Omega Constellation F300hz Chronometer

Medlem
10. feb. 2009
Sted
Bergen
Tenkte jeg skal dele et bilde av min nyinnkjøpte Omega Constellation Chronometer F300hz fra 1975 med Omega cal 1250 som er bygget på lisens fra BULOVA Accutron ESA 9162. De sier at Omega sin versjon er "Rolls Royse" versjonen av urverket. Når man legger øret til klokken hører man en summelyd og urverket blir populært kalt hummer. Det som er kult med dette urverket er at sekundvisere "flyter" helt jevnt, mye jevnere enn et 28800 beat mekanisk urverk. Størrelsen er ca 36mm bred, 43mm langt og 11mm høyt. Så et bilde av klokken; såkalt TV-Shaped :)

F300'ene er et interessant stykke historie. I etterpåklokskapens navn kan vi idag synes de er "merkelige" med tanke på manglende robusthet og kompleksiteten med service osv. Back in the day så var dette arvtageren som skulle føre stafettpinnen videre. Quartzkrisen var på vei inn og sveitserne måtte finne opp kruttet på nytt. Nyprisen på disse var skyhøye og de var veldig eksklusive i si tid.

Mange av disse har idag gått i stykker og det er en kostbar prosess å få de i stand. Det blir derfor færre og færre av de. De er nok ikke Omega sitt stolteste mesterstykke idag, men likevel et interessant objekt med masse historikk.

Jeg tror disse kommer til å holde seg bra i verdi (kanskje øke?) da de blir stadig færre og samtidig er en viktig del av historikken til Omega.

• Liker
Reaksjoner: westmouth
Urverkene til disse klokkene er ganske solide, selv etter 40 år er de meget nøyaktige. Ofte har det vært problemer med at batteriet har lekket og ødelagt urverket, men hvis man har tatt vare på klokken er den meget solid, se youtube video om Bulova urverket som Omega laget på lisens;
Han påstår at problemet med stemmegaffelverk er at de er laget for solid ;)

En av mine...
image.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og trojen