Og der stoppet klokken....!

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
Min everyday beater har stoppet. Klokken er en Certina DS First Automatic.

002.jpg

Først oppdaget jeg at klokken var flere timer feil, stilte den og kjente at gangen på kronen var mer ruglete enn vanlig, etter et par timer var den allerede 15 min feil. Så gikk den rett noen timer før den plutselig stoppet. Klokken får vel ganske røff bruk, men av det som nok er mindre bra er et par fall i gulvet.
Det jeg sitter og lurer på er om jeg må revurdere bruken av automatic i en beater, eller om det er klokken som er for kjip. Det er jo en low budget klokke, men jeg trodde DS var et ganske solid system.Ville en Sinn 556 tålt mer? Ville en Rolex Explorer tålt mer? Eller er det prisen man må betale for gleden av finmekanikk på armen? Jeg kommer selvsagt til å få den reparert, men lurer jo på om man må tilbake til G-shock for å ta klokken for gitt...?

Redigert:
Det er vel et 2824-verk i den? I så fall noe av det som tåler mest.. Men å miste den i bakken er vel noe selv en Quartz ville merke. Min beater får ikke nevneverdig beating for å si det sånn. Kanskje du må ha en G-shock til de skikkelig møkkajobbene? Høyst sannsynligvis er det ikke store ødeleggelser inne i DSen din. Lykke til.

Den tåler det meste

Hei
Har samme klokken som deg som min daglige beater. Det er vel egentlig den eneste klokken jeg bruker. Har brukt den sammenhengede hver dag i snart et år.

Den er aldri av armen min hverken om natta eller i dusjen.
Jobber til daglig som linje. Og kabelmontør. Hvor den blir utsatt for alt fra trykkluftborr til spengninger. Hammer, slegge og spett og utrolig sterke magnetiske felt. Med resultat att den ser brukt ut og har mye sjarm.

Den har alldri sviktet meg. Går sine faste sekunder for fort i døgnet Så jeg stiller den 5-10 minutter tilbake annenhver måned likt med att jeg flytter dato fra 30 og rett til 1 :)

Så det kan være att du har vært uheldig eller jeg har vært heldig.. Men det er en utrolig allsidig og god klokke.

Edit: tror foresten det er et eta 2836-2 verk i den. Siden det er dag vising i tilegg

Mvh
Noname

Redigert:
Ja, 2836, day-date. Jeg trodde også at den var forholdsvis robust. Kjenner at tanken på å gå tilbake til quarts er helt uaktuelt. Det lukter backup beater lang vei. Takker for svar!
Noname, har du byttet reim eller bruker du originallenken?

Redigert:
Jeg kommer heller alldri til og gå tilbake til noe på strøm. Jeg brukte min fast på nato i starten. Men nå har jeg forelsket meg i en svart perlon rem. Den tar seg virkelig godt ut certinaen. Den får også skinnsko i litt finere anledninger.

Vi hadde en eldre linjerydder som pensjonerte for ca et år siden. Vi havnet i en klokkesamtale da han så jeg satt å trekte opp certinan min for morro skyld.hehe. Han snakket om att han brukte også mekaniske ur. Til det til slutt stoppet. Han trodde kanskje det ikke tålte den intense vibrasjonen fra motorsagen dag ut og dag inn. Da jeg spurte han om han hadde hatt service på uret så ristet han på hodet.

Han mente og ha kjøpt det en gang på 60 tallet til det stoppet sent på 80 tallet.

Jeg bruker også motorsag nesten daglig i jobben. Men har ikke merket noen bieffekter av det.
Dette er ur som tåler og brukes

Har tenkt på å ta en test engang der jeg bruker certinaen til og fullføre en strømmkrets på ett 230v eller 400v anlegg. For å se om den tåler full strømgjennomgang. Det kan også bli mulighet for og spenningssette uret til 24000v en strømgjennomgang på dette nivået blir nok ikke mulig. Da det vil brenne opp:) Bilder og en artikkel vil følge da jeg får tid og mulighet. Det blir den ultimate testen for ett mekanisk ur.

Mvh
Noname

Har selv hatt to stykker av disse, og har vært meget fornøyd med kvaliteten.
Dette er gode ur med solide verk, men de er som andre klokker,IKKE konstruert for å falle i gulvet.

En liten tur til urmaker må nok til, og så holder du klokken på armen.:)

Den takler nok påkjenningene fra jobben din greit, men fall i gulvet er dårlige nyheter for de fleste mekaniske klokker. Det er nok dette som er årsaken, så ta den til en urmaker du. Krysser fingrene for at det bare er noe småtteri som er gått galt.

