vil alltid være mer irriterende enn manglende informasjon, som bare ikke er til stede.

@Lynvingen

Nei, jeg vet'a fankern hva det betyr, jeg :p

Polished Center Links som på en YM (Rolex Yachtmaster @aek). Altså polerte midtledd på en Rolexlenke.

Det finnes et slags "brorskap" for de som har børstet sine polerte midtledd. Brushed PCL Club på rolexforums. Tro det eller ei.

WIS tok en stund for meg også ja, @Lynvingen... Men det var da i hvert fall googlebart, i motsetning til PCL. Jeg leste @Minutemans innlegg før jeg la meg i går, og tenkte at hjernen min kunne få analysere problemstillingen i natt, i stedet for de teite drømmene den pleier å velte ut av seg. Og ganske riktig, da jeg våknet i morges var det med en klar forestilling om at PCL måtte bety «pending closer look», siden jeg ofte tenker at den dagen jeg slår til på en FS (heh!) må jeg se og prøve dyret først, kan'ke kjøpe usett, og da kan en PCL være god å ha. Tenkte jeg.

Men slik skulle det altså vise seg å ikke være. Facts stranger than fiction; polished center link-brorskapet naturligvis! Her er muligens en OMFG på sin plass...

Takk for YM-forklaring, @Minuteman, den hadde jeg neppe klart. Men utfra den samme logikken, er da min kones Seamaster en SM, enda vi ikke driver med slikt?

Som Mathfjeld sier, så har han en gang startet på en slags klokkeverdenens ABC. Den tråden, som forøvrig ligger i lukket forum, har blitt forsøkt gjenopplivet et par ganger og det kan vel hende at det hele resulterer i en offentliggjøring.

Men hva driver dere med inni der, egentlig? Som ikke tåler offentlighetens lys? Bortsett fra å lage ABC-er det ikke blir noe av mener jeg?

Men hva driver dere med inni der, egentlig? Som ikke tåler offentlighetens lys? Bortsett fra å lage ABC-er det ikke blir noe av mener jeg?

@aek

Jeg kjenner bare til begrepet SMP = Seamaster Professional. Jeg har hukommelse som en gullfisk, så det er mulig at SM også brukes. Tror muligens SM er forbeholdt Speedmaster, eller Speedy som mange kaller den.

Tja, hva driver vi med i Salon Privé? Ikke noe skummelt eller Top Secret. Bare litt mer personlige. Flere har blitt godt kjente med hverandre og et lunsj- eller ettermiddags-gtg kan arrangeres i en fart. Uten at vi behøver å gå veien om PM angående tid/sted. Blant annet.

Du får poste som pokker slik at du når 100 poster ;)