Også småbarnsforeldre har lov til å ha en hobby!

Medlem
30. juli 2014

Hei!

Jeg tenkte jeg bare skulle lage en kort tråd som sier noe om meg og en hobby som har våknet litt til live etter flere år i dvale. Det hele begynte med et leilighetssalg i 2006, og en for meg pen gevinst på den. Jeg hadde veldig lenge hatt lyst på en Breitling, og jeg dro sporenstreks til urmaker Jacobsen på Lillestrøm. Han hadde en Superocean Chrono inne med "gammel type" lenke, som jeg kunne få til en grei pris. Denne klokken har jeg lenge hatt et kjærlighets/hatsforhold til, jeg synes skiven og viserne er fin på den, mens den kan til tider bli litt for bling bling, og jeg velger å la den ligge i safen.

Flere år senere hadde jeg blitt småbarnsfar, med to små rundt bena på meg her hjemme. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes i hvert fall at det titt og ofte er et akutt behov for å samle tankene om andre ting en barn, bleieskift (det hvite i bakgrunnen er en bleie for illustrasjonens skyld) og leker ut over stuegulvet.

Ved årsskiftet våknet klokkeinteressen til live igjen, og jeg ble en formumslurker på mange av de kjente klokkeforumene. Etter lengre tids browsing kom jeg frem til et ur som jeg syntes det var noe ved som tiltrakk meg. Det er Sinn sin EZM-serie, og jeg begynte å jakte på et brukt eksemplar til en fornuftig pris. Mye tid brukte jeg på Chrono24, men jeg syntes at de urene som lå ute der var litt for gamle og litt for dyre. Særlig med tanke på at de uavhengige klokkehandlerne jeg mailet med i Tyskland nektet å ta ut tysk MVA fra kjøpesummen. Sinn selv kan tilby det ved kjøp av nytt ur fra dem, men ellers måtte jeg da betale 19 % VAT i Tyskland og 25 % i MVA til Norge ved innførsel.

Jeg la ut en WTB her på forumet med null forventning om respons, i og med at jeg så at tidligere Sinn-forespørsler så ut til å gå relativt upåaktet hen. Stor ble forbauselsen da en bruker her på forumet med nick Sirop hadde en 2012 EZM 2b til salgs, og det med flere reimer og lenke med. Her var det bare å slå til, og jeg må si at jeg ikke ble skuffet. Klokken var i den stand han lovet, men det var kun lenken jeg kunne bruke direkte. Han har nok et smalere håndledd enn mitt. Jeg har aldri før forsøkt meg på å skifte reimer, lenker osv., og fikk raskt erfaring med spring bars spesielle utfordringer og mye fomling i den forbindelse. Nå går jeg til anskaffelse av et Bergeon spring bar tool, og ser om det blir enklere å få has på spring barene på den måten. Det er vel en treningssak uansett.

Vel, det var noen ord fra meg. Håper vi kan treffes i en tråd eller to senere.

Hilsen Futen

Redigert:
Hei, og velkommen.

Din klokkehistorie ligner litt på min. Akkurat som deg hadde jeg en gang for lenge siden litt penger "til overs" som jeg brukte på en klokke, for min del en Tag Heuer. Flere år etterpå etter mye lesing på forumer, endte jeg også opp med en Sinn, men en U1.

På bildet ditt er det ut som om du ikke har en EZM2b, men en U2 (dvs. en EZM5). :confused:

Hei, og velkommen.

Din klokkehistorie ligner litt på min. Akkurat som deg hadde jeg en gang for lenge siden litt penger "til overs" som jeg brukte på en klokke, for min del en Tag Heuer. Flere år etterpå etter mye lesing på forumer, endte jeg også opp med en Sinn, men en U1.

På bildet ditt er det ut som om du ikke har en EZM2b, men en U2 (dvs. en EZM5). :confused:

Hei!

Det er nok bare bildet som lyver litt. Det står stemplet EZM 2b på caseback :)

Velkommen hit! Fin historie og morsomt bilde. Takk som deler :)

Hei!

Takk skal du ha for tilbakemeldingen.

En observasjon jeg tenkte jeg kunne lufte med dere gjelder Bretling i sin alminnelighet. Mitt inntrykk fra å lese flere klokkeforum er at mens Rolex og Panerai har sine ivrige tilhengere, er tilhengerskaren til Breitling mer vag. Er det egentlig litt sett på som litt "dårlig smak" - litt vulgært kanskje, å ha Breitling-klokker blant die hard klokkesamlere?

Hei!

Takk skal du ha for tilbakemeldingen.

En observasjon jeg tenkte jeg kunne lufte med dere gjelder Bretling i sin alminnelighet. Mitt inntrykk fra å lese flere klokkeforum er at mens Rolex og Panerai har sine ivrige tilhengere, er tilhengerskaren til Breitling mer vag. Er det egentlig litt sett på som litt "dårlig smak" - litt vulgært kanskje, å ha Breitling-klokker blant die hard klokkesamlere?

Noen liker mora, noen liker dattera...