Ikke bekymre deg for å bytte til batteri. Finnes det et sted som heter Quartzsonen så klages det sikkert over at urene deres stopper/slutter å fungere og går i svart. Skitt skjer med alt innimellom, også mekaniske ur. Jeg har hatt mekaniske ur så lenge jeg kan huske og aldri skånet dem for noe som helst. Hatt dyre ur som har vært tull med og andre som har gått strøkent. Ce la vie..

• Liker
Reaksjoner: Sylar
Så er spørsmålet, skal jeg ta klokken tilbake til Protid i Strandgaten i Bergen, til Bjerke i Bergen eller ta turen til Lervig i Haugesund? Jeg bor ganske midt i mellom...

Så er spørsmålet, skal jeg ta klokken tilbake til Protid i Strandgaten i Bergen, til Bjerke i Bergen eller ta turen til Lervig i Haugesund? Jeg bor ganske midt i mellom...

Kan jo håpe på at dette er en ganske enkel reparasjon. Så det er vel noe de fleste urmakere burde klare, men jeg hadde sendt den til Lervik. Kan jo ikke bomme på Lervik, men om det er "nødvendig" er vel en annen ting.

Protid i strandgaten finnes ikke lenger, de er slått sammen med Protid i Lagunen storsenter!
I strandgaten er det blitt frisørsalong!:D ikke mye hjelp å få der! he he!:D

Du kan enkelt sende den til Lervik med express over natt, det ville jeg gjort.

Fikk selvsagt ikke ut fingeren til å sende klokken noe sted. Reiste plutselig i havet i dag, så på veien hjem fra Heliporten leverte min kone klokken hos Iversen Protid i Lagunen. Jeg ringte min kone så snart jeg fikk anledning, og fikk vite at damen som tok i mot ville bytte batteri, siden den var stoppet...... Jeg ble jo litt "bange" og ringte sporenstreks til Iversen. Traff urmakeren selv, meget hyggelig mann, han var nett ferdig med klokken, 3 timer etter inlevering! Det var et kassefeste som hadde løsnet, dette gikk på garantien, klokken nå lå til trykktesting. Så bortsett fra at jeg løper rundt med en remløs quartsklokke i lommen er alt vel! Må nok ha reservebeater, ja!

Historien videre; etter 2 uker stopper klokken igjen, enda en ny skrue er løs. Får klokken igjen, etter en uke løsner index'en klokken 3. Alt går på forsikring, de utfører reparasjonene i løpet av få dager, hyggelige er de også. MEN nå går altså klokken 60 sek for fort i døgnet, mot ca 6 sek tidligere. Og det er jo ikke morsomt i det hele tatt. Synes dere det også bør gå på garantien? Bør de justere dette gratis, eller er dette sånt som man må regne med? Hva koster det evt å få regulert et ETA 2836-2?

@Fossdal Oida. De bør absolutt justere den gratis for deg ja. Å sjekke gangen til verket etter en service eller reparasjon er noe som skal gjøres nettopp for å unngå at slikt som dette skjer - at kunden får tilbake en klokke som går helt feil. Her må urmakeren ha glemt å gjøre dette. Vil bli veldig overrasket om de sier du må betale for dette, da bør du bare kontre med at jobben ikke er gjort ferdig enda - sjekking av gangen og eventuell justering er jo en del av servicen.

Forresten synes jeg det er veldig dårlig at klokken bare fortsetter å få problemer. Noe av det kan bare være uflaks og sammentreff, men du skulle tro at etter tredje tur til urmakeren så ville ting slutte å løsne? Og når du så får den tilbake siste gang så går den så til de grader unøyaktig... Not good. :(

Håper de klarer å ordne dette opp for deg på en god måte, og at du får klokken tilbake i perfekt stand og kan begynne å nyte den slik du burde. Trivelig at de er koselige og hyggelige, men om de ikke evner å fikse dette for deg så bør du kanskje tenke på å skifte urmaker... :)

Redigert av en moderator:
På generelt grunnlag; tåler du det, skal klokka også klare det!
Jeg har brukt en seiko spork til blant annet downhill i snart 2 år. Ingen problemer med denne så langt så mekanisk Beater går an.

Her må du reklamere og be om nytt ur dersom samme feil fortsetter.
Lykke til!

Jeg betalte 300 kroner for regulering, smøring av pakninger og trykktest på en DS First hos den lokale Protidurmakeren her om dagen. Det er ikke det samme verket da jeg kun har dato, men det utgjør vel ikke den store forskjellen.