Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Fair enough @Andreaskh. Ser at det kan ha blitt feil fremstilt - og jeg er ferdig med å tro det er raske penger i klokker. Det var litt derfor jeg skrev nettopp det i innledningen også. Nå er jeg "jekket ned" fra for mange måneder siden, og gått over i å få en - la oss kalle det unik - interesse for ur på lik linje som veldig mange andre her inne. Profitt, bytte seg rik og å gjøre service for å bli rik eksisterer ikke. Jeg synes det er kjempegøy å åpne, skru, forstå, slite for så å forstå, og kaaaanskje ende opp med et fungerende ur som ser bedre ut enn da man startet. That's it :) Håper det var oppklarende.

Det høres langt bedre ut. Fint du oppklarer! Skal ikke si hva som er mulig og ikke for deg å klare med veiledning over tlf, men jeg hadde personlig ikke begynt skru på fine vintage Omega. Kjipt om du fucker det til, og så blir det dyrere :p

• Liker
Reaksjoner: OldemorsPiquet
Det høres langt bedre ut. Fint du oppklarer! Skal ikke si hva som er mulig og ikke for deg å klare med veiledning over tlf, men jeg hadde personlig ikke begynt skru på fine vintage Omega. Kjipt om du fucker det til, og så blir det dyrere :p

Hehe, ja det er en risk jeg er klar over. Et ikke helt umulig scenario blir å banke på hos urmarkern med halen mellom bena og en pose med 1000 deler, og "kan du hjelpe meg?" :) Den får jeg i så fall ta når/om det skjer!

Begynner så klart heller ikke på den fineste. Har et par som uansett trenger en skikkelig overhaling.

• Liker
Reaksjoner: Andreaskh
Jeg vil nok også fraråde å velge vintage Omega som første klokke å skru på. Husk at deletilgang på vintage potenielt kan bli et problem/dyrt dersom du skulle ødelegge noe. Ville heller startet på noe langt billigere. Bestill noe Kina-ræl på AliExpress bare for å bli kjent med konseptet urverk og se om du klarer å demontere og montere hoveddelene. Deretter kan du gå over på litt mer solide urverk. Lommeurverk, eller generelt store urverk, er en god plass å starte. Ville også vurdert å spytte noen kroner inn i et online-kurs eller evt fått kompisen din til å gi deg en god gjennomgang i forkant.

Jeg skrudde selv en del i starten av interessen, men etterhvert som prisen på klokkene økte (+et par prosjekter som kostet meg dyrt) har jeg lagt det mer og mer på hylla.

Takk for input, @acnorway! Jeg har litt forskjellig liggende som det ikke er like farlig med. Noe av det har jeg allerede skrudd en del på (for å bli kjent, sånn som du foreslår). At man kan starte med lommeur var ingen dum idé heller :) At det er dyrt har jeg vel allerede fått smaken av. For hver dag man skrur oppdager man at det mangler et verktøy... Men det er farlig gøy :)

• Liker
Reaksjoner: acnorway