Ikke at jeg er noen die-hard klokkesamler, men for meg handler det om hvilke ur man liker utseendemessig, hvilke komplikasjoner som tiltaler meg, historie, urverk, lenke, rem, bruksområde(r).
Hva andre mener om min(e) klokker bryr meg midt på leggen. Jeg har f.eks en Orange Monster som jeg ikke høster mye skryt for, men det spiller ingen rolle for meg, så lenge jeg syns den er kul og jeg tar den for det den er - en billig, tøff klokke med farge - Perfekt om sommeren.

Grattis med Sinn - det er i mine øyne en knalltøff klokke du har fått deg der. Kult å ha noen remmer å velge mellom etter dagsform, antrekk og humør.

Noen liker mora, noen liker dattera...

Ikke at jeg er noen die-hard klokkesamler, men for meg handler det om hvilke ur man liker utseendemessig, hvilke komplikasjoner som tiltaler meg, historie, urverk, lenke, rem, bruksområde(r).
Hva andre mener om min(e) klokker bryr meg midt på leggen. Jeg har f.eks en Orange Monster som jeg ikke høster mye skryt for, men det spiller ingen rolle for meg, så lenge jeg syns den er kul og jeg tar den for det den er - en billig, tøff klokke med farge - Perfekt om sommeren.

Grattis med Sinn - det er i mine øyne en knalltøff klokke du har fått deg der. Kult å ha noen remmer å velge mellom etter dagsform, antrekk og humør.

Takk skal du ha for de gode ordene. Jeg tenker at å velge litt blant remmer og lenker kan være en rimeligere måte å endre utseendet på uret, og slik sett få litt variasjon. Alternativet er nytt ur, og jeg har ikke ubegrensede midler å avse til et slikt prosjekt. Så det blir nok en god stund til neste kjøp, tenker jeg.

Eller har jeg blitt bitt av basillen??

Hei!

Det er nok bare bildet som lyver litt. Det står stemplet EZM 2b på caseback :)

Ser det nå at det er en UX, og ikke en U2 ja. Så bare på mobilen i morges, og kombinasjonen av mitt elendige syn og liten skjerm gjør dessverre at jeg innimellom ser ting annerledes enn de virkelig er. :mrgreen:

Uansett, veldig fin klokke. :)

Til tross for min noe ateistiske tilnærming til livet er jeg beredt å gå for en: Amen! Til det.
Takker som deler :)

2014-08-14234254_zpsec27a1f1.jpg
[/URL][/IMG]

Hei!

En liten update: Jeg kjøpte en helt ny Di-Model Chronissimo svart skinnrem av Tore her på forumet, og resultatet er jeg godt fornøyd med. Prisen var god også, alt i alt en handel som jeg og forhåpentligvis han var fornøyd med.

Flere år senere hadde jeg blitt småbarnsfar, med to små rundt bena på meg her hjemme. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes i hvert fall at det titt og ofte er et akutt behov for å samle tankene om andre ting en barn, bleieskift (det hvite i bakgrunnen er en bleie for illustrasjonens skyld) og leker ut over stuegulvet.

Herlig innlegg @Futen, og gratulerer med fine ur. Din situasjon er skremmende lik min, og det er en trøst å lese at flere føler det samme akutte behovet jeg også føler på støtt og stadig. Særlig nå i ferietiden har dette behovet blitt stort. Det er godt å være tilbake på jobb, eller "ferie" som det jo nå føles som.

Redigert av en moderator:
Herlig innlegg @Futen, og gratulerer med fine ur. Din situasjon er skremmende lik min, og det er en trøst å lese at flere føler det samme akutte behovet jeg også føler på støtt og stadig. Særlig nå i ferietiden har dette behovet blitt stort. Det er godt å være tilbake på jobb, eller "ferie" som det jo nå føles som.

He he! Jeg begynner på mandag i min jobb. Hadde denne uken med oppstart i barnehagen for de håpefulle små. I barnehagen flesker de til med to planleggingsdager i oppstartsuken, slik at vi alle kan begynne på ny frisk påfølgende mandag. Begge barnas grupper har fått nye deltagere i løpet av sommeren, og barna er litt engstelige for det som er nytt..

Redigert av en moderator:
Nå går'n på gummisåler..

Kjenner så alt for godt til det. :p

God helg ønskes alle sonere!

2014-08-17224109_zps2c3b4ca2.jpg
[/URL][/IMG]

Hei!

En siste update fra meg før mandagen slår inn med alt det medfører. Nå har jeg fått skåret til og montert silikonremmen jeg kjøpte av urmaker Jacobsen. Deployment clasp hadde jeg fra forrige eier, og jeg må bare si det: For et #!%%&& slit det var å få tredd på gummien, for å si det slik. Det blir en stund til jeg tar av denne remmen igjen, for det var - i hvert fall for meg - skikkelig utfordrende å få barettene inn i sine respektive hull på klokkens lugs.

En liten takk til urmaker Jacobsen også, han gav meg gjengemiddel til skruene i lenken helt gratis, uten at jeg har kjøpt uret av ham. Det var sympatisk, synes jeg.

Riktig god natt alle sammen, og god arbeidsuke.